Israel Hayom

מחירי ביטוחי הרכב - איום על העצמאים

- עו"ד רועי כהן || הכותב הוא נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

המשבר הכלכלי הממושך והיעדר רשת ביטחון סוציאלית הפכו את אוכלוסיית העצמאים והעסקים הקטנים בישראל לאחת מהפגיעות ביותר במשק. כעת הם נאלצים להתמודד עם אתגר חדש שעלול להכריע אותם: העלאה דרסטית של מחי ריהם של ביטוחי הרכב.

נתונים שהגיעו לידי "להב - לשכת ארגוני הע צמאים והעסקים הקטנים בישראל" מעלים תמונה מדאיגה. לפי הנתונים, בפברואר 2024 חלה העלאה ממוצעת של כ 1,200 שקלים (27%) במחירי ביטוחי הרכב )מקיף וחובה(, לעומת פברואר .2023 ההע לאה נוגעת לרוב סוגי הרכבים, והדגמים שנמצאים בסיכון גבוה לגניבה נפגעים אף יותר.

הנתונים מראים כי כמה דגמי רכב שפופולריים בקרב עצמאים ובעלי עסקים קטנים ספגו העלאות חדות במחירי הביטוח בשלוש השנים האחרונות. לדוגמה: מחיר הביטוח של יונדאי איוניק עלה ב ,81% של טויוטה קורולה ב ,71% של קיה פיק נטו ב 62% ושל ניסאן קשקאי ב .61%

בהשוואה בינלאומית, ההעלאה במחירים של ביטוחי הרכב בישראל היתה גבוהה הרבה יותר מהממוצע של האיחוד האירופי - 19.3% בישראל לעומת 6.5% בממוצע באיחוד האירופי, על פני ארבע שנים.

כל הדרכים לפעול

בהתבסס על הנתונים שהגיעו לידינו, אני קורא לממשלה לפעול מהר כדי להתמודד עם המשבר. יש כמה פתרונות שאני ממליץ לשקול בחיוב: סבסוד ממשלתי הממשלה יכולה לבחון מתן סבסוד לביטוחי רכב עבור עסקים קטנים ועצמאים. זה יכול להיעשות באמצעות מענקים ישירים או הנחות מס. תוכנית סבסוד כזו יכולה להתמקד במגזרים שהושפעו באופן הרב ביותר מהעלאת המחירים, כגון עסקים מסוימים או אזורים גיאוגרפיים.

תמריצים לחברות הביטוח

הממשלה יכולה להציע תמריצים כמו הטבות מס לחברות הביטוח, כדי לעודד הנחות לעסקים קטנים. כך יוכלו חברות הביטוח להציע תעריפים מופחתים לעסקים קטנים, תוך שמירה על רווחיותן.

קידום התחרות בשוק הביטוח

פתיחת השוק לתחרות נוספת, כולל כניסת שחקנים חדשים, יכולה להוביל להורדת מחירים. הממשלה יכולה לבחון צעדים כמו הסרת חסמי כניסה, שיפור השקיפות ועידוד השוואת מחירים.

הרחבה של מסגרות מימון לעסקים קטנים

הגדלת הנגישות של עסקים קטנים למסגרות אשראי בנקאי וחוץ בנקאי יכולה לסייע להם לממן את עלויות הביטוח, באמצעות התאמות בערבויות ממשלתיות, הפחתת ריביות והרחבת מסלולי מי מון ייעודיים.

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? פתיחת השוק תוביל לתחרות
צילום: יהושע יוסף פתיחת השוק תוביל לתחרות
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel