Harian Metro

Jatuh akibat pitam

- Abnor Hamizam Abd Manap news@nstp.com.my

 Lelaki jalani pembedahan buang darah beku hilang upaya

Kehidupan tiga beranak di FELDA Lui Selatan 1 di sini, bertukar suram sejak Januari lalu Alor Setar: Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesan sindiket perjudian yang cuba menjadi dalang mempengaru­hi keputusan pengundian Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

Sindiket itu dipercayai cuba menjadikan perlawanan antara pihak A dan B dan melihat keputusan PRU sebagai tiket perjudian.

Namun, setakat ini belum ada tangkapan dibuat walaupun apabila ketua keluarga mereka hilang upaya bekerja dan terlantar akibat darah tinggi.

Mohd Fauzi Musa, 48, hilang upaya bergerak selepas menjalani pembedahan membuang darah beku dalam kepala susulan terjatuh polis mengesan perjudian terbabit.

Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata, PDRM menubuhkan pasukan khas memantau perjudian sepanjang pilihan raya ini.

“Sindiket ini menyebabka­n pilihan raya menjadi kucar-kacir.

“Berikutan itu polis bertanggun­gjawab memastikan tidak ada berlaku berita palsu dari motosikal ketika ke tempat kerja pada 1 Januari lalu, dipercayai akibat pitam.

Isterinya, Nor Izza Zulkifli, 34, berkata, orang ramai menjumpai suaminya terbaring di tepi jalan tidak sedarkan diri dalam kejadian disebarkan.

“Setakat ini kami mengesan sindiket itu cuba mengatur perjudian PRU14 di Johor, Selangor, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang,” katanya pada Program High Profile Policing di Pasar Pagi Pokok Sena di sini, semalam.

Beliau melawat peniaga di pasar tani bagi mendekatka­n polis dengan masyarakat di daerah ini. jam 6 petang dan menghantar­nya ke Hospital Jempol.

“Dari Hospital Jempol, suami dipindahka­n ke Hospital Tuanku Ampuan Najihah (HTAN) sebelum dirujuk ke Hospital Tuanku Jaafar (HTJ), Seremban.

“Dia menjalani dua kali pembedahan di kepala di HTJ bagi mengeluark­an darah beku,” katanya selepas menerima kunjungan calon Barisan Nasional (BN) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Lui Mohd Razi Mohd Ali, semalam.

Nor Izza berkata, suaminya yang sebelum ini menyara keluarga dengan bekerja sebagai pengawal keselamata­n tidak boleh bergerak dan terlantar di katil, sekali gus memerlukan penjagaan rapi.

Katanya, suaminya tidak boleh bercakap atau menggunaka­n bahasa isyarat untuk berhubung.

“Selain memakai lampin pakai buang, suami hanya minum susu khas sumbangan Baitulmal.

“Dia menerima sumbangan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) RM350 sebulan,” katanya.

Katanya, sejak suaminya terlantar, dia sedih melihat anak tunggal mereka Mohammad Faiz Amir berusia empat tahun yang belum memahami keadaan sebenar bapanya.

“Mohammad Faiz sering meminta ayahnya bawa bersiar dengan menaiki motosikal kerana itu yang dilakukan ayahnya sebelum ini,” katanya.

Dia berharap Pertubuhan Keselamata­n Sosial (PERKESO) dapat menyelesai­kan tuntutan yang tertangguh akibat pelbagai masalah.

Orang ramai yang berhasrat membantu keluarga ini boleh menghulurk­an sumbangan menerusi akaun Bank Simpanan Nasional (BSN) atas nama Nor Izza Zulkifli di nombor 05003-41-00007318.

 ??  ?? NOR Izza melihat keadaan suaminya yang terlantar di rumah di FELDA Lui Selatan Satu.
NOR Izza melihat keadaan suaminya yang terlantar di rumah di FELDA Lui Selatan Satu.
 ??  ?? NOOR Rashid menyampaik­an cenderahat­i kepada peniaga sempena Program High Profile Policing di Pasar Pagi Pokok Sena.
NOOR Rashid menyampaik­an cenderahat­i kepada peniaga sempena Program High Profile Policing di Pasar Pagi Pokok Sena.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia