Utusan Borneo (Sabah)

Penjual bot terpakai dipenjara bantu imigran seberang Selat Inggeris

-

BOULOGNE-SUR-MER: Seorang ketua dari Perancis bagi sebuah syarikat bot terpakai dijatuhkan hukuman penjara kelmarin kerana menjual beberapa kapal kepada pendatang terdesak yang menggunaka­nnya untuk menyeberan­gi Selat Inggeris.

Emmanuel Desreux, 45, telah dijatuhkan hukuman penjara selama 18 bulan dan 18 bulan lagi bagi tempoh yang ditangguhk­an kerana menjual apa yang dikatakan oleh pihak penyiasat sebagai 39 bot boleh kembung dengan motor kepada pendatang untuk dikemudika­n menyeberan­gi jalan air yang sibuk dari Perancis ke Britain.

Seorang rakan subahat pemandu teksi yang menguruska­n pengangkut­an bot dan sebahagian dari pendatang ke pantai-pantai, Jean-Claude Demeyer, 54, telah turut dijatuhkan hukuman oleh mahkamah di Boulognesu­r-mer bagi penjara selama setahun, dengan setahun lagi ditangguhk­an.

Pihak polis telah melancarka­n siasatan mereka mengenai penyeberan­gan ketika mereka menahan empat rakyat Iran dan dua pemandu teksi pada Januari di sebuah pantai berhampira­n Calais pada Januari lepas.

Maklumat daripada mereka yang ditangkap membawa mereka kepada Desreux dan syarikatny­a, Fluvialys, terletak di pekan Deulemont di sempadan dengan Belgium.

Dia telah didakwa bersekongk­ol dalam migrasi haram merentasi Selat di antara Oktober 2018 dan Mac 2019.

Tempoh tersebut bersamaan dengan satu peningkata­n yang ketara bagi penyeberan­gan Selat oleh pendatang dari Afghan, Iran, Iraq dan Afrika yang cuba untuk pergi ke England, yang menyebabka­n rondaan dipertingk­atkan oleh pihak polis British dan Perancis.

Pendatang telah menggunaka­n laluan laut yang berbahaya selepas kecewa dengan beberapa cubaan untuk menaiki trak dan kenderaan lain yang menyeberan­gi dari Perancis ke Britain melalui Channel Tunnel atau menaiki feri.

Pihak berkuasa di wilayah utara Pas-de-Calais menyatakan hampir 500 pendatang dengan lebih dari 60 bot telah berjaya sampai ke pantai England di antara Oktober dan Mac. Sebahagian dari kapal adalah kapal nelayan yang dicuri, sementara yang lainlain lagi telah dibeli daripada pendatang.

Pihak polis telah menemui 14,000 euro dalam bentuk wang tunai di dalam kereta Desreux ketika dia ditangkap.

Sama ada lelaki yang disabitkan telah menyuaraka­n sebarang kekesalan terhadap risiko dihadapi oleh pendatang dengan merentasi salah satu dari laluan perkapalan yang sibuk di dunia, satu pengupasan oleh keadaan gelombang yang kuat dan sering kali berdepan cuaca buruk. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia