Utusan Borneo (Sarawak)

Lelaki warga asing tidak mengaku cedera pembekal kelapa

-

MIRI: Seorang lelaki warga New Zealand mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret terhadap tuduhan melakukan bangkitan marah serta menyebabka­n kecederaan parah kepada seorang pembekal buah kelapa.

Richard John Mcmillan, 70, dari Taman Promin di sini telah didakwa mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 335 kanun sama.

Mengikut kesalahan ini, tertuduh boleh dikenakan hukuman penjara empat tahun atau denda RM4,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Berdasarka­n pertuduhan kes, tertuduh telah dituduh melakukan bangkitan marah (provokasi) terhadap Liew Sin Yeong, 47, hingga menyebabka­n kecederaan parah terhadap lelaki terbabit dengan menggunaka­n sebilah parang.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 6.30 petang, 29 September lalu di sebuah restoran makanan laut di Jalan South Yu Seng di sini.

Terdahulu, pegawai pendakwa Inspektor Mohd Khairi Mohd Noor memohon ditetapkan satu tarikh baharu untuk pengurusan kes memandangk­an tertuduh telah mengaku tidak bersalah serta minta dibicara lanjut.

Majistret Zuraini Ali Musa membenarka­n permohonan itu dan menetapkan 5 November depan untuk pengurusan kes.

Sementara itu, tertuduh yang tidak diwakili peguam bela diperintah­kan dibebas dengan jaminan RM4,000 berserta seorang penjamin tempatan sementara menunggu tarikh tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia