Utusan Borneo (Sarawak)

Kerajaan komited tingkat penjagaan kesihatan primer: Dr Dzulkefly

-

KLANG: Fenomena air pasang besar yang berlaku awal semalam tidak menyebabka­n banjir di daerah ini mahupun menjejaska­n kawasan pantai di Selangor.

Ketua Bomba dan Penyelamat Zon Klang Samsol Maarif Saibani berkata bagaimanap­un hujan lebat kelmarin menyebabka­n kejadian banjir kilat di Kampung Delek Kiri, Kampung Delek Kanan dan Kampung Delek Baru yang turut menyaksika­n 11 mangsa daripada tiga keluarga dipindahka­n ke Dewan Orang Ramai Telok Pulai, Klang.

“Benteng kepada pesisir pantai kukuh dan berada dalam keadaan baik selain tiada rebakan berskala besar di daerah Klang.

“Fenomena air pasang hari ini ( semalam) tidak mengakibat­kan sebarang kawasan dilanda banjir di Klang setakat ini,” katanya ketika ditemui pemberita di Jeti Sungai kera- KUALA LUMPUR: Malaysia menggesa negara-negara anggota Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNESCO) untuk melibatkan diri dalam langkah-langkah balas yang lebih memberi impak dan substantif untuk mencegah ekstremism­e ganas.

Ketika menyuaraka­n kebimbanga­n Malaysia tentang mat, di sini semalam.

Beliau berkata kemuncak air pasang di pesisiran pantai negeri Selangor setinggi 5.6 meter dicatatkan pada 6.39 pagi tadi (semalam) namun ketinggian ban pada enam meter menghalang limpahan air tersebut.

“Kita jangka paras air turun kepada 5.2 meter pada 6.57 petang nanti,” katanya.

Samsol Maarif juga berkata, kincir air di Jeti Sungai Keramat di Kampung Batu 4, Klang mampu menahan air laut daripada melimpahi kampung berhampira­n.

Sebanyak 10 lokasi dikenal pasti berisiko dilanda banjir akibat fenomena air pasang besar di Klang bermula dari sempadan Kuala Selangor hingga ke sempadan Kuala Langat iaitu Pangkalan Tok Muda, ban Sementa, ban Sungai Keramat Batu 5, Kapar; Jalan Pandamaran, Taman Selat Damai, Pelabuhan Klang, keperluan bagi pencegahan ekstremism­e ganas pada sesi ke- 205 lembaga eksekutif UNESCO di Paris pada Selasa, Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata usaha yang lebih meluas untuk memupuk keamanan dan saling menghormat­i di kalangan negara harus digerakkan.

“Ketika kita berusaha ke arah keamanan dan pembanguna­n mampan, kanak-kanak Jeti Nelayan Kampung Perepat, Pulau Ketam, Telok Gong dan ban Sungai Serdang.

Sementara itu, daerah Klang, Kuala Langat, Sepang, Kuala Selangor dan Sabak Bernam diletakkan dalam keadaan dan belia di seluruh dunia terdedah kepada bibit-bibit ekstremism­e.

“Mereka terdedah kepada ideologi yang menjurus kepada kebencian, dan maklumat atau salah maklumat yang boleh mencetuska­n reaksi yang tidak diingini,” katanya ketika menyampaik­an kenyataan negara pada mesyuarat itu.

Teks ucapan beliau dihantar persediaan peringkat tinggi kerana berisiko tinggi dilanda banjir sekiranya berlaku angin kencang dan hujan lebat.

Smart Selangor Command Centre dalam satu kenyataan, berkata sehingga 2 pagi se- ke sini, malam kelmarin.

Maszlee menambah bahawa walaupun ramai yang menangani ekstremism­e melalui pelbagai cara, namun Malaysia melihatnya sebagai sebahagian daripada gejala.

“Oleh itu, untuk mengekang ekstremism­e ganas puncanya harus ditangani. Malaysia percaya bahawa untuk memerangi ideologi radikal, kita memerlukan langkah balas yang malam, sebanyak 17 keluarga merangkumi 59 mangsa ribut dan banjir kilat di Klang, Hulu Langat dan Kuala Langat dipindahka­n ke empat pusat pemindahan sementara. — Bernama lebih berkesan dan substantif dengan memupuk keamanan dan saling menghormat­i secara meluas di kalangan negaranega­ra, “katanya.

Beliau juga melahirkan harapan Malaysia untuk melihat lebih banyak dialog antara budaya diusahakan sebagai sebahagian daripada advokasi dan pembanguna­n kapasiti ke arah dunia yang lebih aman lagi harmoni. — Bernama KUALA LUMPUR: Kerajaan komited untuk memupuk perkongsia­n awam- swasta yang lebih baik dan memberi fokus untuk meningkatk­an penjagaan kesihatan primer di negara ini, kata Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

Beliau berkata harapan itu dizahirkan semasa melakukan kunjungan hormat kepada Pengarah Serantau Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk Pasifik Barat yang akan melepaskan jawatan Dr Shin Young-Soo, di luar Mesyuarat Jawatankua­sa Serantau WHO untuk Pasifik Barat, di Manila, Filipina kelmarin.

Mesyuarat Serantau WHO bagi Pasifik Barat ke-69 bermula kelmarin dan berakhir pada 12 Okt.

“Dalam pertemuan itu, Dr Shin membincang­kan mengenai pemerhatia­nnya mengenai Malaysia semasa berkhidmat sambil berkata “sistem penjagaan kesihatan primer Malaysia adalah ASET yang dicemburui oleh negara lain dan rakyat Malaysia perlu bersyukur kerana mempunyai sistem penjagaan kesihatan terbaik yang boleh diakses oleh semua,”kata Dr Dzulkefly dalam kenyataan yang dihantar kepada media, di sini semalam.

Turut hadir Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Dr Dzulkefly berkata Pengarah Serantau itu, seorang warga Korea Selatan berharap semoga beliau (Dr Dzulkefly) mempunyai iltizam politik, di bawah kepimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, bagi memastikan Malaysia memberi lebih banyak tumpuan di kawasan luar bandar bagi menyediaka­n perkhidmat­an penjagaan kesihatan untuk penduduk di kawasan itu.

Selain itu, Dr Dzulkefty berkata beliau dan Dr Noor Hisham juga telah mengadakan perbincang­an tidak formal dengan Ketua Pengarah WHO Dr Tedros Adhanom.

Semasa perbincang­an singkat, Dr Dzulkefly berkata beliau telah menyatakan komitmen Malaysia untuk terus menyokong Pusat Perkhidmat­an Global WHO di Cyberjaya sebagai satu bentuk sumbangan kepada WHO dan Malaysia berharap dapat bekerjasam­a dengan WHO dalam pelbagai aktiviti. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? MEMBIMBANG­KAN: Anggota Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pelabuhan Klang memantau keadaan air laut di jeti nelayan berikutan fenomena air pasang besar di Kampung Nelayan Telok Gong semalam.
— Gambar Bernama MEMBIMBANG­KAN: Anggota Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pelabuhan Klang memantau keadaan air laut di jeti nelayan berikutan fenomena air pasang besar di Kampung Nelayan Telok Gong semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia