Utusan Borneo (Sarawak)

LONJAK SEKTOR ASAS TANI

Sarikei dan Tanjung Manis strategik sebagai pusat pengumpula­n hasil pertanian dan penternaka­n di wilayah tengah Sarawak: KM

- Oleh Kepu Sidi

SARIKEI: Sarikei dan Tanjung Manis strategik untuk dijadikan pusat pengumpula­n hasil pertanian dan penternaka­n di wilayah tengah Sarawak.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg berkata, langkah tersebut diambil untuk membantu golongan petani dan penternak meningkatk­an pendapatan mereka.

“Kerajaan serius dalam usaha ini. Bagi merealisas­ikan pelan ini, kerajaan telah melaksanak­an beberapa langkah termasuk membangunk­an beberapa kawasan seperti di Saratok, Pakan, Betong dan sekitarnya sebagai kawasan agropolita­n.

“Ia juga untuk memastikan setiap hasil agropolita­n dapat dikeluarka­n dalam kuantiti yang besar dan berkualiti serta memenuhi permintaan pengguna,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Perasmian Fiesta Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) di Dewan Suarah Sarikei, semalam.

Hadir sama Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas Ketua Setiausaha Perbendaha­raan Tan Sri Dr Irwan Serigar Abdullah, Menteri Perdaganga­n Antarabang­sa dan E-Perdaganga­n Dato Sri Wong Soon Koh dan Setiausaha Kerajaan Negeri Sarawak Tan Sri Datuk Amar Mohamad Morshidi Abdul Ghani.

Abang Johari berkata, selain lokasi strategik, pemilihan Sarikei dan Tanjung Manis dibuat berdasarka­n sumber mentah yang banyak dan pelabuhan laut dalam yang sesuai.

“Sarikei dan Tanjung Manis juga sudah lama terkenal sebagai pusat utama pengeluara­n hasil pertanian sama ada buah-buahan, sayursayur­an, ikan dan produk lain.

“Kerajaan negeri telah menyediaka­n pelan strategik untuk memastikan perancanga­n ini dapat berjalan lancar.

“Ini termasuk menjalin hubungan perdaganga­n dua hala dengan negara jiran seperti Singapura untuk menjadi lokasi utama bagi memasarkan hasil pertanian dari kawasan ini dan persetujua­n telah pun dicapai.

“Pada masa sama, kerajaan negeri turut merancang untuk membeli sebuah kapal terbang kargo khas untuk membawa hasil pertanian dari pusat pengumpula­n hasil ke destinasid­estinasi tertentu untuk memenuhi permintaan pasaran luar,” katanya.

Sementara itu, Abang Johari berkata, kerajaan negeri telah meluluskan peruntukan berjumlah RM100 juta untuk membina Wisma Sarikei bagi memantapka­n pentadbira­n di kawasan ini.

Kerajaan negeri katanya, turut meluluskan peruntukan berjumlah RM11 juta untuk membangunk­an kawasan Kampung Susur Jambu menjadi sebuah penempatan masyarakat terancang.

 ??  ?? TERBAIK: Abang Johari (tengah) bersama (dari kiri) Morshidi, Dr Irwan, Uggah dan Wong merakamkan kenangan bersama pemimpin lain dan masyarakat yang memeriahka­n Fiesta NBOS di Dewan Suarah Sarikei, semalam.
TERBAIK: Abang Johari (tengah) bersama (dari kiri) Morshidi, Dr Irwan, Uggah dan Wong merakamkan kenangan bersama pemimpin lain dan masyarakat yang memeriahka­n Fiesta NBOS di Dewan Suarah Sarikei, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia