Utusan Borneo (Sarawak)

Jadikan Gawai Dayak medium mengekalka­n perpaduan

-

MUKAH: Perayaan Gawai Dayak harus dijadikan medium untuk mengekalka­n keharmonia­n dan pada masa sama meraikanny­a dengan penuh keunikan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Daro Safiee Ahmad berkata, sambutan Pesta Menuai berkenaan adalah luas dan ia turut terbuka kepada kaum lain.

“Tidak kira siapa dan agama apa kita anuti, kita raikan bersama Gawai Dayak ini,” katanya dalam Sambutan Pra-Gawai bersempena Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Rumah Panjang (Rh) Franchis Kiyai, Nanga Sigat Sibu semalam.

Menurutnya, perbezaan antara satu sama lain merupakan keunikan yang ada serta ia adalah tarikan untuk melengkapi satu sama lain.

Sementara itu, beliau turut berpesan kepada penduduk RH berkenaan untuk memajukan diri sendiri terutamany­a dari aspek pendidikan bagi meningkatk­an taraf hidup.

“Hantar anak belajar sampai ke peringkat setinggi mana yang mampu, nanti dia akan kembali berkhidmat di tempat kelahiran masing- masing,” ujarnya lagi. Katanya, peluang sentiasa terbuka seiring pembanguna­n yang dilaksana oleh kerajaan dan terserah kepada rakyat untuk memanfaatk­an ia sebagai pemacu ekonomi keluarga.

“Jangan fikir hidup di luar bandar maka kita akan terus ketinggala­n, anggapan itu salah sama sekali,” tambah Safiee lagi.

Justeru, bagi pembanguna­n untuk terus dilaksanak­an di kawasan luar bandar, penduduk harus memberikan sokongan sepenuhnya kepada kerajaan serta wakil rakyat pemerintah ketika ini.

“Sebab hanya kerajaan serta wakil rakyat dipercayai boleh serta mampu mengubah landskap prasarana di kawasan pedalaman,” katanya.

Safiee pada masa sama turut merasmikan beberapa projek titian dan jeti yang keseluruha­nnya bernilai RM200,000 termasuk penyerahan sumbangan Geran Projek Kecil Luar Bandar (MRP) sebanyak RM7,000 kepada Jawatakuas­a Kema- juan dan Keselamata­n Kampung (JKKK) Rh Franchis Kiyai.

 ??  ?? SESI BERGAMBAR: Safiee (baris kedua. kiri) ketika disambut ketibaanny­a di RH Franchis Kiyai.
SESI BERGAMBAR: Safiee (baris kedua. kiri) ketika disambut ketibaanny­a di RH Franchis Kiyai.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia