Israel Hayom

רצו לשנות, אבל לא באו להצביע

- אייל לוי צילומים: משה שי

הישראלים העדיפו ללכת לקניונים, ובקושי הגיעו לקלפיות ● רבים אחרים הצביעו במעטפות כפולות ואת מספריהם נדע רק בקרוב ● הדרמות הגדולות קשורות בעיקר ביחסי הכוחות בין חרדים לחילונים, וגם בשרידות ראשי ערים מכהנים וברצון קודמיהם לקאמבק ● כתב "ישראל היום" עבר בין כמה ערים והתרשם: יום הבוחר, פברואר '24

בסוף התמודדו אתמול רק חמישה מועמדים על ראשות העיר אשדוד. תגידו תודה, זה אחרי שהרשימה צומצמה וע דיין, למרות השמות הנוצצים, בשעות הבוקר נלחמו ברובע א' על המצביעים הבודדים שהשכימו קום. "אמרנו לפעילי הבחירות שצריך להסביר למ צביעים שזה מה שמבדיל אותנו מחמאס. אנחנו, לעומתם, יכולים לקום ולהצביע בבחירות דמו קרטיות", חשף מארק קירי, עוזרו של המועמד שמעון כצנלסון, את סודות המקצוע. קירי דיבר על הצורך להפוך את אשדוד לבירת תיירות שתנצח לפחות את חיפה, אבל גם הביע חשש מתון שהחרדים ישתלטו על הרוב במועצה ויסבכו את המלאכה. "אם החרדים ינצחו, לא יהיה לנו מה לחפש פה", אמר ליאור ספיר, יליד אשדוד שמתגורר היום בארה"ב. "במינסוטה אתה קם בבוקר למינוס 25 מעלות ופה יש פנינת זהב, עיר שכל אוכלוסייתה יכולה להתפרנס מתיירות, וזה לא מתקיים. אש דוד לא קרובה להיות ראשון לציון או תל אביב, אף שזו אותה רצועת חוף. חבל אם היא תמשיך להישאר תקועה".

בכניסה לביה"ס "הראל" בשכונת רמת הנשיא נתן לי ילד קמע של הרב עוב דיה יוסף זצ"ל כדי שאשים פתק של ש"ס בבחירות למו עצת העיר. "זה בשביל שיהיו לך ילדים", נימק. הסברתי שיש לי כבר שניים, אז באותו מחיר המשיך "שיהיו נכדים". לא רציתי לשבור אותו ולספר שאני בכלל תושב תל אביב. שלושה ראשי עיר התמודדו על ראשות בת ים, צביקה ברוט המכהן והלשעברים שלומי לחיאני ויוסי בכר. "כולם בסדר, אבל לדעתי ברוט ינצח", נתן משה עסיס, מזכיר הקלפי, את תחזיתו. "הוא צעיר, נמרץ, ובזמן המלחמה סיפק את הסחורה". עסיס יצא החוצה כדי למשש את הדופק ברחוב. הוא בן ,46 ומגיל 18 עובד בבחירות המוניציפלי­ות. "אנשים כאן שאננים", הסביר. "בשנים קודמות היו לפחות חמישה מצביעים שחיכו לי בבוקר, ליד הדלת, רק שאפתח - וכעת חלש. אחרי זה מתלו ננים למה אין מדרכות ומלוכלך? בואו תשפיעו".

מסוף שנות ה 90 שולט רון חולדאי בעיר ביד רמה, אבל גם אם ייבחר הפעם, רעשי הרקע הולכים ומתרבים. בשכונת יד אליהו, שבדרום, היו אתמול לא מעט מצביעים שביקשו שינוי. "זה לא יותר מדי שנים, אלא יותר מדי שינויים שעברנו", הסביר דרור אלבך, "הייתי רוצה שהעיר תחזור להיות כמו פעם". דרור ואשתו, רקפת, הם ילידי שכונת יד אליהו ובה גידלו את ארבעת ילדיהם. הפעם שניהם הפ תיעו ושמו בקלפי פתק של יובל צלנר, שבטבלת הסיכויים מוקם בתחתית. "חולדאי התחיל טוב", אומרת רקפת. "עשה בדרום העיר מה שקודמיו לא חלמו, אבל בשנים האחרונות זגזג. צביון הש כונה השתנה, סדרי העדיפויות. תל אביב הפכה ליותר חילונית ושמאלנית. אין לי דבר נגד, אבל שיהיה לכולם". גם גולן רפעי בא עם המונית שלו במיוחד כדי לתמוך באורנה ברביבאי. "עיר עם צפיפות איומה, ועוד ממשיכים לבנות בה שבילי אופניים על חש

בון נתיבים למכוניות. אנחנו לא הולנד. כמו שי שראל צריכה שינוי עם נתניהו, ככה גם תל אביב. שיכרון הכוח".

ברמת השרון החליט ראש העיר, אבי גרובר, שלא לרוץ לקדנציה נוספת ופתח את המרוץ ליורשו. בין המתמו דדים על כיסאו היה גם ראש העיר לשעבר, איציק רוכברגר, שהורשע לפני תשע שנים בעבירה שיש עימה קלון. "אנחנו לא מצביעים למועמד כמוהו כעיקרון", אמרה עירית פרוגל, שהגיעה לקלפי בביה"ס "אורנים". "יכול להיות שהוא היה ראש עיר מצוין, אבל זה לא רלוונטי. מבחינתנו הוא פסול". עירית ובעלה, שי, הביעו אתמול את מה שהוציא חילונים רבים מביתם - החשש מפלישה דתית לע רים שנחשבו מעוזי הליברליות. "חשוב שיהיו קולות חילוניים חזקים, שיהדהדו גם בבחירות הארציות שמבחינתי יותר חשובות מאחר שיש לנו ממשלה איומה", הסביר שי פרוגל. "לרמת השרון אני לא דואג, כאן יהיה בסדר". מחוץ לקלפי עמד באותה שעה שמוליק גריידי, שמשמש ב 25 השנים האחרונות חבר מועצה, וגם הפעם נלחם על מקומו בה. "לפני הבחירות היתה סערה בעיר", סיפר. "היו מלחמות, הכניסו את נושא הדת שעורר ויכוחים. יודע איך זה, דרך שנאה אתה צובר קולות". החלטת עם מי תייצר שותפויות במועצה? "נתחבר למי שיצליח. אנחנו קצת יותר מתוחכמים".

מאז שנת 1998 לא זזה מרים פיירברג מלשכתה כראש העיר נתניה, אבל זה לא הפ ריע למערכת הבחירות לס עור. "יום קשה", הסביר מקסים אלגרבלי, יו"ר ועדת הבחירות העירונית. "חמישה מועמדים לראשות העיר ו 17 רשימות שמתמודדות למועצה - וכולם חושדים בכולם. היו אמוציות, היה אגו. אתמול שני פעי לים מרכזיים הלכו מכות ופונו לבית חולים". מקסים בדיוק היה בשיחה עם אנשי ועדת הק לפי שבה התעוררה בעיה. "מישהו התלונן 'נגמרו לי הפתקים'", סיפר. "אני בא אליו ומוצא ארגז מלא, סתם הטרדה. יודע איפה תהיה הבעיה הכי גדולה? במעטפות הכפולות. אם לא יהיו בעיות של הרגע האחרון, כמו תמיד נכריז על ניצחון".

 ?? ?? בת ים. "תצביע לש"ס בשביל שיהיו לך ילדים"
בת ים. "תצביע לש"ס בשביל שיהיו לך ילדים"
 ?? ?? תל אביב. "עיר עם צפיפות איומה"
תל אביב. "עיר עם צפיפות איומה"
 ?? ??
 ?? ?? רמת השרון. "צוברים
רמת השרון. "צוברים
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? נתניה. "אמוציות ואגו"
נתניה. "אמוציות ואגו"
 ?? ?? קולות דרך שנאה"
קולות דרך שנאה"
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? הזוג הראשון של מדינת ישראל. בחרו אתמול בירושלים צילום: אורן בן חקון
הזוג הראשון של מדינת ישראל. בחרו אתמול בירושלים צילום: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel