Israel Hayom

הכירו: ראש ממשלת בריטניה הבא

- מאיה אילני הכותבת עבדה כיועצת פרלמנטרית במפלגת הלייבור, בוגרת התוכנית למינהל ציבורי באוניברסיט­ת הרווארד ועמיתת מחקר במכון מולד

מי שצפוי להפוך לראש ממשלת בריטניה בעוד כש בועיים הוכיח שאפשר למגר אנטישמיות, ושזה גם פופולרי. המהפך שהוביל ראש הלייבור קיר סטארמר בתוך מפלגתו שכנע את הקהילה היהודית ואת בריטניה כולה שניתן לסמוך עליו.

יהודי בריטניה ינשמו לרווחה אם ינצח בבחירות ביולי הקרוב, לא רק בגלל החיבור המשפחתי שלו לקהילה )אשתו ממשפחה יהודית(, אלא כי הוא נאבק באנטיש מיות גם בתוך המחנה הפוליטי שלו.

הלייבור שסטארמר מנהיג כיום היא מפלגה שונה לחלוטין מזו שראיתי כשעבדתי בפרלמנט הבריטי בת קופתו של קודמו בתפקיד, ג'רמי קורבין. תחת קורבין אפפה את הלייבור עננת אנטישמיות רעילה, שהרחי קה תחילה את הקהילה היהודית ובהדרגה את הציבור הבריטי כולו.

סטארמר נכנס לתפקיד בהבטחה למגר את האנטי שמיות, וקיים אותה. בהנהגתו המפלגה נקטה קו ברור של אפס סובלנות לאנטישמיות, ובעטה החוצה את כל מי שסירב להתיישר - מחברי מפלגה זוטרים ועד למנהיג המפלגה לשעבר, קורבין, שמתמודד בבחירות הקרובות כמועמד עצמאי. בזמן שהאנטישמים נזרקים החוצה, יהודים רבים שעזבו את המפלגה שבים אליה בהמוניהם, רבים מהם מועמדים מטעמה. המפלגה קי בלה על עצמה ניקוי אורוות יסודי, וכעת היא דוהרת אל הנהגת המדינה.

המאבק של סטארמר באנטישמיות מגלה את גישתו למנהיגות: יסודי, חסר פשרות, שאפתן. הוא נכנס לפו ליטיקה אחרי קריירה בשירות הציבורי. הוא היה הראשון מבני משפחתו שלמד באוניברסיט­ה וסיים את לימודי המשפטים בהצטיינות. בשקדנות ובנחישות הוא טיפס לתפקיד התובע הכללי, שם הוביל את המאבק להכרה באל קאעידה כארגון טרור. את אותה התמדה ואת אותה יכולת תכנון לטווח ארוך הוא לקח למגרש הפוליטי, ובתוך חמש שנים מרגע כניסתו לפרלמנט הצליח לכ בוש את ראשות המפלגה. אל תיתנו לרושם הראשוני של עורך הדין הרציני והשקט להטעות אתכם - מדובר במנהיג שמכוון גבוה ושנלחם עם סכין בין השיניים.

לאורך הקריירה שלו סטארמר עמד לצד הקהילה היהודית וישראל. ב 7 באוקטובר הוא גינה את חמאס וצידד בזכותה של ישראל להגן על עצמה. כשהתובע בהאג ביקש להוציא צווי מעצר לנתניהו, לגלנט ולסי נוואר, סטארמר דחה את ההשוואה בין חמאס לישראל.

מבקריו מימין האשימו אותו שהבטחת הבחירות שלו להכיר במדינה פלשתינית כחלק מתהליך מו"מ בין ישראל לפלשתינים היא הענקת פרס לחמאס, אבל מב חינת סטארמר, רק תהליך מדיני ופתרון שתי המדינות יבטיחו את עתיד ישראל כמדינה יהודית, דמוקרטית ובטוחה. בתור מי שהצהיר על תמיכה בישראל ובת נועה הציונית ללא סייגים, הסכם מדיני נתפס עבור סטארמר כמהלך פרו ישראלי, שמנוגד לחלוטין לחזון של חמאס למלחמת נצח.

הצלחת הבחירות שצפויה לסטארמר ולמפלגתו מו כיחה שאפשר למגר אנטישמיות, ושהציבור מעריך מנהיגים שמוכנים לעשות את הדברים הקשים דווקא במחנה הפוליטי שלהם, עבור טובת המדינה.

מבחינת סטארמר, שנלחם באנטישמיות בעקביות, רק תהליך מדיני ופתרון שתי המדינות יבטיחו את עתידה של ישראל כמדינה יהודית, דמוקרטית ויציבה

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel