Israel Hayom

מי מפחד מרמדאן?

פרופ' אשר מעוז

- פרופ' מעוז הוא סגן נשיא כבוד של הארגון הבינלאומי לחופש דת וראש הוועדה לקשרים אקדמיים בינלאומיים של המרכז האקדמי פרס

רמדאן מתקרב - וישראל מוזהרת, מבחוץ ומבפנים, לנצור את האש, ובוודאי לא לתקוף ברפיח במהלך החודש. אני תמה מדוע. הן רק לפני זמן קצר פלשו מחבלי חמאס ליישובים בעוטף עזה, רצחו, טבחו, אנסו וחטפו מאות רבות של אזרחים - פלישה שפתחה את מעגל הדמים שבעיצומו אנו נתונים. ולמי ששכח, היה זה בשבת שמחת תורה - אמנם לא יום קדוש למוסלמים, אך בהחלט יום חג ליהודים.

50 שנה ויום לפני 7 באוקטובר הארור פלשו צבאות מצרים וסוריה לישראל ופתחו במלחמת .1973 היה זה בעיצומו של יום הכיפורים, היום הקדוש בלוח השנה היהודי. וכמעט שכחנו - היה זה גם בעיצומו של חג הרמדאן. ובעוד אצלנו נקראת מלחמת 1973 מלחמת יום הכי פורים, אצל הערבים היא מכונה "ַחְרבּ רמצ'אן", מלחמת הרמדאן. לא קדושת יום הכיפורים ולא קדושת הרמדאן מנעו ממצרים - מי שמו בילה את המסע להפסקת הלחימה בחודש רמדאן - לתקוף את ישראל.

המצווה העיקרית בחודש רמדאן היא חובת הצום שחלה על כל מוסלמי בגיר, זכר לכך שהנביא מוחמד קיבל במה לך חודש זה את הקוראן מידי המלאך גבריאל, ובאותם הימים לא אכל ולא שתה מזריחת השמש ועד לצאת הכוכבים. והנה, בתשדורת שנקלטה באמ"ן ב 4 באוקטובר ,1973 וכשאר הסימ נים המקדימים לא פורשה כהלכה, נצטוו חיילי הצבא המצרי והסורי להפר את הצום. אגב, פקודה דומה ניתנה במלחמת העולם הראשונה.

ואין זה מקרה בודד. מדי שנה לקראת חודש רמדאן נקראים המוסלמים לעלות למסגד אל אקצא כדי להילחם ב"ניסיונות הציונים להשתלט על המסגד הקדוש לאסלאם", ובעוד מנהיגים פלשתינים מורים לציבור הפלשתיני "להגן" ו"לשמור" על המקומות הקדושים, "לא משנה מהם הקורבנות". ואכן, מדי שנה הופכת רחבת הר הבית לשדה קרב, כאשר צעירים מוסלמים מצוידים באבנים, בבקבוקי תבערה ובמטילי ברזל מת בצרים במסגד ומיידים אותם בשוט רים וביהודים.

לקראת חודש רמדאן, ובפרט לק ראת ציון היום העשירי ברמדאן, יום פרוץ מלחמת יום הכיפורים, מטיפים אנשי דת בכירים כי רמדאן הוא חודש הג'יהאד שבו אירעו "הניצחונות הג דולים בהיסטוריה המוסלמית".

אופייני שידורו של המופתי של מצרים, שוקי עלאם, במהלך רמדאן: "חודש רמדאן הוא חודש גדול, הוא חודש הג'יהאד. ההיסטוריה עדה לכך שבשום חודש לא היו כל כך הרבה קרבות וניצחונות למוסלמים כפי שהיו בחודש רמדאן. זהו תואר כבוד הנוסף לחודש המכובד הזה, נוסף על הלכבוד שניתן לו כשבמהלכו הורד הקוראן והחלה ההשראה האלוהית לנביא מוחמד. במהלך רמדאן התרחשו ניצחונות, כיבושים וקרבות רבים, שהיו מכריעים עבור הדת והאומה. בין הניצחונות הח שובים העיקריים: קרב בדר ב 17 בחודש רמדאן בשנה השנייה להג'רה של הנביא מוחמד; ב 20 בחודש רמדאן בשנה השמינית להג'רה התרחש כיבוש מכה; בעידן המודרני כוחותינו הגיבורים ניצחו במלחמת ה 10 ברמדאן בשנת ...1973 הצבא המצרי העצום שלנו ניפץ את המיתוס של הצבא הישראלי כבלתי מנוצח, והוסיף בניצחון זה כבוד גדול לאומה זו". אז כאשר אנו מוזהרים שלא לפגוע בקדושת רמדאן ולנצור את האש, טוב נעשה אם נזכיר לעולם המוסלמי כיצד נהג הוא בחודש זה.

כאשר אנו מוזהרים שלא לפגוע בקדושת רמדאן ולנצור את האש, טוב נעשה אם נזכיר לעולם המוסלמי כיצד נהג בחודש זה

 ?? ?? הר הבית. הרחבה הופכת מדי שנה לשדה קרב צילום: אי.אף.פי
הר הבית. הרחבה הופכת מדי שנה לשדה קרב צילום: אי.אף.פי
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel