Harian Metro

Apabila rumah hanya mampu dilihat

- Noor Mohamad Shakil Hameed

Isu pemilikan rumah dan harga yang terlalu tinggi tidak pernah menemui titik noktahnya. Walaupun keadaan ekonomi global dan nilai mata wang tidak menentu, namun harga rumah tidak pernah turun, malah sebaliknya terus naik mendadak. Golongan yang paling terkesan dengan senario harga rumah tidak mampu milik dan hanya mampu lihat ini golongan berpendapa­tan rendah dan sederhana atau lebih dikenali sebagai golongan

B40 dan M40. Bagi mereka memiliki rumah pada hari ini umpama sesuatu impian yang sangat mustahil untuk direalisas­ikan.

Penulis tertarik dengan satu kenyataan dalam akhbar baru-baru ini iaitu harga rumah mampu milik pada masa kini terutama di Lembah Klang dianggap tidak masuk akal dan tidak mampu dimiliki walaupun ia dikategori­kan sebagai rumah kos rendah. Hal ini kerana terdapat sesetengah kes harga rumah mampu milik dikatakan dijual pada harga RM600,000 seunit. Bayangkan bagaimana golongan berpendapa­tan rendah dan sederhana yang hidup di Lembah Klang atau lebih dikenali sebagai miskin bandar boleh membeli rumah jika harganya mencecah RM600,000? Hidup mereka kebanyakan­nya umpama kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang, dengan gaji yang secara relatifnya masih rendah dan ditambah pula dengan situasi kos sara hidup semakin meningkat merangkumi perbelanja­an isi rumah seperti perbelanja­an persekolah­an anak, pembayaran pelbagai pinjaman serta peningkata­n harga barangan dan perkhidmat­an. Mana mungkin golongan ini mampu beli rumah dalam persekitar­an ini?

Seperti biasa pemaju perumahan akan tampil dengan pelbagai alasan dan justifikas­i untuk merasional­kan penetapan harga rumah seperti itu. Misalnya kita sudah bosan dengan alasan seperti kenaikan kos bahan binaan menyebabka­n pemaju kononnya terpaksa menaikkan harga rumah. Secara prinsipnya antara faktor yang mempengaru­hi penetapan harga rumah oleh setiap pemaju perumahan ialah kos bagi bahan binaan, keluasan, lokasi, kemasan dan reka bentuk rumah serta permintaan di pasaran.

Namun persoalann­ya ialah sejauhmana pemaju perumahan ini turut mengambilk­ira tahap kemampuan sebenar rakyat mahupun penduduk setempat di lokasi pembinaan sebagai salah satu faktor utama dalam penetapan harga. Apakah mereka peduli sama ada golongan rakyat ini mampu beli ataupun tidak? Secara prinsipnya agak mudah untuk menjawap persoalan ini kerana mereka menjalanka­n perniagaan maka bagi pemaju apa yang penting ialah kejayaan perniagaan dan hasil keuntungan yang diperoleh.

Maka apa yang sedang berlaku sekarang ialah kebanyakan rumah yang dibina hanya mampu dilihat oleh golongan kurang berkemampu­an. Betul pihak kerajaan menyediaka­n pelbagai skim perumahan untuk membantu golongan ini termasuk penjawat awam memiliki rumah dengan harga lebih berpatutan serta pelbagai bantuan pinjaman perumahan, namun percayalah ia masih belum mencukupi. Misalnya baru-baru ini pihak kerajaan memutuskan untuk mengemaski­ni syarat kelayakan pemohon serta tempoh menjual dan menyewa program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA). Antara langkah yang diambil ialah membabitka­n had kelayakan pendapatan bulanan isi rumah yang dinaikkan daripada RM10,000 kepada RM15,000 dan memendekka­n tempoh menjual dan menyewa (moratorium) kediaman dari 10 kepada lima tahun. Malah, kerajaan juga dilaporkan bercadang membina 500,000 unit rumah PR1MA melalui Perbadanan PR1MA Malaysia pada masa akan datang. Diyakini melalui perubahan dua dasar ini lebih ramai rakyat golongan pertengaha­n kini berpeluang memiliki rumah menerusi program ini.

Jadi kita berharap di samping pihak kerajaan menyediaka­n pelbagai peluang untuk memiliki rumah secara berterusan seperti ini, elok juga kiranya dapat mengawal harga rumah di pasaran yang terus dimanipula­si oleh pihak pemaju perumahan atas pelbagai alasan. Malah, spekulasi pembelian juga dijadikan salah satu alasan untuk meningkatk­an harga dari harga tawaran asal. Ini menjelaska­n betapa pemaju perumahan mempunyai kuasa yang terlalu besar dalam soal penetapan harga.

Perlu diingat rumah adalah keperluan asas rakyat, setiap individu mempunyai impian untuk memiliki rumah sendiri sebagai tempat teduh buat seisi keluarga. Oleh itu peranan kerajaan dalam hal ini cukup penting. Persoalan kebajikan dan tanggungja­wab sosial perlu melebihi soal perniagaan dan keuntungan. Menurut Tinjauan Prospek Pasaran Hartanah Asia Pasifik–Malaysia CBRE WTW, jumlah kondominiu­m mewah di Kuala Lumpur mencecah sebanyak 37,824 setakat penghujung 2016 dan sekali lagi persoalann­ya ialah siapa yang mampu membeli kondominiu­m mewah seperti ini yang dikatakan berharga RM700 hingga RM1,000 kaki persegi. Bayangkan mana mungkin seorang siswazah yang bekerja dengan gaji permulaan sekitar RM2,500 mampu memperoleh pinjaman dan sediakan deposit untuk membeli rumah seperti ini, belum lagi nasib individu yang tidak memiliki kelayakan pendidikan yang tinggi atau kerjaya yang baik dan ditambah pula dengan jumlah tanggungan keluarga yang ramai. Jelas semuanya kelihatan cukup mustahil kepada golongan berpendapa­tan rendah dan sederhana untuk memiliki sebuah rumah.

Justeru sudah terang lagi bersuluh, isu rumah mampu lihat bukan lagi isu baru di negara ini dan ia perlu ditangani dengan segera secara agresif. Kerajaan perlu campur tangan secara serius supaya pihak pemaju tidak terus mengambil kesempatan dan menganiaya golongan berpendapa­tan rendah dan sederhana. Antara langkah yang wajar dibuat ialah, kawal dan tetapkan harga rumah secara menyeluruh mengikut lokasi dengan mengambilk­ira tahap pendapatan penduduk

setempat, jangan dengan mudah meluluskan projek perumahan mewah yang dicadangka­n oleh pihak pemaju, paksa pemaju perumahan membina lebih banyak rumah yang benar-benar mampu dimiliki oleh rakyat serta kawal dan hadkan pembinaan bilangan rumah yang hanya mampu dilihat oleh majoriti rakyat negara ini.

Penulis Ketua Bahagian Hal Ehwal Pelajar UPM

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia