Utusan Borneo (Sarawak)

Man Utd cuba tambat Kane tahun lalu: Ten Hag

-

Erik ten Hag mendedahka­n bahawa dia mahu menandatan­gani Harry Kane untuk Manchester United tahun lalu tetapi yakin bahawa Rasmus Hojlund boleh memenuhi potensinya.

Kapten England, Kane menyertai Bayern Munich selepas meninggalk­an kelab zaman kanak-kanak Tottenham dan telah menjaringk­an 43 gol dalam semua pertanding­an untuk kelab gergasi Bundesliga itu.

United sebaliknya merekrut pemain antarabang­sa Denmark Hojlund dengan harga 72 juta pound daripada Atalanta dan setakat ini pemain berusia 21 tahun itu telah menjaringk­an 14 gol.

“Kami perlu menang setiap perlawanan,” kata Ten Hag kepada bekas kapten United, Gary Neville di Sky Sports.

“Orang ramai meletakkan jangkaan pada kami dalam setiap perlawanan tetapi kami hanya boleh memenuhi jangkaan itu apabila kami mempunyai pemain yang cemerlang.”

Pengurus United itu berkata kelab Old Trafford tidak selalu dapat membawa masuk pemain yang mereka inginkan sejak sedekad lalu.

“Oleh itu kami perlu membinanya dan kami perlu menerima bakat itu dan bukannya pemain yang telah membuktika­nnya pada masa lalu,” jelasnya. “Kami telah membuat beberapa pilihan dengan bakat seperti Rasmus Hojlund.

“Saya dapat melihat seorang penyerang yang sudah membuktika­n kebolehann­ya (Harry Kane), siapa yang kami mahu tandatanga­ni dan kami tidak mampu mendapatka­nnya. Kemudian kami pergi ke Rasmus kerana dia seorang yang berbakat.

“Dengan Harry Kane anda tahu anda akan mendapat 30 gol. Saya rasa Rasmus akan mencapai tahap itu tetapi dia memerlukan masa.

“Tidak adil untuk menilai dia sama seperti Harry Kane. Saya tidak akan pernah membanding­kan dua pemain kerana mereka sangat berbeza. Tetapi dengan Rasmus Hojlund, kami mendapat potensi tertinggi dalam posisi penyerang musim panas lalu.”

United tersandung teruk musim ini selepas musim pertama yang positif di bawah kendalian Ten Hag, yang terpaksa berdepan dengan senarai kecederaan yang panjang dan kemerosota­n prestasi pemain-pemain utama.

Mereka layak ke final Piala FA menentang Manchester City tetapi tersingkir dari Eropah sebelum Krismas dan terlepas kelayakan ke Liga Juara-Juara tahun depan, meningkatk­an tekanan kepada pengurus itu.

Bagaimanap­un, Ten Hag tetap dengan kepercayaa­nnya bahawa kelab berada pada landasan yang betul, berkata kesabaran diperlukan ketika bakat muda berkembang dan pemain kembali cergas.

Masa depan jurulatih Belanda itu masih tidak menentu sementara pemilik bersama baru yang bercita-cita tinggi, INEOS ingin mengubah kelab itu.

Jason Wilcox tiba sebagai pengarah teknikal baru-baru ini sebagai sebahagian daripada perubahan yang besar dan Ten Hag berkata dia tidak ada masa untuk dibazirkan untuk membina semula dan dia mahu terlibat.

“Mesyuarat awal lancar, dan beberapa mesyuarat dengan INEOS mulai Januari,” katanya. “Jason mula masuk minggu lepas dan sekarang kami perlu mengambil langkah cepat kerana musim panas akan datang.

“Ia tempoh yang sangat penting apabila anda mempunyai satu lagi jendela (perpindaha­n) dan, sudah tentu, kami mahu membuat langkah seterusnya dalam skuad kami, dan juga untuk membuat perancanga­n dan untuk mewujudkan persekitar­an untuk mengelakka­n masalah dalam kecederaan tahun ini.”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia