Israel Hayom

"אני רגיל לדברים מזעזעים, אבל משהו פה אחר, וקשה יותר"

הוא אחד המומחים הגדולים בעולם לחקר השואה, אבל כשד"ר רוברט וויליאמס ביקר בעוטף עזה ובאתר שבו נערמו המכוניות שנהרסו בשבת השחורה, הוא הזדעזע ● עם זאת, הוא אופטימי ומאמין: "בשילוב כוחות נכון, לא מאוחר עדיין לבלום את האנטישמיות הגואה בעולם"

- חנן גרינווד

ד"ר רוברט וויליאמס הוא אחד המו מחים הגדולים ביותר בעולם לנושא השואה. הוא משמש מנכ"ל קרן "שואה" באוניברסיט­ת דרום קליפורניה, שהקים סטיבן ספילברג להנצחת השואה, ומכהן גם כיו"ר ועדת אנטישמיות וחקר השואה באונסק"ו. אבל כשהגיע לאתר בנתיבות שאליו פונו המכוניות ההרוסות מכביש 232 אחרי 7 באוקטובר, הוא לא ידע את נפשו מרוב צער ותדהמה.

"זה הזכיר לי את הזוועות מהשואה. הייתי מעורב בכמה פרויקטים שבמסגרתם זיהינו מח נות ריכוז פחות ידועים. ארכיאולוגי­ם עשו זאת גם באמצעות פיסות מתכת שהרימו מהאדמה וניתחו אותן. כשצעדתי בין שרידי המכוניות, הסתכלתי על האדמה וראיתי חתיכת ברזל קטנה, של קרבורטור מומס, וזה הזכיר לי את הזוועה ההיא. הייתי בעבר באזורי מלחמה נו ספים, אני רגיל לראות דברים מזעזעים, אבל פה יש משהו אחר, קשה הרבה יותר".

"הגעתי כדי לראות את ההיסטוריה"

זו הפעם הראשונה שבה ד"ר וויליאמס נמצא בישראל מאז 7 באוקטובר. לאחר הטבח פתחה קרן "שואה" בפרויקט של תיעוד עדויותיהם של הניצולים, ולשם כך הוא הגיע כעת לישראל. הקרן חתמה השבוע על שיתוף פעולה חדש עם הספרייה הלאומית שבמסגרתה תתאפשר לתושבי ישראל גישה בלתי מוגבלת למסמכי ארכיון ייחודיים, שהיו נגישים עד כה רק לחו קרים נבחרים בעולם. בארכיון מתועדות יותר מ 52 אלף עדויות של ניצולי שואה שצולמו לאורך השנים, ושעד כה היו נגישות בלעדית רק לכ 180 מוסדות מחקר ומוזיאונים ברחבי העולם. יחד איתן ייחשפו מאות עדויות חדשות של ניצולי 7 באוקטובר ושל חטופים ששוחררו.

שוחחתי עם ד"ר וויליאמס כשעמד מחוץ לקיבוץ בארי. "הגעתי כדי לראות את המ

קומות שבהם התרחשו הזוועות, לראות את ההיסטוריה. את רוב חיי הקדשתי ללימוד על השואה ועל האנטישמיות שלאחריה, וזו הסי בה שביקשנו להתמקד בגביית העדויות מ 7 באוקטובר - הטבח האנטישמי הגדול ביותר מאז השואה, שהתרחש בתוך ישראל, מקום שמייצג את מקום המפלט לפליטים מהזוועה שביצעו הנאצים.

"הגעתי לכאן כדי להביע סולידריות ול ראות את הדברים בעיניים, אבל גם כדי להעביר את הדברים הלאה. אני חש אחריות להביא את האמת לעולם. השורדים מבא רי, מכפר עזה ומיתר הקיבוצים, היישובים

והערים, סומכים עלינו. זו העבודה שלנו, לבקר במקומות הללו ולהבטיח שהסיפורים שלהם יישמעו".

ד"ר וויליאמס ער היטב לאנטישמיות הגו ברת בארה"ב ובאירופה, ואינו חוסך מי לים קשות על תופעה זו, שאותה הוא מגדיר כמסוכנת ביותר. "בצפון אמריקה ובחלק מאירופה יש לצערי בורות גדולה מאוד בנו שא, לצד תמיכה הולכת וגדלה באנטישמיות ובאנטי ציונות שמובילות יחד לשנאה ול סכנה. מדובר בתופעה מסוכנת ביותר, ולכן יש לנו אחריות להסביר מהי ישראל, מה הערכים שלה ומה חשיבותה".

"חלק מהאנשים בעולם שכחו מה קרה. יש סובלנות שמאפשרת לאנשים לבחור איזו אנ טישמיות הם מעוניינים לגנות. יש רצון לזהות רק אנטישמיות שמקורה בימין הקיצוני, אבל אסור לתת לעמדות האלה לעוור אותנו. אנטי שמיות אינה מתחשבת באידיאולוג­יה, בעמדה פוליטית או במצב סוציולוגי. לצערי יש אנ טישמיות מתחת לפני השטח גם בצד השמאלי והליברלי של המפה הפוליטית. הם מנרמלים את הסכנה ליהודים, ואנחנו חייבים להילחם בהם", מתריע ד"ר וויליאמס.

"הדרך: לעודד מנהיגים אמיצים"

הדרך לעשות זאת, הוא אומר, היא לעודד ולטפח מנהיגים פוליטיים אמיצים שמוכנים להילחם נגד האנטישמיות. "חייבים מנהיגות לאורך כל הספקטרום. יש מנהיגים שהיו לאורך השנים מאוד ברורים נגד אנטישמיות, כמו הנ שיא ביידן, אבל לצידם אנו מתחילים לראות מנהיגים פוליטיים שמשקרים ביחס לשואה, בין היתר כדי למזער את המתקפה האנטישמית של 7 באוקטובר. זה לא מקובל ולא הגיוני".

איך עושים את זה?

"אנו חייבים לחזק מנהיגים שידברו באותנטיות על מה שקרה כאן. כך ניצור שג רירים שתומכים בעמדות שלנו, שידברו מצידם עם חבריהם, ידידיהם ושותפיהם לדרך. הדבר יבנה תשתית שתיצור שינוי חיובי של הדרך. זה לא יקרה בן לילה, לעיתים זה אפילו לוקח דור שלם. אבל ככל שנפנה ליותר מנהיגים, כך השינוי יהיה מהיר יותר".

המצב היום קשה. אתה אופטימי?

"אנחנו יודעים שהאנטישמיו­ת בעלייה מסו כנת בעשור האחרון, בדגש על ארה"ב ועל חלקים מאירופה, אך בתקופה הזו גם ראינו עוד ועוד מנהיגים פוליטיים שמדברים עליה בבירור, ויוצאים למלחמה נגד התופעה. הת קווה שלי היא שאם נמשיך לעבוד מלמטה והמנהיגים ידחפו מלמעלה, תיווצר תנועת מלקחיים שתשנה לטובה את המצב ותנצח את האנטישמיות הגואה".

"הגעתי כדי להביע סולידריות ולראות את הדברים בעיניים, אבל גם כדי להעביר את הדברים הלאה. אני חש אחריות להביא את האמת לעולם. השורדים סומכים עלינו. זו העבודה שלנו להבטיח שהסיפורים שלהם יישמעו"

"בצפון אמריקה ובחלק מאירופה יש לצערי בורות גדולה מאוד בנושא, לצד תמיכה הולכת וגדלה באנטישמיות ובאנטי ציונות, שמובילות יחד לשנאה ולסכנה. מדובר בתופעה מסוכנת, ולכן יש לנו אחריות להסביר מהי ישראל ומה חשיבותה"

 ?? ?? וויליאמס בקיבוץ בארי. "זה הזכיר לי את זוועות השואה" צילום: מנחם שלוס
וויליאמס בקיבוץ בארי. "זה הזכיר לי את זוועות השואה" צילום: מנחם שלוס
 ?? ??
 ?? ?? המכוניות השרופות מהשבת השחורה צילום: משה שי
המכוניות השרופות מהשבת השחורה צילום: משה שי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel