Harian Metro

Ganda usaha Tony layak jadi ‘Superman’: Khalid

- Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my

Timbalan Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Yusoff Mahadi menegaskan kenyataan Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang membayangk­an beliau tidak akan kekal lama menduduki kerusi panas itu sebagai isyarat jelas kepada warga FAM supaya tidak hanya berpeluk tubuh.

Beliau berkata, semua pihak dalam badan induk itu tidak harus membiarkan Tunku Ismail yang juga Tunku Mahkota Johor (TMJ) menanggung beban secara berseorang­an sebaliknya perlu bersama-sama berusaha dalam melakukan perubahan yang diinginkan.

“Saya sudah melihat video kenyataan TMJ itu, saya lihat ia lebih kepada gurauan. Tapi jika TMJ serius dengan kenyataan itu, pada saya ia satu isyarat jelas kepada warga FAM supaya berusaha lebih keras dalam mencapai pembaharua­n dan kejayaan.

“Semua pihak perlu memberikan kerjasama dan sokongan. Saya tidak lihat buat masa ini ada individu lain yang lebih baik untuk menggantik­an

(gambar)

Lumpur: Bekas pemain kebangsaan, Khalid Ali berpendapa­t Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Berhad, Tan Sri Tony Fernandes sebagai calon sesuai untuk watak ‘Superman’ Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) sekiranya Tunku Ismail Sultan Ibrahim mahu melepaskan jawatannya sebagai presiden badan induk itu.

“Tunku Ismail adalah Captain America dan agak sukar untuk beliau lakukan perubahan drastik dalam tempoh singkat. Jika benar Tunku Ismail mahu melepaskan jawatan, saya lihat tidak ada lain yang berkelayak­an

 Yusoff akui kenyataan TMJ sebagai isyarat warga FAM perlu kerja keras buat perubahan

TMJ di FAM,” katanya ketika ditemui di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIA) semalam. Kelmarin, Tunku Ismail dalam kenyataan menerusi video di laman sosial Facebook, Johor Southern Tigers menyatakan mahu melepaskan jawatan sebagai

Presiden kecuali Tan Sri Tony Fernandes.

“Berdasarka­n pengalaman dan kredibilit­i beliau, saya lihat Tony paling sesuai. Beliau ada pengalaman dalam bidang perniagaan dan juga pengurusan pasukan,” katanya semalam.

Namun Khalid masih mengharapk­an Tunku Ismail kekal menerajui FAM.

“Bagaimanap­un, saya masih berharap Tunku Ismail tidak lepaskan jawatannya itu. Sebaliknya kalau Captain America dan Superman bergabung, ia pasti lebih baik buat bola sepak negara,” katanya. FAM dan secara berseloroh menggesa ‘Superman’ menjadi pemimpin baru badan induk persatuan itu.

Yusoff mendakwa, ada pihak yang dilihat sengaja menanam kebencian orang ramai terhadap Tunku Ismail.

“Saya melihat kebanyakan penyokong suka menghentam dan tidak lihat sesuatu perkara itu secara realistik. Mungkin sikap menghentam tanpa asas membuat beliau menjadi semakin menyampah (menjadi Presiden FAM).

“Anda sepatutnya memberikan Tunku Ismail masa dan ruang, bukannya mengkritik tanpa sebab kerana saya percaya beliau tokoh paling tepat mengemudi FAM,” ujarnya.

 ??  ??
 ??  ?? LAPORAN Harian Metro semalam.
LAPORAN Harian Metro semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia