Israel Hayom

"אנחנו נלחמים במוסר כפול"

כעת ברור שהתמיכה הגורפת שניתנה לנו בתחילת המלחמה קורסת אל מול גל האנטישמיות ברשתות וברחובות אירופה ● הסיבה: גם ממשלות שעמדו לצידנו משנות את עמדתן ● מנגד, יש מאמצים של מערך ההסברה בחזית ● דובר משרד החוץ לשעבר: "הסברה זה לא לטאטא אחרי קובעי המדיניות" ● אז מ

- שירית אביטן כהן

5 חודשים לאחר טבח 7 באוקטובר, התמיכה הבינ לאומית הבלתי מסויגת בישראל הופכת אט אט את עורה. בממשלה ובצבא אמנם צפו שתהיה ירידה כל שהי - אך לא כזו שעלולה להפריע לה לסיים את המערכה הנוכחית.

הקרב על התודעה הבינלאומית הוא כמעט בלתי אפשרי, אך בימים אלה לא מדובר רק בהפסד בדעת הקהל העולמית. מדובר בממשלים, בשרים ובשגרירים שרק לפני חמישה חודשים דיברו בפאתוס על תמיכתם בזכותה של ישראל להתקיים ולהגן על עצמה - וכעת דורשים ממנה לחדול את פעו לת ההגנה. לא רק זו, אלא עומדים על כך שנקנח את הטבח במתנה לטובח: מדינה פלשתינית.

בשבועות האחרונים תמונת המצב משתנה באופן מבהיל. רק השבוע קנדה הטילה אמברגו נשק על ישראל; גרמניה, שהיתה מגדולת התומכות בנו אחרי הטבח, הודיעה שלא תוכל לת מוך בפעולה ברפיח; וארה"ב שולחת לכאן את המשגיח בלינקן לביקור נוסף בסוף השבוע. בנוסף, אמש נודע כי הסנאטור האמריקני צ'אק שומר דחה את בקשת ראש הממשלה בנימין נת ניהו לדבר עם סנאטורים דמוקרטים.

אגב, ברקע הודעת ממשלת קנדה על אמברגו הנשק על ישראל שוחח יו"ר כחול לבן, השר בני גנץ, עם ראש הממשלה ג'סטין טרודו, ולטענת אנ שיו הצליח לבלום את כוונת קנדה להכיר השבוע במדינה פלשתינית. ואולם המהלך הקנדי עלול להוביל לאפקט דומינו. גם איטליה ובריטניה מחשבות שוב את צעדיהן נגד ישראל.

קמפיין סובב עולם

אז אין ספק שמעבר להפגנות נג דנו בעולם ולכמות בלתי סבירה של תוכן אנטישמי ואנטי ישראלי ברש תות החברתיות, יש עוד ועוד סימנים מדאיגים לפעולות נגדנו. לשם כך בהסברה הישראלית עוסקים כל הזמן משרדי ממשלה, שרים, מטה ההס ברה וגם הרבה מאוד ארגונים ויחי דים שקמו כמתנדבים מייד לאחר 7 באוקטובר כדי לענות על הצורך בגי בוי לישראל בזירה הבינלאומית.

על פי נתונים חדשים של מערך ההסברה הלאומי, קמפיין דיגיטל בא תרים המובילים בעולם כמו יוטיוב, פוקס ניוז, ,CNN "הניו יורק פוסט", "הוושינגטון פוסט", ה"בילד" הגרמני וה"סאן" וה"מירור" הבריטיים – חצה את 2 מיליארד הצפיות מאז פרוץ המ לחמה. מדובר ביותר מ 200 סרטונים שהופקו וקיבלו כ 900 מיליון צפיות מלאות. בנוסף, לדוגמה, הועלו כמה קמפיינים בולטים: 19 מיליון צפיות בקמפיין לרגל יום האישה הבינלאומי, 13 מיליון חשיפות לקמפיין במה לך טקס האוסקר השנה ו 57 מיליון חשיפות בפעילות ב ‪Holiday horror‬ ,story עמוד האינסטגרם "הסטורי של שבעה באוקטובר".

גורם במערך ההסברה טוען כי המאמצים שלהם משתלמים. "בסוף אנחנו ממשיכים להילחם בלי סנק ציות משמעותיות מאף מדינה ושו תפה שלנו", הוא מסביר. "זה נעשה באמצעות יצירת תוכן בלתי פוסקת והעלאת מודעות לזוועות שעברנו".

ראיונות בחו"ל

במובן המדיני, בינתיים נתניהו יוצא מגדרו כדי למנוע מארה"ב לנ קוט צעדים חריפים יותר נגד יש ראל. השבוע יתקבל פה בפעם המי יודע כמה מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שגורמים מדיניים טוע נים כי הוא מגיע לאזור למטרות "בייביסיטינ­ג" על ממשלת ישראל. בתחילת השבוע הבא ייצאו לבית הלבן השר רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי כמחווה של רצון טוב לשמיעת חלופות אמריקניות לפ עולה ברפיח - שהם מתנגדים לה. כמעט במקביל ייצא לוושינגטון גם שר הביטחון יואב גלנט כדי לדון עם מקבילו בחשיבות המשך אספקת הנשק לישראל.

נתניהו מצידו שם על השולחן את חילוקי הדעות עם הבית הלבן בלחץ הבחירות המתקרבות שם, אך מקפיד להיענות לדרישות מעבר לים כל עוד זה אפשרי: הגיבוי של ארה"ב קריטי ואיש לא מסתיר את חשיבותו.

נתניהו גם מקפיד להתראיין לת קשורת הזרה )בניגוד גמור לחוסר שיתוף הפעולה שלו עם התקשורת הישראלית(, ובפרט זו האמריקנית. אלא שמה שעבד עד כה, נראה פחות ופחות אפקטיבי ככל שהמלחמה בעזה עוד לא קרובה לסיום.

הזכות להגנה עצמית

גורם במערך החוץ לשעבר אומר: "הדימוי של נתניהו במדינות המע רביות בשנה הזו נשחק עד דק בגלל השותפים שלו. אלה לא הפרצופים שהיית שמה בפרונט של ההסברה. והעימות עם החברה האזרחית גם לא מצטייר טוב בעיניים מערביות. התחלת המלחמה תופסת את נתניהו וממשלתו עם מאגר הסברתי נמוך, וכשכבר עושים הסברה - היא פונה

גורם במערך החוץ לשעבר: "הדימוי של נתניהו במדינות המערביות בשנה הזו נשחק עד דק בגלל השותפים שלו. אלה לא הפרצופים שהיית שמה בפרונט של ההסברה"

לאוזניים שמרניות בלבד".

דובר משרד החוץ לשעבר, יגאל פלמור, טוען בפני "ישראל היום" כי חלה שחיקה בתמיכה בישראל ומונה את הסיבות: "זה קורה בגלל שני דב רים עיקריים - תמונות קשות מעזה יום אחרי יום. בצ'כיה, בגרמניה וב קנדה הם מקבלים דוחות של האו"ם מעזה ומספרים שהם אינם בודקים. זה שוחק בצורה אדירה את דעת הקהל וזה משפיע על ההנהגה.

"דבר שני, הסברה זה לא לבוא לטאטא אחרי שקובעי המדיניות עו בדים - זה דבר שאמור להיות מתוכנן מראש. אם אתה מראש יודע שהע ניין ההומניטרי יכול להטות את הכף, אתה נדרש לו מראש ומתכנן איך אתה מסדר את זה".

אז ממשלת ישראל אינה משדרת על אותו גל? יש מי שאומר שהוא מדבר רק לשמרנים.

"כל השיח ההסברתי שלנו הוא לא שיח זכויות אדם אלא של 'זכותנו על ארצנו'. זה בהחלט מדבר לקהלים שמ רנים ומרחיק קהלים ליברליים".

ואיך הרחוב המוסלמי משפיע על דעת הקהל?

"מוסלמים פקיסטנים בבריטניה וצ פון אפריקנים בצרפת משתלטים על הרחוב ומפגינים בצורה אלימה נגד ישראל. מקבלי ההחלטות יודעים מי האנשים האלה. יש להם נראות מאוד גבוהה כשהם צועדים במרכז פריז ולו נדון ולנראות יש חשיבות בדמוקרטיה. בארה"ב זו שאלה האם הם יפילו את ביידן במישיגן למשל. מיעוט שיושב בצומת חשוב לקמפיין הנשיאותי. אין ספק שלמוסלמים שיוצאים לרחוב יש השפעה. פוליטיקאים ועיתונאים חוש פים את מי שצועק ברחוב ולא את מי שיושב בבית ושותק, וזה מייצר שיח והוא מייצר תדמית והשפעה".

גם במערך ההסברה הלאומי מו דים שקשה להתמודד עם התנהלות אנטי ישראלית. "אי אפשר להתעלם מהעובדה שמול ישראל העולם נוקט מוסר כפול ומחיל עלינו סטנדרטים שלא מוחלים על אף מדינה במלחמה,

ולא כל שכן לאחר מעשי טבח איומים שבוצעו נגד אזרחיה", הם אומרים. "אנחנו מבינים את המצב ולכן פו עלים על מנת לשמר את התמיכה הבינלאומית בזכותנו להגנה עצמית".

האירופאים משתכנעים?

מסיבות אלה ואחרות, כאמור, לצעד המערך הרשמי הישראלי יש עשרות קבוצות ויחידים שפועלים בחזית. רק השבוע ביקרו בפרלמנט האירופי שלושה מחברי תנועת הביט חוניסטים בניסיון, לא פשוט יש לומר, לתמוך בנו. ראש מחלקת המחקר של התנועה, אור יששכר, שוחח איתנו לאחר שנפגש עם 15 חברי פרלמנט מימין, משמאל ומהמרכז. הוא הביע תדהמה מכך שאין די נתונים רשמיים שמציגים את תמונת המצב האמי תית בעזה ובישראל אל מול הקמ פיין החמאסי.

"חלק מהם מבינים שאם ישראל תיעלם, גל הטרור יגיע גם לאירופה", הוא אומר ומוסיף כי להערכתו אחרי יומיים שבהם ערכו רצף של פגישות, הם הצליחו לערער את חומת הקונ ספציה נגד ישראל. "אלה שתומכים בישראל מבינים את האיום המשו תף בהגירה לאירופה והטרור ומבי נים שזה בא מאותו מקום. אחד מהם אמר לי: 'אני 100% בצד שלכם, אנ חנו מבינים שהנוכחות האיראנית באירופה היא בעיה ואם לא נתמוך בישראל נמצא את האחים המוסלמים וחמאס בתוך אירופה'.

"אלה שיותר עוינים אותנו מאשי מים את ישראל כי ההתקפה בעזה היא שמובילה לגלי אנטישמיות שמתפו צצת בכל אירופה". אז איפה הבעיה? "הם אמרו לנו: ישראל לא מתווכת מספיק את המציאות באופן שמותאם לאוזניים אירופיות, ואנשים מסיקים מסקנות על בסיס מה שהם יודעים. אף אחד לא מאתגר אותם".

אור יששכר: "באירופה אמרו לנו שישראל לא מתווכת מספיק את המציאות באופן שמותאם לאוזניים אירופיות ואנשים מסיקים מסקנות על בסיס מה שהם יודעים. אף אחד לא מאתגר אותם"

 ?? ??
 ?? ?? נתניהו מתראיין לתקשורת הזרה צילום: מתוך שידורי ‪FOX NEWS‬
נתניהו מתראיין לתקשורת הזרה צילום: מתוך שידורי ‪FOX NEWS‬
 ?? ?? הפגנות פרו פלשתיניות בבלגיה צילום: אי.פי.אי
הפגנות פרו פלשתיניות בבלגיה צילום: אי.פי.אי
 ?? ?? הסברה ישראלית בניו יורק צילום: מטה ההסברה הלאומי
הסברה ישראלית בניו יורק צילום: מטה ההסברה הלאומי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel