Harian Metro

Nurhanis penyeri Bujang Cyclist

- Norazimah Narudin sukan@hmetro.com.my

„ Sandaran terbaik pasukan untuk meraih tiga tangga teratas kategori wanita

Presidenny­a Mohamad Hafiz Abu Zarin berkata, pasukanya yakin dalam menghadapi cabaran HMMTB kerana pasukannya mempunyai trek lokasi latihan yang sesuai dan mencabar bagi meningkatk­an daya ketahanan dan kemahiran peserta.

“Kami yakin dalam menghadapi cabaran ini kerana lokasi yang kami miliki ini sangat memenuhi keperluan latihan. Kami gunakan trek di Lembah Bujang, kawasan Muzium Arkeologi Lembah Bujang yang terletak di kaki Gunung Jerai.

“Laluan di situ memang sudah dicipta untuk aktiviti berbasikal lasak yang bentuk muka buminya dari batu-batu sungai, akar-akar kayu pokok dan sebagainya. Cukup sesuai untuk melatih ahli pasukan kami,” katanya kepada Arena Metro semalam.

Beliau berkata, pasukannya kini giat berlatih di jalan raya dan hutan terutamany­a Nurhanis Suib, 19, seorang penunggang wanita yang pernah mewakili Kedah pada Sukan Malaysia (SUKMA).

“Sekarang

ini

pasukan

menjuarai beberapa kejohanan dianjurkan di Johor mahu pun di seluruh negara.

Katanya, PBBPG semakin dikenali masyarakat di sekitar Pasir Gudang mahupun luar daerah biarpun belum mencapai usia dua tahun ditubuhkan.

Menurutnya, berkongsi berkaitan sejarah penubuhan PBBPG, ia tercetus apabila minatnya yang mendalam sukan basikal hingga ia menjadi tarikan keluarga selain jiran di sekitar Kampung Sungai Rinting C di Masai di sini.

Katanya, hasrat menubuhkan persatuan itu juga mendapat sambutan malah kini PBBPG memiliki 367 ahli kami berlatih bermati-matian terutamany­a Nurhanis berlatih setiap hari dalam jarak 80 hingga 100 kilometer merangkumi laluan dari Lembah Bujang ke Kuala Kedah. Kalau ‘off road’ pula 30 km pada waktu siang di trek kaki Gunung Jerai,” ujarnya.

Pasukan itu menaruh harapan kepada Nurhanis untuk memperoleh kedudukan tiga teratas dalam kategori terbuka wanita, sementara pengayuh lelaki pasukannya menyasarka­n kedudukan terbaik.

“Kami turut berbangga selepas berjaya mengasah bakat seorang pengayuh wanita mewakili negeri Kedah untuk SUKMA Kedah dan berharap dapat memberi saingan hebat dalam saingan kali ini.”

Menurutnya, beberapa ahli kumpulan Bujang Cyclist sudah menunjukka­n pencapaian membanggak­an apabila beberapa kali menaiki podium untuk peserta wanita dan lelaki.

selain seramai 52 yang aktif.

“PBBPG akan diwakili 15 ahlinya yang berusia antara 11 hingga 51 tahun. Mereka juga berpengala­man menyertai kejohanan di Terengganu, Selangor selain di sekitar Johor.

“Malah dalam tempoh seminggu sebelum menyertai HMMTB, ada antara ahli kami juga menyertai kejohanan di Pontian dan ia sebagai pemanas badan sebelum menyertai kejohanan anjuran Harian Metro di UTM,” katanya.

Suratmin berkata, sebelum menyertai kejohanan, pasukannya menasihati ahli supaya menjauhi minuman sejuk selama dua hari.

 ??  ?? PASUKAN Bujang Cyclist tak lepas peluang bersaing di UTM.
PASUKAN Bujang Cyclist tak lepas peluang bersaing di UTM.
 ??  ?? PASUKAN PBBPG miliki pelumba pelbagai peringkat usia.
PASUKAN PBBPG miliki pelumba pelbagai peringkat usia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia