Utusan Borneo (Sarawak)

12 karya instalasi ‘Pusaka’ dipamer di Muzium dan Galeri Seni BNM

-

DUA belas karya instalasi Pusaka: Warisan Kemudi Wawasan’ oleh 12 seniman terkenal dipamer di Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia (BNM MAG) sehingga 18 September 2019.

Timbalan Gabenor Abdul Rasheed Ghaffour berkata pameran pembuka tirai 2019 ini adalah antara inisiatif BNM dalam memelihara dan mempromosi khazanah seni negara melalui ensa perkembang­an sosioekono­mi dalam pelbagai bidanga termasuk pendidikan, ekonomi, sukan, sastera dan alam semula jadi.

“Sejak enam dekad yang lalu, sokongan BNM terhadap industri seni rupa tanah air terus utuh. Sokongan ini bermula dengan pengumpula­n karya-karya seni seawal tahun 1960-an lagi,” katanya dalam ucapan semasa pelancaran pameran itu.

Menurutnya pameran itu juga bertujuan mendidik semua lapisan masyarakat mengenai kepentinga­n bagi meningkatk­an industri seni dalam negara.

Antara seniman yang menyertai pameran itu termasuk Zulkifli Yusoff dengan karya bertema Immunity, Bibi

Chew (Itu Homemade Malaysia), Haris Abadi (Mountains of Light), Jamil Zakaria (Biru Puteh (Kambing Hitam)), Haslin Ismail (Gobok),

Chong

Kim

Chiew (Badminton Court), Sharmiza Abu Hassan (The Covenant Series), Lisa Foo (Wau), Umibaizura­h Mahir (A Message from the Objects), Ahmad Fuad Osman (This Is Certainly Not Like We Thought It Was), Azizan Paiman (Menjejak Kembali Kisah-Kisah Ekonomi Negara) dan Hayati Mokhtar serta Dain

Said (Near Intervisib­le Lines). Selain bengkel, forum dan aktiviti bicara bersama kurator, pelbagai cenderahat­i yang diinspiras­ikan oleh pameran itu akan dijual di BNM MAG. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama
— Gambar Bernama
— Gambar Bernama ?? AMANAT: Abdul Rasheed Ghaffour berucap merasmikan pameran ‘Pusaka: Warisan Kemudi Wawasan’ . TERTARIK: Abdul Rasheed (tiga kanan) ketika melawat pameran selepas merasmikan pameran ‘Pusaka: Warisan Kemudi Wawasan’ di Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia, dekat Kuala Lumpur, semalam. MENINGKATK­AN INDUSTRI SENI: Pameran itu bermula 18 April hingga 18 Sep tember dan dibuka mulai 10 pagi sehingga 6 petang setiap hari kecuali tiga har pertama Hari Raya Aidilfitri dan bayaran masuk adalah percuma. UNIK: Pengunjung melihat pameran instalasi ‘Pusaka: Warisan Kemudi Wawasan’ di Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia.
— Gambar Bernama — Gambar Bernama — Gambar Bernama AMANAT: Abdul Rasheed Ghaffour berucap merasmikan pameran ‘Pusaka: Warisan Kemudi Wawasan’ . TERTARIK: Abdul Rasheed (tiga kanan) ketika melawat pameran selepas merasmikan pameran ‘Pusaka: Warisan Kemudi Wawasan’ di Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia, dekat Kuala Lumpur, semalam. MENINGKATK­AN INDUSTRI SENI: Pameran itu bermula 18 April hingga 18 Sep tember dan dibuka mulai 10 pagi sehingga 6 petang setiap hari kecuali tiga har pertama Hari Raya Aidilfitri dan bayaran masuk adalah percuma. UNIK: Pengunjung melihat pameran instalasi ‘Pusaka: Warisan Kemudi Wawasan’ di Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia.
 ??  ??
 ?? — Gambar Bernama
— Gambar Bernama ?? Pameran ini juga menampilka­n 12 seniman dengan gaya yang berbeza tetapi disatukan dengan penerapan cita rasa Malaysia dalam setiap karya mereka.
— Gambar Bernama — Gambar Bernama Pameran ini juga menampilka­n 12 seniman dengan gaya yang berbeza tetapi disatukan dengan penerapan cita rasa Malaysia dalam setiap karya mereka.
 ??  ?? PROMOSI KHAZANAH NEGARA: Antara reaksi pengunjung melihat pameran instalasi ‘Pusaka: Warisan Kemudi Wawasan’ di Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia.
PROMOSI KHAZANAH NEGARA: Antara reaksi pengunjung melihat pameran instalasi ‘Pusaka: Warisan Kemudi Wawasan’ di Muzium dan Galeri Seni Bank Negara Malaysia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia