Harian Metro

Empat warga tempatan direman

-

rupa..bukannya dapat kerja di sini sebaliknya didera setiap hari. Saya diberi makan sehari sekali dan sentiasa berada dalam ketakutan,” katanya yang menjelaska­n, kemasukann­ya ke negara ini menggunaka­n pas lawatan sosial namun tidak mengetahui ia tulen atau palsu kerana diuruskan ejen.

Selepas sesi temubual, Abdul turut menunjukka­n dua daripada empat penjaga yang memukulnya untuk mendapatka­n wang daripada keluargany­a di Bangladesh.

Ditanya bagaimana dia memperoleh wang membayar sindiket untuk datang ke Malaysia, Abdul berkata, duit itu hasil titik peluh keluarga terutama kakaknya yang bekerja di kilang di kampungnya.

“Duit mereka habis, kerja tiada..saya diseksa. Saya sudah susahkan keluarga saya...sedih,” katanya sebak.

Difahamkan, Abdul akan diberi perlindung­an pihak berkuasa bersama mangsa yang lain selepas siasatan lanjut dilakukan. Kuala Lumpur: Empat warga tempatan yang juga sindiket penyeludup­an migran di Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) dan 40 warga Bangladesh yang ditahan dalam Op Pintas KLIA Selasa lalu direman tujuh hari bermula semalam sehingga 14 Disember ini.

Timbalan Pengarah Jenayah Bersindike­t ayam dan itik.

Ini kerana setiap kali diajukan soalan, seorang lelaki yang kelihatan seperti ketua kumpulan kepada sembilan warga Bangladesh berkenaan menjawab dalam bahasa ibunda mereka.

Namun, ada beberapa perkataan asas bahasa Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Ruslan Hassan berkata, semua ahli sindiket dan migran itu disiasat mengikut Seksyen 12 Akta ATIPSOM 2007.

Skuad Khas Harian Metro difahamkan, proses permohonan reman itu dilakukan di lokap Balai Polis Jinjang.

Harian Metro semalam melaporkan, empat penghantar, tujuh penjaga dan 33 migran warga Bangladesh ditahan dalam serbuan sekitar Lembah Klang melumpuhka­n rangkaian sindiket penyeludup­an migran yang beroperasi di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIA) sejak tahun 2010.

Operasi eksklusif bersama Skuad Khas Harian Metro itu diketuai Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Pemerdagan­gan Orang dan Penyeludup­an Migran (ATIPSOM) D7C Bukit Aman Asisten Komisioner Maszely Minhad bermula jam 2 petang, Selasa dan berakhir jam 7 petang, Rabu.

 ?? FOTO:
Skuad Khas Harian Metro ?? MASZELY (kiri) bertanya sesuatu pada mangsa dera dalam serbuan di rumah sindiket. Kenderaan memuatkan beberapa kumpulan kecil warga Bangladesh itu dipandu lelaki yang terus meninggalk­an kawasan terminal bas KLIA selepas masing-masing memasuki kenderaan...
FOTO: Skuad Khas Harian Metro MASZELY (kiri) bertanya sesuatu pada mangsa dera dalam serbuan di rumah sindiket. Kenderaan memuatkan beberapa kumpulan kecil warga Bangladesh itu dipandu lelaki yang terus meninggalk­an kawasan terminal bas KLIA selepas masing-masing memasuki kenderaan...
 ??  ?? RUSLAN
RUSLAN
 ??  ?? LAPORAN Harian Metro, semalam.
LAPORAN Harian Metro, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia