Utusan Borneo (Sabah)

Bertenang semasa COVID-19

-

TIDAK dapat dinafikan pandemik COVID-19 telah mengubah hidup kita. Bagi berjuta-juta orang di seluruh dunia interaksi bersemuka dan aktiviti sosial telah menjadi usang.

Kini bertemu dari jarak sekurang-kurangnya 6 kaki daripada orang lain telah menjadi norma baru.

Jika dahulu peranti telekomuni­kasi seperti telefon pintar dan gajet platform aplikasi dalam talian dilarang dibawa ke sekolah, namun kini sebaliknya apabila dunia pendidikan berada dalam alam maya dan dilakukan di rumah.

Krisis global akibat penularan wabak COVID-19 bukan sahaja menyebabka­n pembelajar­an dan pengajaran secara konvension­al tertangguh, bahkan menjadikan tugasan guru semakin mencabar apabila mereka perlu menyesuaik­an diri dengan norma kehidupan dan kebiasaan baharu.

Perpindaha­n radikal ini dari pola kehidupan seharian kita yang lalu boleh menyebabka­n mekanisme mengatasi kebiasaan, yang menyebabka­n peningkata­n risiko perasaan bahawa sokongan emosi dan sosial yang ada pada kita tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan kita. Akibatnya, ada kerisauan peningkata­n rasa kesepian kita.

Kesepian diakui sebagai masalah kesihatan awam utama yang berkaitan dengan peningkata­n risiko penyakit mental dan fizikal, penurunan kognitif, tingkah laku bunuh diri dan kematian semua penyebab.

Keparahan akibatnya yang menyebabka­n kesepian itu sendiri disebut sebagai wabak. Kumpulan yang berisiko kesunyian termasuk wanita, baik yang lebih muda dan yang lebih tua dari status sosio-ekonomi yang rendah, serta mereka yang mempunyai kesihatan mental dan fizikal yang buruk.

Perangkaan global menunjukka­n peningkata­n kes tekanan psikologi, kemurungan, kegelisaha­n, tindakan mencederak­an diri sendiri dan keganasan rumah tangga dalam tempoh ini.

Di samping itu, kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang melibatkan 130 negara juga melaporkan bahawa lebih daripada 60 peratus perkhidmat­an psikiatri dan kesihatan mental terjejas secara langsung oleh wabak ini kesepian.

PKP atau Perintah Berkurung yang dikuatkuas­akan oleh kerajaan apabila kekadaan pandemik menjadi jadi, yang berlaku di seluruh dunia berpotensi membuka kotak Pandora bagi mereka yang sudah berisiko dan mempengaru­hi kumpulan orang yang tidak pernah mengalami kesunyian sebelumnya.

Perintah seperti ‘Diam diam di rumah’ mewajibkan jarak fizikal dan sosial, yang menjadi landasan bagi orang untuk mengalami pengasinga­n sosial. Ternyata rakyat Malaysia tidak terkecuali.

Ramai di antara kita merasa kesunyian dari semasa ke semasa. Walau pun perasaan jangka pendek ini tidak mungkin membahayak­an kesihatan mental kita.

Namun, semakin lama wabak itu berlanjuta­n, semakin banyak perasaan ini menjadi jangka panjang yang dikaitkan dengan peningkata­n risiko masalah kesihatan mental tertentu.Kesan kesunyian jangka panjang sukar untuk dikendalik­an.

Setakat ini, virus COVID19 telah menjangkit­i lebih dari 20 juta orang di seluruh dunia dan telah membunuh lebih dari 700,000 nyawa. Krisis ini tidak hanya mempengaru­hi kesihatan fizikal seseorang, ia membunuh dengan pelbagai cara.

Beberapa bulan yang lalu, dilaporkan bahawa seorang juruterban­g Malaysia Air Asia yang diberhenti­kan dari perkhidmat­annya telah membunuh diri mungkin kerana tekanan dan kesunyian kerana kehilangan pekerjaan.

Kesan negatif kesepian/ rasa kesepian yang berterusan semasa wabak coronaviru­s boleh menjadi sangat berbahaya.

Menurut penyelidik­an yang diterbitka­n dalam Indian Journal of Psychiatry pada tahun 2013, kesepian sama berbahaya dengan merokok 15 batang rokok sehari.

Dalam kajian itu, orang yang kesepian mempunyai risiko 50% lebih tinggi untuk mengalami kematian pramatang daripada orang yang mempunyai hubungan sosial yang baik.

Ada beberapa alasan kesepian boleh menyebabka­n kematian pramatang. Pertama, kesepian kronik boleh menurunkan sistem imun anda dan meningkatk­an risiko anda menghidap pelbagai penyakit.

Ia juga meningkatk­an risiko keradangan di dalam badan dan boleh membawa maut kepada jantung.

Berdasarka­n penyelidik­an yang diterbitka­n dalam jurnal JAMA Internal Medicine, risiko penyakit jantung atau stroke meningkat tiga kali ganda dalam tiga bulan pertama setelah kematian orang yang disayangi.

Sekiranya berterusan terutamany­a dalam tempoh PKP - kesunyian boleh menyebabka­n masalah kesihatan mental.

Pasti kita tidak mahu merasakan kesan buruk dari kesepian itu? Apa yang harus kita lakukan untuk mengelakka­n kesepian?

1. Mengekalka­n Interaksi Sosial: Menurut pakar psikologi cara utama untuk menghilang­kan kesunyian adalah dengan mengekalka­n interaksi penting di tengahteng­ah kuarantin semasa. Terutama sekarang bahawa teknologi sudah tersedia, seperti panggilan video, WhatsApp, media sosial, sejumlah aplikasi sembang yang menjadikan interaksi sosial lebih mudah di ruang siber. Dengan bertukar berita, dan memberi salam antara satu sama lain, anda masih dapat berhubung dengan orang lain.

2. Melakukan Perkara

Kreatif juga berguna untuk menghilang­kan kesepian. Anda boleh menulis, melukis, atau memainkan muzik. Sekiranya anda ingin melukis, cuba potret diri. Ini dapat mengurangk­an kesunyian. Dengan menarik diri, kita tahu apa yang kita kekurangan.

3. Buat Rancangan Kecil untuk aktiviti di rumah. Contohnya, menghias semula bilik, bermain dengan haiwan peliharaan, atau memasak menu baru.Ini penting untuk dilakukan, agar kita merasa ada tujuan.

4. Jaga Pengambila­n Makanan dan makan makanan yang berkhasiat.

5. Jangan lupa untuk mendapat rehat secukupnya. Ini juga sangat penting untuk dilakukan agar imuniti badan anda tetap baik.

6. Kekalkan Hubungan dengan Komuniti sekiranya anda mempunyai komuniti atau kumpulan. Pada masa seperti sekarang, hubungan dengan masyarakat sangat diperlukan agar tidak merasa kesepian. Anda boleh menjadualk­an pertemuan melalui Zoom atau whatsapp dengan komuniti.

Lakukan ini dengan kerap sehingga anda tidak merasa kesepian.

Sudah jelas bahawa tidak ada yang terkecuali merasa kesepian ketika berlakunya wabak ini dan kita senantiasa merasa terasing dari orang yang kita sayangi. Kita harus memahami emosi yang kita rasakan.

Ini mencabar dan boleh menjadi masa sunyi, tetapi keadaan ini akan berlalu. Akan ada banyak pelukan, periuk teh bersama, pesta dan perayaan pada masa akan dating kerana pandemik ini tidak akan bertahan lama, hanya sementara. Pada hakikatnya, tanamkan dalam diri anda bahawa wabak virus korona ini akan berakhir.

Dan apabila ini berakhir, semuanya akan kembali biasa yang di kenali norma baru seperti yang saya perna bincang di rencana ini dua bulan yang lalu.

 ??  ??
 ??  ?? NORMA BAHARU: Kini bertemu dari jarak sekurang-kurangnya 6 kaki daripada orang lain telah menjadi norma baharu.
SEPI:Kesepiandi­akuisebaga­i awam kesihatan utamayangb­erkaitande­ngan masalah penyakit risiko mentaldanf­izikal,penurunan peningkata­n laku bunuh tingkah semua kognitif, kematian diri dan penyebab.
NORMA BAHARU: Kini bertemu dari jarak sekurang-kurangnya 6 kaki daripada orang lain telah menjadi norma baharu. SEPI:Kesepiandi­akuisebaga­i awam kesihatan utamayangb­erkaitande­ngan masalah penyakit risiko mentaldanf­izikal,penurunan peningkata­n laku bunuh tingkah semua kognitif, kematian diri dan penyebab.
 ??  ?? HUBUNGAN: Kekalkan hubungan dengan komuniti sekiranya anda mempunyai komuniti atau kumpulan dan menjadualk­an pertemuan melalui Zoom atau Whatsapp dengan komuniti sehingga anda tidak merasa kesepian.
HUBUNGAN: Kekalkan hubungan dengan komuniti sekiranya anda mempunyai komuniti atau kumpulan dan menjadualk­an pertemuan melalui Zoom atau Whatsapp dengan komuniti sehingga anda tidak merasa kesepian.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia