Harian Metro

JARI HANCUR DISEPIT ESKALATOR

- Ibrahim Isa ibrahim_isa@hmetro.com.my

Padah bergurau bersama kakak ketika menuruni eskalator, sebahagian daripada dua jari seorang kanak-kanak lelaki berusia dua tahun hancur apabila tersepit di gigi eskalator tingkat tiga, sebuah pusat beli-belah, di sini, petang semalam.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Johor Bahru Mohd Suhaimi Abdul Jamal berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 2.28 petang sebelum 11 anggota diketuai Ketua Operasi Khairul Azhar Abd Aziz membabitka­n dua jentera termasuk satu kenderaan bantuan kecemasan (ERMS) dikejarkan ke lokasi.

“Apabila tiba, kami dapati dua jari tangan kanan kanak-kanak berusia dua tahun itu tersepit pada eskalator berkenaan dan menurut ibunya, anak lelakinya dikenali sebagai Noor Muhammad Asrian Afeendy Assiwen bergurau bersama kakaknya ketika mereka menggunaka­n eskalator itu untuk turun ke tingkat bawah.

“Bagaimanap­un, ibunya tidak perasan apa yang berlaku sebelum secara tiba-tiba mangsa tergolek ke bawah menuruni eskalator berkenaan dan dua jarinya tersepit.

“Mujurlah ada pihak yang menghentik­an eskalator berkenaan dan memanggil kami sebelum keadaan buruk berlaku. Apabila tiba, kami dapati dua jarinya itu tersepit dan terpaksa memotong sebahagian kepingan eskalator berkenaan dan menghantar­nya ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) di sini pada jam 2.58 petang untuk diberikan bius,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Menurutnya, sebaik diberikan bius, pasukan bomba mengeluark­an jari kanak-kanak itu dengan memotong kepingan eskalator berkenaan pada jam 3.30 petang.

Katanya, proses menyelamat­kan jari kanak-kanak itu berjalan lancar namun sebahagian kecil jari kanak-kanak itu hancur akibat kejadian itu.

Berikutan itu, katanya, orang ramai terutama ibu bapa dinasihatk­an memantau pergerakan kanak-kanak terutama ketika menggunaka­n eskalator bagi mengelak kejadian sama berulang.

 Jari budak dua tahun hancur tersepit

 ??  ??
 ??  ??
 ?? Mohd Suhaimi Abdul Jamal ?? KEADAAN jari kanak-kanak yang tersepit pada kepingan eskalator. KEPINGAN eskalator yang dipotong anggota bomba. Proses menyelamat­kan jari kanak-kanak itu berjalan lancar namun sebahagian kecil jari kanak-kanak itu hancur”
Mohd Suhaimi Abdul Jamal KEADAAN jari kanak-kanak yang tersepit pada kepingan eskalator. KEPINGAN eskalator yang dipotong anggota bomba. Proses menyelamat­kan jari kanak-kanak itu berjalan lancar namun sebahagian kecil jari kanak-kanak itu hancur”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia