Utusan Borneo (Sabah)

Allardyce, Pardew akan kembali ke Liga Perdana Inggeris

- (kiri) dengan tenang mengawal bola sambil diekori rapat oleh pemain Watford pada perlawanan liga di Vicarage Road, Watford Selasa lepas.

gol,” kata pengurus United, Jose Mourinho. “Mungkin kami fikir ia terlalu mudah. Mungkin ia pembelajar­an yang baik.

“Ia bagus untuk mendapat pengajaran tanpa kehilangan mata. Pada perlawanan lain, apabila kami mendahului 3-0, kami akan mengingati perlawanan ini. “Tetapi saya lebih suka untuk melupakan lima minit di mana mereka menjaringk­an dua gol dan memberikan fokus kepada perkara baik yang kami lakukan kerana ada banyak yang bagus.” Watford, bersemanga­t dengan dua kemenangan berturut-turut dalam liga sebelum ini, memulakan permainan dengan memberangs­angkan di mana Richarliso­n hampir membuka jaringan dari satu umpanan Kiki Femenia.

Tetapi permainan berubah pada minit ke-19 apabila Young menewaskan penjaga gol Herelho Gomes dari satu rembatan berhampira­n luar kotak penalti.

Enam minit kemudian, United diberikan satu tendangan percuma, juga di luar kotak penalti dan Young, berbanding pakar tendangan percuma, Paul Pogba, mengambil tendangan dan menewaskan Gomes buat kali kedua.

Semuanya menjadi lebih buruk buat Watford apabila Martial menyempurn­akan umpanan Romelu Lukaku untuk meletakkan United 3-0 pada masa rehat.

Richarliso­n tidak bernasib baik untuk merapatkan kedudukan lebih awal buat Watford apabila tandukanny­a terkena palang sebelum Deeney menyempurn­akan tendangan penalti selepas Marcos Rojo, pada perlawanan pertama beliau bersama LEICESTER, England: Pengurus Tottenham Hotspur, Mauricio Pochettino menyelar pemainnya sebagai kurang semangat ‘bersaing’ selepas impian kejuaraan Liga Perdana Inggeris tersentak sekali lagi apabila tewas 1-2 di Leicester City Selasa lepas.

Kekalahan itu bermakna Spurs kini mengharung­i tiga perlawanan liga tanpa kalah dan akan ketinggala­n 16 mata di belakang jika pendahulu liga, Manchester City menewaskan Southampto­n pada perlawanan lewat.

Gol cantik Jamie Vardy – gol liga ke-100 beliau – dan Riyad Mahrez, membolehka­n Leicester mendahului 2-0 sebelum Harry Kane merapatkan kedudukan pada lewat permainan.

Pemain Spurs, Danny Rose, dinafikan satu tendangan penalti lewat selepas Fernando Llorente melihat rembatanny­a sedikit tersasar tetapi Pochettino tidak bersemanga­t untuk mencari alasan ekoran kekalahan yang hampir pasti menamatkan impian kelab untuk memburu kejuaraan liga yang pertama sejak 1961.

“Dalam Liga Perdana, jika anda tidak bersaing, anda akan bergelut dan prestasi kami adalah jelas seperti itu dalam separuh masa pertama apabila ketinggala­n 0-2,” kata Pochettino.

“Saya fikir dalam bola sepak, pertama sekali anda harus bersaing dan mengekalka­n fokus dan selepas itu kualiti United selepas kecederaan jangka panjang, mengasari Roberto Pereyra dalam kotak penalti.

Doucore menjaringk­an gol kedua Watford tidak lama selepas itu untuk mencemaska­n pemain United dan ketika Watford mengasak untuk mencari gol penyamaan, Lingard melarikan bola bersendiri­an, melepasi dua pemain pertahanan Watford sebelum menjaringk­an gol keempat United. — Reuters akan datang.”

Jurulatih dari Argentina itu menambah: “Tetapi Leicester menunjukka­n lebih banyak kesungguha­n berbanding kami dan bersedia untuk bersaing. Ia sukar untuk menganalis­a permainan kerana kami bermula dengan sangat hambar.

“Prestasi kami dalam separuh masa pertama amat mengecewak­an.

“Kami perlu belajar dari perlawanan ini. Kami perlu bersaing – jika anda tidak bersaing dalam Liga Perdana maka jurang akan semakin besar. Kami tidak mampu untuk tidak bersaing dan kemudian menjangkak­an untuk menang.

“Ia sukar untuk berkata kenapa kerana anda tidak bercakap tentang taktik atau pemilihan pemain – ia tentang keseluruha­n pasukan. Prestasi kami sangat teruk.”

Spurs bagaimanap­un bermain lebih baik selepas rehat tetapi tetap gagal menembusi pintu gol Leicester buat kali kedua selain mensia-siakan beberapa peluang.

“Saya fikir dalam separuh masa kedua, kami mula bersaing dan kedudukan boleh berakhir dengan seri 2-2 atau 3-3 tetapi kami tidak cukup berbisa di pintu gol,” kata Pochettino.

Spurs dinafikan apa yang jelas satu penalti pada minit kecederaan apabila Rose dikasari Wilfred Ndidi dalam kotak penalti.

Namun Pochettino eng- LONDON, England: Sam Allardyce dan Alan Pardew mungkin akan kembali ke Liga Perdana Inggeris sebagai pengurus Everton dan West Bromwich Albion, menurut laporan media British Selasa lepas.

Dengan kedua-dua kelab hanya dua mata di atas zon penyingkir­an, dua pengurus berpengala­man mengelak kelab dari penyingkir­an dalam Liga Perdana, dikaitkan dengan dua kelab terdesak untuk mengelak penyingkir­an musim ini.

Mengekalka­n status dalam Liga Perdana Inggeris adalah apa yang paling utama untuk majoriti kelab pertengaha­n dalam Liga Perdana kerana mereka akan dijamin pendapatan 100 juta pound dari keuntungan penyiaran televisyen.

Laporan dalam beberapa gan menjadikan insiden itu sebagai alasan apabila berkata: “Saya tidak mahu bercakap tentang keputusan pengadil. Pengadil tidak memberikan kami penalti dan ia tidak mengapa.”

Satu-satu berita positif dari kekalahan itu ialah kepulangan penyerang Erik Lamela selepas 399 hari berehat ekoran pembedahan di kedua-dua bahagian tulang pinggulnya.

“Erik adalah seorang pemain dengan kualiti berbeza dan ia sangat membantu kepada kami di masa hadapan,” kata Pochettino.

Pengurus Leicester, Claude Puel, berasa gembira dengan “prestasi terbaik” pasukannya sejak beliau mengisi akhbar British berkata wakil Allardyce – yang hanya menjadi jurulatih England untuk satu perlawanan ekoran skandal penyamaran akhbar – dikaitkan sedang berbincang dengan kelab Everton.

Mereka menambah Allardyce mungkin diperkenal­kan sebagai pengganti Ronald Koeman sebelum perlawanan lewat menentang West Ham United.

Sementara itu, Pardew, yang berkata Ahad lepas di mana beliau mengadakan rundingan dengan West Brom, dijangka akan kembali ke Liga Perdana selepas dipecat oleh Palace hampir dua tahun yang lalu.

Pardew tidak berada di The Hawthorns ketika West Brom mensia-siakan pendahulua­n 20 sebelum diikat 2-2 oleh Newcastle dalam aksi Liga Perdana Selasa lepas. — AFP

ALLI (tengah) bergelut melepasi kawalan ketat dua pemain Leicester ketika beraksi pada perlawanan Liga Perdana Inggeris di Stadium King Power, Leicester Selasa lepas.

kekosongan sebagai jurulatih ekoran pemecatan Craig Shakespear­e.

“Buat masa ini, ia adalah prestasi terbaik,” kata Puel. “Ia adalah perlawanan menggalakk­an untuk masa hadapan.

“Kami perlu meneruskan sikap positif yang ditunjukka­n dalam padang. Kami boleh meningkat lebih bagus lagi tetapi ia adalah lebih baik dari keputusan seri (11) menentang West Ham kerana kami bermain dengan kualiti.

“Dalam separuh masa kedua, kami menangani tekanan tetapi kami kekal tenang dan cuba mengekalka­n taktik permainan.” — AFP

 ??  ?? YOUNG ceria apabil menjaringk­an dua gol dalam tempoh enam minit ketika beraksi membantu United meraih kemenangan di Vicarage Road, Watford Selasa MARTIAL
YOUNG ceria apabil menjaringk­an dua gol dalam tempoh enam minit ketika beraksi membantu United meraih kemenangan di Vicarage Road, Watford Selasa MARTIAL
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia