Utusan Borneo (Sarawak)

China perketatka­n peraturan mengenai perbelanja­an melampau

-

SHANGHAI, China: China akan memperketa­tkan peraturan perbelanja­an melampau pasukan bola sepak domestik untuk membeli pemain berprofail tinggi dan menambah peraturan baharu mengenai pembanguna­n remaja, mewujudkan satu potensi halangan kepada kelab- kelab untuk berbelanja besar ke atas pemain luar negara. Kelab- kelab di China ‘ mengundang kerugian’, dengan sebahagian besar pasukan liga domestik, harus menyamai perbelanja­an mereka untuk pemain baharu dengan melabur jumlah yang sama ke dalam pem- bangunan bola sepaknya, menurut Persatuan Bola Sepak China ( CFA) Rabu lepas.

Peraturan baharu, yang akan diperkenal­kan pada pasaran perpindaha­n musim panas ini, bertujuan untuk menurunkan nilai harga melampau dalam pasaran perpindaha­n pemain dan memberi sokongan kepada pemain tempatan, kata CFA.

Bola sepak China, walaupun masih jauh ketinggala­n dari kelab- kelab di Eropah dari segi kedudukan keseluruha­n dunia, menjadi pemacu utama dalam pasaran perpindaha­n akhirakhir ini ekoran satu usaha meluas untuk melabur dalam kelab- kelab di luar negara, akademi sukan dan pemain ternama.

Beberapa pembelian terkenal seperti Oscar ( Brazil) dan Carlos Tevez ( Argentina) melakukan perpindaha­n lumayan ke China. Pemain seperti Wayne Rooney dan Diego Costa juga dikatakan menjadi buruan beberapa kelab di China.

Kelab Shanghai SIPG membeli Oscar dari kelab Liga Perdana Inggeris, Chelsea dalam satu perjanjian yang dikatakan menjadikan beliau pemain dengan gaji tertinggi di dunia, pada satu laporan yuran 60 juta euro.

CFA bagaimanap­un berkata, kelab- kelab seharusnya “menyelaras perpindaha­n ( pembelian) dengan pelaburan mereka.”

CFA, yang berkata pada bulan Januari di mana kelab hanya dihadkan menurunkan sehingga hanya tiga pemain asing untuk setiap perlawanan, berkata dalam satu pengumuman berasingan di mana bermula musim hadapan, jumlah pemain tempatan bawah 23 tahun dalam setiap perlawanan seharusnya menyamai jumlah pemain asing. — Reuters

 ??  ?? SILVA
SILVA
 ??  ?? TIELEMANS
TIELEMANS

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia