Israel Hayom

גורל עיסא לא יטשטש את הכשל

שחר קליימן

-

נמרואן יסיון החיסול של סגן ראש הזרוע הצבאית בחמאס,

עיסא, הוא אמנם צעד חשוב ומתבקש, אבל גם תזכורת כואבת לכשל המודיעיני של ישראל.

ב 9 במארס צה"ל תקף מבנה במחנה נוסיראת, שעיסא כנראה שהה בו. כעת ממתינים בישראל לאינדיקציו­ת נוספות שיאשרו כי אחד מאדריכלי חמאס אכן חוסל. מותו יסמן ציון דרך משמעותי במיגור הנהגת ארגון הטרור. עיסא עשוי להיות הבכיר השלי שי במועצה הצבאית שמחוסל אחרי אחמד ר'נדור ואיימן נופל, מפקדי גזרות צפון ומרכז הרצועה.

עד כמה עיסא היה משמעותי, ניתן ללמוד מתפקידו הנו סף כמתאם בין הגוף השלטוני של חמאס בעזה לבין הזרוע הצ באית גדודי עז א דין אל קסאם - תפקיד שמילא קודם יחיא סינוואר. בלעדיו, האחיזה של חמאס ברצועה תתרופף עוד יותר.

ממילא הארגון ירד למחתרת, ואפילו ברפיח הוא נאלץ לשלוח כנופיות של רעולי פנים כדי להשליט סדר בשווקים ולפזר הפגנות נגדו. כעת ייתכן שיגבר הנתק בין גורמי השיטור לזרוע הצבאית, ויוחרף הכאוס בשטח - במיוחד בכל הנוגע לדיכוי מחאות ולטיפול באספקה החינמית הזורמת לרצועה.

במשך שנים עיסא נחשב אחד המוחות החריפים בח מאס, שהוביל את המעבר מתאי טרור לצבא מאורגן עם שרשרת פיקוד וחטיבות. על אכזריותו ניתן ללמוד מהשתלטות שהוביל ב 2005 על כלא בעזה, שם רצח שלושה אסירים פלשתינים. מעבר לכך, הוא היה אמון על הכוונת פיגועים נגד גושי ההתיישבות ברצועה בשנים שלפני ההתנתקות, ואין ספק באשר למידת מעורבותו במתקפת 7 באוקטובר.

ההערכות מתבדות בזו אחר זו

ועדיין, חמישה חודשים אחרי, רוב הצמרת הצבאית והפוליטית של חמאס חיה ונושמת, וההערכות הישרא ליות מתבדות בזו אחר זו. נראה שמדובר במחדל נוסף ברשימה המתארכת מאז הטבח בעוטף.

תחילה סברו בישראל שסינוואר מסתתר בעיר עזה והצליח להימלט לדרום הרצועה. אחר כך התברר שעוד בימים הראשונים למלחמה הוא פסע במנהרות חאן יונס עם בני משפחתו. מי יודע היכן הוא עכשיו ואם הדיווחים על בריחתו לסיני לא נכונים, כפי שגורמים ישראלים טענו בתוקף ובעודף ביטחון עצמי. הכשל לא מתמצה רק באיתור יחיא סינוואר ומוחמד דף, אלא משתקף גם דרך המצוד אחר מח"ט העיר עזה בחמאס, עז א דין אל חדאד. אפילו באזור צפון הרצועה, שבו צה''ל הפעיל את מלוא כובד משקלו, בכיר בארגון מצליח לחמוק איכשהו מניסיונות חיסול.

יתר על כן, ישראל טרם הצליחה לפגוע במפקדי חטיבות בחמאס, כמו מוחמד שבאנה בר פיח וראפע סלאמה בחאן יונס. עם זאת, צה"ל ושב"כ הגיעו להישגים לא מבוטלים, בהרג רבים ממפקדי הגדודים והפלוגות ובפירוק רוב יחידות חמאס.

אין להלין רק על צה"ל, לאחר שישראל וארה"ב הרחיקו עסקת חטופים דרך פיטום העזתים - שכעת מחלקים ביקורות אוכל למשלוחי הוולט האווירי

פיטום הומניטרי

אבל אין מה להלין רק על צה"ל, כשאת קבינט המ לחמה מובילה חבורת סוסים עצלה. נדמה שמבחינת נתניהו, גלנט, גנץ ואיזנקוט, לצבא יש את כל הזמן שבעולם. כבר לפני כחודש כתבנו כאן שישראל וארה"ב רק מרחיקות את עסקת החטופים, דרך המתווה המסו רבל של פריז והפיטום ההומניטרי של העזתים. אלה מחלקים עכשיו ביקורות אוכל למשלוחי הוולט האווירי מאמריקה, ונהנים מנתחי בשר אדום באדיבות קטאר.

אין פלא שחמאס עדיין מתעקש על הפסקת אש מוחלטת ונסיגה מלאה מהרצועה, כשמוצעים לו עוד ועוד הישגים בחינם. בינתיים קבינט המלחמה מדשדש בקבלת החלטות, מדלל כוחות וטרם הורה על פינוי האוכלוסייה העזתית מרפיח.

מסיבות עלומות, אפילו בדיר אל בלח צה"ל עדיין לא תמרן, ובקצב הזה ארה"ב תכפה על ישראל הפסקת אש ללא עסקת חטופים. שני חדלונות אלה - המדיני והצבאי - מבהירים כי בשלה העת "לרענן" את צמרת ההנהגה ואמ"ן.

 ?? ?? אחד המוחות החריפים. עיסא )בעיגול( וראשי חמאס עזה
אחד המוחות החריפים. עיסא )בעיגול( וראשי חמאס עזה
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel