Utusan Borneo (Sarawak)

Klopp ikrar ketepikan keraguan penyokong

Liverpool melayan kunjungan Maribor pada perlawanan Liga Juara-Juara di Anfield hari ini

-

LONDON, England: Dikritik teruk oleh penyokong kelab, pengurus Liverpool, Jurgen Klopp perlu merancang untuk mengekalka­n cabaran dalam Liga JuaraJuara untuk menutup mulut mereka yang meragui kemampuann­ya.

Dengan Liverpool ketinggala­n 12 mata di belakang pendahulu Liga Perdana Inggeris, Manchester City walaupun menang 3-0 ke atas Huddersfie­ld Sabtu lepas, Klopp boleh dimaafkan kerana menarik nafas lega kerana menanti kunjungan pasukan kerdil, Maribor di Anfield hari ini.

Selepas gagal memenangi sebarang trofi selepas dua tahun membimbing kelab dan sudah terkeluar dari cabaran Piala Liga Inggeris musim ini, Klopp berdepan dengan beberapa soalan sukar ketika Live r p o o l bergelut u n t u k kembali ke landasan sebenar saingan selepas permulaan musim yang turun naik.

Kritikan memuncak nan sebelum ini meletakkan mereka di tangga teratas Kumpulan E, yang turut termasuk k kelab Sevilla dan n Spartak Moscow. w.

Tetapi i untuk membuat at satu impak pada ada lewat kejohanan ohanan yang kali ali terakhir dimenangi menangi oleh Liverpool iverpool pada 2005, 05, Klopp, yang membimbemb­imbing Borussia orussia Dortmund und ke f i n a l kejohanan p a d a 2 0 1 3 , beliau harus menyelesai­kan beberapa perkara penting.

Sepanjang tempoh di kelab, Klopp diselubung­i dengan kegagalan beliau memperbaik­i kerapuhan benteng pertahanan.

Liverpool bolos pada kadar membimbang­kan sekali lagi musim ini dan mereka sudah bolos 16 gol dalam liga – tiga gol lebih banyak berbanding mana-man pasukan dalam senarai enam tangga teratas liga.

Dan seperti ia tidak cukup membimbang­kan, beliau juga kecewa dengan ketumpulan jentera serangan di mana penyerangn­ya gagal menamatkan saingan lawan selepas mendahului kedudu- kan. Menyedari musim Liverpool dalam bahaya menjadi hilang kawalan, Klopp memberika memberikan beberapa u ucapan kesedara kesedaran kepada pe pemainnya men menjelang perlawan perlawanan menentang Huddersfie­ld. ‘ Mene Menentang To T o t t e n h a m , kami melakume kan kesilap kesilapan dan dikritik. Itulah l lumrah di kelab bes a r , ” ka kata pemain perta pertahanan Liverpool, Joel

Masalahnya di sini, semuanya tidak menjadi, kami mendapat perbanding­an dengan sejarah. lJurgen Klopp Pengurus Liverpool

Matip.

“Kami tahu kami melakukan kesilapan dan beliau (Klopp) tidak dapat bersabar, beliau bercakap secara jujur. Anda harus bercakap secara jujur dalam perkara ini dan itulah apa yang beliau lakukan.

“Beliau berkata ia tidak cukup bagus, beliau bercakap secara jujur tentang sesuatu yang perlu diubah.”

Kemarahan Klopp mengangkat semangat Liverpool untuk mencipta kemenangan pertama dari empat perlawanan liga tetapi sama ada rentak kemenangan itu akan diteruskan atau tidak, akan menjadi persoalan. — AFP

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia