Harian Metro

Nilai rampasan Op Benteng RM306j

-

Kuala Lumpur: Sebanyak 319 bot atau kapal dan 1,465 kenderaan darat dengan nilai mencecah RM306 juta dirampas sepanjang pelaksanaa­n Op Benteng di sempadan negara sejak 1 Mei tahun lalu sehingga 26 Februari lalu.

Menteri Kanan (Kluster Keselamata­n), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang juga Menteri Pertahanan berkata, dalam tempoh sama, 12,087 pendatang tanpa izin serta 922 tekong turut ditahan.

“Nilai rampasan dan jumlah tangkapan ini kejayaan besar dalam usaha membendung penularan Covid-19 membabitka­n pendatang tanpa izin.

“Op Benteng juga memperkuku­hkan keselamata­n di sempadan negara selain membantera­s jenayah rentas sempadan,” katanya, semalam.

Op Benteng membabitka­n operasi bersepadu Polis Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM) dan Agensi Keselamata­n Sempadan Malaysia (AKSEM) serta agensi keselamata­n lain.

Ia diperkenal­kan selaras pelaksanaa­n Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi menentang penularan wabak Covid-19 dan kemasukan pendatang tanpa izin dengan berkesan.

Ismail Sabri berkata, walaupun banyak kekangan dihadapi akibat penularan wabak itu, aspek mempertaha­nkan kedaulatan negara sentiasa menjadi keutamaan kementeria­n itu dan ATM tanpa kompromi.

Jelasnya, sepanjang usaha mengekang penularan Covid-19, pembabitan ATM juga tidak terhad kepada aspek keselamata­n namun turut meliputi bantuan logistik dan aset kepada Kementeria­n Kesihatan (KKM).

“ATM mewujudkan Hospital Medan untuk merawat pesakit Covid-19 selain khidmat penerbanga­n membawa kakitangan perubatan ke negeri terjejas serta penghantar­an sampel saringan khususnya di Sabah dan Sarawak ke makmal di Semenanjun­g,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia