Berita Harian

Benteng Helang Merah tentukan kejuaraan

-

Alor Setar: Disiplin pertahanan yang mantap dan lebih kemas bakal menjadi kunci buat Kedah dalam usaha mereka menundukka­n Pahang pada aksi akhir Piala FA di Stadium Shah Alam, Sabtu ini.

Keyakinan itu disuarakan kapten pasukan yang juga pertahanan tengah, Khairul Helmi Johari yang melihat faktor ini bakal menjadi penentu sama ada Kedah mampu menamatkan penantian tujuh tahun untuk merangkul piala berprestij itu ataupun pulang dengan linangan air mata.

Statistik menunjukka­n betapa dua pasukan itu mempamerka­n corak menyerang berdasarka­n senarai penjaring dan jumlah jaringan gol sekali gus aspek pertahanan bakal memainkan peranan penting untuk dua pasukan itu merebut tiket ke saingan Piala AFC musim depan.

“Kita tahu Pahang pasukan yang baik, terutama jentera serangan mereka yang memiliki penyudah yang tajam berikutan pasukan itu ada lapan penjaring gol yang berbeza dalam kempen Piala FA musim ini.

Hadiah terbaik

“Jadi, saya akan pastikan kami ‘sibuk’ pada malam akhir itu nanti dan saya ingin mengingatk­an rakan sepasukan agar tidak memberi sebarang ruang agar dapat mengunci gerakan serangan pasukan lawan.

“Jika kami fokus dan memperagak­an disiplin pertahanan yang baik, sudah pasti Piala FA mampu pulang ke dakapan kami,” katanya ketika ditemui pada sesi latihan di Stadium Darul Aman, di sini, semalam.

Pertahanan tengah skuad Harimau Malaya yang mesra dipanggil ‘Keon’ itu juga berhasrat mendedikas­ikan trofi Piala FA buat penyokong skuad Helang Merah yang sentiasa memberi sokongan padu kepada pasukan.

“Kami dirahmati dengan sokongan penyokong yang tidak putusputus, jadi Piala FA boleh menjadi hadiah terbaik sebagai penghargaa­n kepada penyokong kami yang tidak pernah berhenti memberi sokongan kepada pasukan Kedah,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia