Israel Hayom

מדוע הוטלו הסנקציות על המתיישבים? בממשל האמריקני מסרבים לחשוף

מערכת "ישראל היום" פנתה למחלקת המדינה האמריקנית לאחר הטלת העיצומים על תושבי יו"ש ● בוושינגטון לא גילו על מה התבססו ● גורם במחלקת המדינה: "אוספים מידע ממגוון מקורות אמינים"

- אריאל כהנא

לאחר פניית "ישראל היום": בממשל האמריקני מסרבים לחשוף את מקורות המידע שעליהם התבססו בהחלטה להטיל עיצומים על ארבעה אזרחים ישראלים, בשל "מעורבות באלימות קיצונית".

הדברים מגיעים בעקבות חשיפת "ישראל היום", שלפיה הארבעה כלל לא מוכרים למשטרה ולשב"כ כמעורבים בפעילות בעייתית.

העברנו למחלקת המדינה שתי שאלות. ראשית, על סמך מה הוחר לט להטיל את הסנקציות לנור כח העובדה שלרשויות אכיפת החוק בישראל, המוכרות בעור לם כמהימנות, אין מידע המעלה חשד לפעילות בלתי חוקית של הארבעה?

שנית, האם לנוכח הקשרים הביר טחוניים הטובים בין המדינות, לא היה ראוי שהממשל יבדוק את מהר לכיו מול הרשויות בארץ, בטרם יישם אותם באופן חדרצדדי?

"אלימות ברמות שיא"

אמש הגיעה התשובה מדובר במר חלקת המדינה: "אנו אוספים מידע ממגוון שותפים שנבדקו בקפידה, מדוחות בשטח וממקורות מידע אמינים אחרים. איננו יכולים להגיב על המקורות הספציפיים ששימשו להגעה להבחנות לגבי הארבעה.

"אין צורך שיהיה תיק פעיל נגדם במערכת המשפט הישראלית על מנת להחיל סנקציות אמריקניות", הוסיף. "ראינו רמות שיא של אלימות מתנחלים קיצוניים ביו"ש. העלינו אירועים ספציפיים מול ממשלת ישר ראל וקראנו לגורמים רשמיים למר צות את הדין עם האחראים".

ב"ישראל היום" נחשף כי רק אחד מהארבעה מוכר לרשויות בארץ.

כזכור, בתחילת פברואר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הוציא את ההוראה התקדימית שהביאה להטלת סנקר ציות על הארבעה, אשר הואשמו ב"אלימות קיצונית, עקירה כפויה של אנשים וכפרים והרס רכוש". ביידן הוסיף כי הסיבה להטלת הצר ווים היא משום "הרמות של המר עשים המהוות איום על השלום, הביטחון והיציבות של יו"ש, עזה, ישראל והמזרח התיכון".

לאחר מכן גם בריטניה הודיעה כי תנקוט צעדים דומים נגד ארר בעה, שבהם אחד אשר עליו הוטלו

סנקציות אמריקניות. גם שלושה מתוך האזרחים שעליהם הוטלו הסנקציות הבריטיות, אינם מור כרים לרשויות.

בשל העיצומים נחסמו חשבונות הבנק של השבעה, הוקפאו נכסיהם בארה"ב ובבריטניה ונאסרה עליהם הכניסה למדינות אלו. יצוין כי גם צרפת הודיעה על הטלת סנקציות נגד 28 ישראלים, אך לא פרסמה את שמותיהם.

הבדיקות שלא נערכו

מבדיקה מול המשטרה ושב"כ עולה כי למעט אחד מהשבעה, שהיה קשור בעבר לאירועים לאומניים אלימים, השישה האחר רים לא מוכרים כלל לרשויות.

עוד נודע כי לא נערכו בדיר קות מקדימות עם המשטרה ושב"כ, בטרם הוטלו הסנקציות.

בתוך כך, מנתונים שהגיעו לידינו, עולה כי בהתאם למגמה מתחילת המלחמה, בחודש הרביעי חלה צניחה של קרוב לר05 אחוז ב"אלימות קיצונים" ביו"ש, בסר תירה לטענות ארה"ב.

על פי הנתונים המוסכמים על המשטרה, צה"ל ושב"כ, מר7 באוקטובר ועד לתחילת השבוע התחוללו 244 אירועים המוגדרים כטרור עממי, חיכוך אלים, פיגוע והשחתה חקלאית. זאת לעומת 475 אירועים שכאלה בתקופה המקביר לה אשתקד.

מהנתונים עולה שהרשויות ביו"ש מבצעות אכיפה כדי לבר לום את התקריות. מפרוץ המלחר מה נפתחו 315 תיקים בגין אירועי חיכוך בין יהודים לבין תושבים פלשתינים, נעצרו 17 מתיישבים חשודים והוגשו 15 כתבי אישום.

"הפעולות שלנו נעשות על בסיס עובדות ונתונים, ולא על סמך סיפור רים. כל מי שעובר על החוק מטופל. נקודה", אמר גורם משטרתי בכיר ל"ישראל היום". "אנחנו כן יודעים שתקריות רבות מתחילות דווקא בפרובוקציו­ת מהצד השני, כך שגם הנתונים האלה לא בהכרח מספרים את מלוא הסיפור".

 ?? ?? בתים ומכוניות שהוצתו בחווארה )ארכיון(
בתים ומכוניות שהוצתו בחווארה )ארכיון(
 ?? ?? "ישראל היום", 22.02.2024
"ישראל היום", 22.02.2024

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel