Utusan Borneo (Sabah)

Penduduk mohon tindakan setelah dua dekad dihantui ‘banjir termenung’

-

SIBU: Hampir 100 penduduk di Lorong Sentosa Barat Fasa 1 dan 2 dihantui masalah ‘banjir termenung’ yang terpaksa dihadapi mereka sejak mendiami perumahan itu, lebih dua dekad lalu.

Malah sepanjang tempoh setahun ini sudah beberapa kali kejadian banjir kilat berlaku yang didakwa berpunca daripada sistem perparitan yang tidak teratur.

Kawasan yang pada asalnya sebuah hutan belukar itu dibuka menjadi penempatan penduduk pada akhir 1980-an.

Sepanjang tempoh itu sehingga sekarang masalah ‘banjir termenung’ dan banjir kilat yang dihadapi itu seperti tiada kesudahann­ya walaupun aduan sudah dikemukaka­n kepada pihak berkenaan.

Dominic Usin Ensan, 67, berkata, setiap kali cuaca hujan kawasan sekitar rumahnya serta jalan-jalan yang menghubung­kan kediaman penduduk yang lain akan digenangi air yang bertakung selain melimpah ke dalam rumah.

“Saya tinggal di sini sudah lebih 20 tahun dan setiap kali cuaca hujan lebat selama kira-kira sejam, air naik dengan cepat hingga ke dalam rumah.

“Setiap kali hujan turun dengan lebat, kami sekeluarga akan berjagajag­a untuk mengangkut barang-barang berharga ke tempat lebih selamat memandangk­an banjir kilat di sini selalunya berlaku dalam tempoh yang begitu pantas,” katanya kepada Utusan Borneo semalam.

Menurut Dominic, apabila hujan lebat air parit akan melimpah dan menyebabka­n air bertakung di kawasan perumahan ini serta menenggela­mkan beberapa bahagian jalan raya.

Ujar beliau, keadaan jalan raya yang digenangi air juga membahayak­an pengguna jalan raya terutamany­a penunggang motosikal khusunya pada waktu malam.

Dominic berkata, apa yang dikesalkan sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil oleh pihak berkenaan bagi menyelesai­kan masalah tersebut.

Katanya, sepatutnya pihak berkenaan dari awal lagi bertindak mengenal pasti punca-punca kejadian yang sentiasa berulang.

“Harapan kami agar masalah ini diatasi segera oleh pihak yang berkaitan.

“Kami penduduk di sini sudah penat untuk berdepan dengan situasi sebegini.

“Kami berharap kerajaan negeri juga memberi perhatian kepada permasalah­an ini agar ia tidak berlarutan,” katanya.

 ??  ?? UNDANG BAHAYA: Dominic menujukan salah satu bahagian jalan di lorong tersebut yang dilanda banjir.
UNDANG BAHAYA: Dominic menujukan salah satu bahagian jalan di lorong tersebut yang dilanda banjir.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia