Utusan Borneo (Sarawak)

Usaha terbaharu semarakkan perpaduan rakyat

-

BERBEKALKA­N kesedaran untuk menyemarak­kan semangat perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia, sekumpulan 40 penunggang basikal memulakan kayuhan dalam misi Projek57 Unity Ride dengan IOI City Mall Putrajaya menjadi destinasi pertama persinggah­an.

Kayuhan The 57 kilometre (km) Projek57 sejauh 57 kilometer, yang dilepaskan dari Dataran Merdeka, pagi kelmarin meliputi sembilan peringkat kayuhan merentasi Semenanjun­g, Sabah dan Sarawak.

Menjelang sambutan Hari Merdeka dan Hari Malaysia, para penunggang akan meneruskan kayuhan ke seluruh negara sehingga 16 Sept dengan harapan untuk berkongsi impian, harapan, ikatan dan memupuk hubungan di kalangan rakyat Malaysia.

“Kami mendapat inspirasi melalui wawasan Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, yang berkata: “Masa depan kita bergantung pada betapa baiknya rakyat daripada pelbagai kaum boleh hidup bersama dan bekerja bersama.”

“Perpaduan adalah sesuatu yang kita tidak boleh mengambil mudah. Kita hidup dalam sebuah negara yang indah dan sama ada kita sedar atau tidak, kita mencintai kepelbagai­an kita,” kata pengasas Projek57 Syed Sadiq Albar kepada Bernama semasa acara itu.

Para penunggang dilepaskan di hadapan bangunan Sultan Abdul Samad di sini pagi tadi oleh bekas pengerusi Suruhanjay­a Pengangkut­an Awam Darat (SPAD) Tan Sri Dr Syed Hamid Syed Jaafar Albar dan pengarah eksekutif Eco World Liew Tian Xiong.

Projek57 diasaskan oleh dua sahabat baik, Syed Sadiq dan Collin Swee pada Ogos 2015 untuk memupuk perpaduan di negara ini melalui pelbagai acara yang menyeronok­kan.

Seorang peserta, yang mengambil bahagian dalam Unity Ride,

“Program hari ini (kelmarin) turut dimeriahka­n dengan Pahat di Batu Pahat.

Hadir menyempurn­akan acara itu ialah Ahli Dewan berharap untuk melihat semua rakyat malaysia bersatu-padu melalui acara seperti itu.

“Saya ingin melihat rakyat tampil bersama, melupakan perbezaan warna kulit dan memberi fokus untuk menjadikan Malaysia lebih teguh melalui elemen-elemen perpaduan,” kata Loo Chin Jun, 38, seorang pengamal media.

Kayuhan tersebut dijangka menyaksika­n penyertaan kira-kira 100 penunggang dari negeri-negeri di seluruh negara termasuk Kampar konvoi oleh 60 kereta Perodua Alza daripada Geng Alza Biru Malaysia Undangan Negeri (ADUN) Rengit, Ayub Jamil.

Hashim yang juga Pengarah Perkhidmat­an Komunikasi dan Pembanguna­n Masyarakat JaPen berkata pagi semalam, sambutan Pelancaran Negaraku Sehati Sejiwa itu diteruskan dengan sebuah lagi konvoi iaitu Konvoi Merdeka Jalinan Kasih.

Konvoi itu melibatkan tiga laluan sekitar Batu Pahat iaitu laluan menghala ke Rengit, Yong Peng dan Muar.

Matlamatny­a juga adalah sama iaitu untuk mengedarka­n Jalur Gemilang bagi memastikan pada penghujung program nanti, sekurangku­rangnya 14,000 bendera telah diedarkan.

Kemuncak sambutan Pelancaran Negaraku Sehati Sejiwa adalah perasmian bulan kemerdekaa­n oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak di Stadium Batu Pahat hari ini diikuti konsert oleh artis terkenal. — Bernama in Perak, Pulau Pinang dan Kota Tinggi, Johor.

Projek57 Unity Ride dijalankan dengan kerjasama Eco World Developmen­t Group Berhad, Allianz Malaysia dan Touch ‘n Go Sdn Bhd bersama 16 rakan kongsi.

Untuk maklumat lanjut mengenai Kempen Unity Ride dan Projek57, orang ramai boleh melayari www.projek57.com, www. unityride.com.my atau laman Facebook Projek57 di www.facebook.com/ projek57 dan Instagram di www.instagram.com/ projek57. — Bernama sebagai simbolik kepada sambutan Hari Kebangsaan yang MENTERI Wilayah Persekutua­n Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor kesal dengan sikap sambil lewa dan kurang semangat patriotism­e warga Wilayah Persekutua­n dalam menyemarak­kan bulan kebangsaan negara.

Justeru, beliau menyeru seluruh warga kota mengibarka­n Jalur Gemilang sebagai menunjukka­n tanda kasih dan cintakan negara sempena Hari Kebangsaan ke-60 tahun ini.

“Saya rayu semua warga Wilayah Persekutua­n kibarkanla­h bendera Malaysia di kediaman masingmasi­ng dan peniagapen­iaga juga pasanglah bendera yang diberi di premis masingmasi­ng,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Komuniti Ceria ‘Jom Bantu Rakyat’ di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Bagaimanap­un, Tengku Adnan meminta Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) agar mengurangk­an jumlah pemberian Jalur Gemilang secara percuma kepada warga kota.

“Warga kota dilihat tidak menghargai pemberian bendera oleh DBKL, daripada membazir lebih baik kita kurangkan jumlah itu,” katanya.

Sebanyak 34 agensi kerajaan antaranya Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, JobsMalays­ia dan Institut Kemahiran Belia Negara menyertai Karnival Komuniti Ceria bagi memberi perkhidmat­an kepada masyarakat setempat. — Bernama ke-60 serta warna biru yang melambangk­an sokongan terhadap golongan autistik,” kata Bank Rakyat.

Menurutnya, pemenang utama bagi kategori 10km menerima wang tunai berjumlah RM2,000 manakala pemenang utama bagi kategori 5km menerima wang tunai RM1,000.

Sempena program Rakyat Run 2017, Shukry turut menyampaik­an sumbangan Bank Rakyat kepada Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (NASOM). — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? ERATKAN SILATURAHI­M: Jamil dan Shukry (kanan) bermesra dengan para peserta Rakyat Run 2017 di hadapan Istana Kehakiman di Putrajaya kelmarin.
— Gambar Bernama ERATKAN SILATURAHI­M: Jamil dan Shukry (kanan) bermesra dengan para peserta Rakyat Run 2017 di hadapan Istana Kehakiman di Putrajaya kelmarin.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia