Berita Harian

Harga kediaman di bandar besar China susut

-

Beijing: Harga kediaman di Beijing susut buat kali pertama dalam lebih dua tahun pada Jun.

Harga kediaman di Shanghai pula mencatat penyusutan lanjut, manakala di Shenzhen ia mendatar.

Di seluruh negara, pertumbuha­n harga kediaman semakin perlahan bulan lalu susulan sekatan kerajaan bagi mengekalka­n harga yang lebih seimbang di bandar-bandar besar, sungguhpun bandar kecil mengekalka­n pertumbuha­n pesat disebabkan lebih banyak kelonggara­n.

Bandar besar seperti Beijing berjaya mengawal spekulasi yang menjurus kepada kenaikan harga.

Kebimbanga­n berhubung peningkata­n perbelanja­an isi rumah menyertai kebimbanga­n berhubung ketagihan rakyat China untuk berhutang, yang mana pihak berkuasa mencuba membendung­nya sejak tahun lalu dalam usaha membendung risiko kewangan.

Sektor hartanah perlahan

Data terkini itu mencadangk­an sektor hartanah semakin perlahan pada kadar sederhana dan berkemungk­inan tidak mengalami pembetulan sebagaiman­a yang dibimbangi ramai pihak.

Pada Jun, harga purata kediaman baharu di 70 bandar utama di China menokok 10.2 peratus daripada setahun lalu, mengatasi kenaikan 10.4 peratus pada Mei, demikian menurut pengiraan Reuters berdasarka­n data yang dikeluarka­n Jabatan Statistik Kebangsaan (NBS).

Pada asas bulanan, harga kediaman baharu naik 0.7 peratus pada Jun, menyamai bacaan bulan sebelumnya, demikian menurut pengiraan itu.

“Jualan susut di bandar besar agak ketara, sehubungan itu harga pastinya tidak akan melantun,” kata Rosealea Yao, ahli ekonomi hartanah di Gavekal Dragonomic­s.

 ?? [ FOTO HIASAN ] ?? Harga kediaman di Beijing dan Shanghai menyusut.
[ FOTO HIASAN ] Harga kediaman di Beijing dan Shanghai menyusut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia