Utusan Borneo (Sarawak)

BUKA LANGKAH KE PERSADA DUNIA

Penyertaan atlet-atlet SASA ke kejohanan gusti lengan di Turki satu pencapaian terbaharu

- Oleh Saibi Gi

KUCHING: Penyertaan dua atlet gusti lengan daripada Persatuan Sukan Lengan Sarawak (SASA) mewakili negara ke Kejohanan Gusti Lengan Dunia Turki 2018 merupakan satu penanda aras perkembang­an positif sukan itu di Sarawak.

Timbalan Presiden Persekutua­n Persatuan Gusti Lengan Malaysia (MyArm) merangkap Timbalan Presiden SASA, Stephen Kee berkata penyertaan Abigail Kee dan Kenny Choo merupakan satu pencapaian terbaharu mereka membangunk­an sukan tersebut.

“Ini merupakan penanda aras perkembang­an SASA. Kita berbangga dengan penyertaan atlet kita di peringkat antarabang­sa. Kita teruskan latihan dan jangan malas.

“Kejohanan antarabang­sa di Poland pada tahun depan kita akan menambah atlet dari SASA menyertain­ya. Semoga pasukan Malaysia ke Turki memperoleh­i kejayaan,” katanya kepada Utusan Borneo di sini semalam.

Semalam, pasukan Malaysia bertolak ke Antalya, Turki bagi menyahut cabaran di pentas antarabang­sa meneru- si Kejohanan Gusti Lengan Dunia 2018 bermula semalam hingga 22 Oktober.

Delegasi Malaysia diketuai Presiden MyArm, Mohd Zil Fadli dan dilepaskan Penasihat Kehormat MyArm, Izad Raya yang turut memberi kata-kata semangat dan dorongan kepada atlet-atlet.

Turut serta dalam delegasi tersebut Presiden Persatuan Sukan Lengan Sarawak (SASA), Matthew Dominic Barin.

Selain Abigail dan Kenny, atlet Malaysia yang turut menyahut cabaran di kejohanan itu terdiri daripada Joffey Jolly, Nizar Yusof dan Safuan Asif.

Abigail menyertai kategori junior bawah 18 tahun manakala Kenny menyahut cabaran kategori grand master bawah 70 kilogram.

Selain itu, SASA turut menghantar Matthew, Luke Decker, Abisadj Kee dan Louise Teng menyertai kursus pengadil pada kejohanan tersebut.

Ini merupakan penanda aras perkembang­an SASA. Kita berbangga dengan penyertaan atlet kita di peringkat antarabang­sa. Teruskan latihan dan jangan malas. Stephen Kee Timbalan Presiden SASA

 ??  ??
 ??  ?? BERSEMANGA­T: Zil (lima kanan) dan Matthew (lima kiri) bersama atlet-atlet serta Abigail (kiri) dan Kenny (tiga kiri) sebelum berlepas ke Turki pagi semalam.
BERSEMANGA­T: Zil (lima kanan) dan Matthew (lima kiri) bersama atlet-atlet serta Abigail (kiri) dan Kenny (tiga kiri) sebelum berlepas ke Turki pagi semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia