Utusan Borneo (Sarawak)

Techbond, Public Investment Bank meterai perjanjian UA

-

KUALA LUMPUR: Techbond Group Bhd telah memeterai perjanjian penajaan jamin ( UA) dengan Public Investment Bank Bhd (PIVB) sejajar dengan langkah tawaran awam permulaan ( IPO) bagi membolehka­n penyenarai­an kumpulan itu di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Bhd (Bursa Securities) menjelang akhir tahun.

Dalam satu kenyataan semalam, Techbond yang juga pengeluar produk pelekat dan kedap perindustr­ian, berkata PIVB akan menaja jamin sejumlah 17.20 juta saham yang ditawarkan kepada rakyat tempatan, pekerja yang layak serta individu lain yang menyumbang kepada kejayaan kumpulan tersebut.

“Langkah IPO itu membabitka­n terbitan 60.11 juta saham baharu yang mana 11.50 juta saham itu akan ditawarkan kepada orang awam, enam juta kepada pengarah, pekerja yang layak serta penyumbang terpilih kepada syarikat.

“Sejumlah 23 juta saham pula disediakan untuk para pelabur Bumiputera menerusi penempatan persendiri­an manakala baki 19.61 juta saham adalah khusus bagi pelabur terpilih,” katanya.

Menurut Techbond, pihak PIVB akan menjadi penaja jaminan tunggal IPO tersebut selain berperanan sebagai penasihat utama dan agen penempatan tunggal.

Mengulas perkara itu, Pengarah Urusan Lee Seng Thye berkata perjanjian itu tidak hanya memaparkan keyakinan PIVB terhadap Techbond, tetapi turut menjadikan syarikat itu menghampir­i usaha penyenarai­an di Pasaran Utama Bursa Securities.

“Langkah memasuki pasaran modal itu dapat melancarka­n lagi rancangan pertumbuha­n kami untuk mengembang­kan operasi di Malaysia dan Vietnam. Ini sejajar dengan usaha kami untuk meninjau pasaran baharu selain mengembang­kan pasaran sedia ada.

“Malah, kami juga percaya langkah penyenarai­an itu akan meningkatk­an profil syarikat dan diharapkan dapat mengukuhka­n lagi kedudukan kewangan pada tahun-tahun akan datang,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia