Utusan Borneo (Sarawak)

Ia juga untuk membolehka­n anak Sarawak yang sudah berkeluarg­a miliki tanah lot untuk mendirikan rumah, kata Juanda

- Oleh Rusnan Mustafa

KUCHING: Kerajaan Sarawak dicadang agar memberi tanah lot kepada anak Sarawak yang telah berkeluarg­a terutama yang masih menumpang tempat tinggal dengan ibu bapa di kampung-kampung tradisi di negeri ini.

Cadangan itu disuarakan Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN) Jemoreng Datuk Dr Juanda Jaya yang memberitah­u, perkara itu wajar dipertimba­ngkan bagi mengatasi masalah kepadatan di kampung tradisi.

Malah katanya, ia juga bagi membolehka­n anak Sarawak berkeluarg­a memiliki tanah lot untuk mendirikan rumah mereka.

“Saya telah sebut sebanyak tiga kali dalam perbahasan Dewan Undangan Negeri ( DUN) tentang keperluan setiap anak Sarawak yang telah berkeluarg­a terutama di kampung- kampung tradisi

Hal ini kerana rumah-rumah di kampung tradisi sudah terlalu sesak dengan ahli keluarga yang terus bertambah saban tahun.

dianugerah­kan tanah lot untuk mereka bina rumah di atas tanah berkenaan.

“Hal ini kerana rumahrumah di kampung tradisi sudah terlalu sesak dengan ahli keluarga yang terus bertambah saban tahun,” katanya menerusi WhatsApp di sini semalam.

Juanda menjelaska­n, pemberian tanah lot itu pernah dilaksanak­an ketika zaman bekas Ketua Menteri Tun Datuk Patinggi Abdul Rahman Ya’kub.

Katanya, seperti skim pembesaran kampung di Kampung Gita dan Kampung Malaysia Jaya, pelaksanaa­n cadangan itu cukup berjaya.

“Sewajarnya idea yang berjaya untuk kebaikan rakyat seperti ini harus diteruskan dan dikembangk­an ke tempat lain.

“Justeru, saya sarankan seperti mana yang disuarakan di DUN sebelum ini iaitu seekar tanah dimiliki KUCHING: Kerajaan persekutua­n Pakatan Harapan (PH) tidak komited dan tidak mampu untuk melaksanak­an janji manifesto dalam tempoh 100 hari pemerintah­an mereka.

Malah, menurut Timbalan Ketua Pemuda Parti Pesaka Bumiputera Bersatu ( PBB) Fazzrudin Abdul Rahman, kerajaan PH gagal menjelaska­n kaedah untuk mereka melaksanak­an apa yang dijanjikan.

“Kitafahamb­ahawamente­ri dan timbalan menteri baharu kerajaan PH memerlukan masa untuk menyesuaik­an sistem kerajaan dengan manifesto mereka.

“Saya memantau dari semasa ke semasa perkembang­an ini dari hari pertama hinggalah sekarang.

“Namun agak mengecewak­an kerana mereka lebih menekankan mencari kesalahan kerajaan terdahulu berbanding bagaimana untuk melaksanak­an manifesto mereka,” katanya ketika dihubungi semalam.

Tambah Fazzrudin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN) Tupong, antara janji Kerajaan PH yang dituntut oleh rakyat terutama Sarawak ialah bayaran 20 peratus royalti minyak dan gas.

Namun alasan demi alasan diberikan oleh pemimpin PH berhubung perkara ini yang mana telah dijanjikan oleh mereka dalam dan dibahagi untuk empat keluarga,” tegasnya.

Menurutnya lagi, Sarawak merupakan negeri yang paling luas tanahnya.

“Bumi Sarawak adalah milik rakyat Sarawak, idea ini sewajarnya diperjuang­kan oleh semua lapisan rakyat Sarawak,” ujarnya.

Tambahnya, jika tiada yang menyuaraka­n perkara itu, maka tidak ramai generasi baharu di negeri ini memiliki tanah dan rumah sendiri di kampung asal mereka.

Datuk Dr Juanda Jaya ADUN Jemoreng Kerajaan PH tidak komited dan tidak mampu laksana manifesto dalam 100 hari: Fazzrudin

manifesto Pilihan Raya Umum Ke- 14 ( PRU14) yang lalu.

Lebih musykil PH Sarawak mendakwa mereka telah melaksanak­an sebahagian besar daripada manifesto mereka.

“Jika bukan dalam masa 100 hari seperti yang dijanjikan, berapa lama lagi masa yang mereka perlukan untuk melaksanak­an janji mereka?” soal Fazzrudin.

Rakyat menurut Fazzrudin, terdorong untuk memilih kerajaan PH kerana polisi dan manifesto yang dijanjikan oleh mereka.

Justeru, beliau berharap kerajaan baharu tidak akan mengecewak­an rakyat yang telah memilih mereka dengan harapan untuk melihat Malaysia bergerak ke arah yang lebih baik.

 ??  ?? FAZZRUDIN
FAZZRUDIN
 ??  ?? JUANDA
JUANDA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia