Israel Hayom

בחירות :2023 לחתום בלשכה

- שרה העצני כהן

ב 20 בחודש יתקיימו בישראל בחירות ללשכת עורכי הדין. בדמוק רטיה בריאה זו היתה אולי חצי כותרת, אבל בדמוקרטיה הישראלית זה הפך לנושא מפתח, כי הלשכה מאכלסת שני מקומות בוועדה לבחירת שופטים. מי שרצה לתקן את פגעי הדמוקרטיה הוכתר כדיקטטור אפל, ואנחנו שוב בלימבו הישן והלעוס שבו הבחירות האזוטריות הללו חורצות גורלות. עולם כמנהגו סובב, וועדה כמנהגה נבחרת.

הבחירות ללשכת עורכי הדין הן הישורת הכמעט אחרונה בקביעת הרכב הוועדה, במתכונתה הנוכחית והחולה. דמוקרטיה שלמה עוצרת נשימתה לראות מי ייבחרו בגילדה מקצועית סגורה, רק כי חבריה זוכים לשני נציגים בוועדה החשובה הזו. אכן, דמוקרטיה משגשגת. דמוקרטיה שבה בחירות תת נישה הפכו להיות מוקד כוח חסר כל פרופורציה. דמוקרטיה שבה נושא משמים שבקושי מעניין את עורכי הדין עצמם הפך להיות נקודת מפתח בציבוריות הישראלית, ומושקעים בו מיליוני שקלים ועשרות שעות שידור. דמוקרטיה שבה בחירות ללשכת עורכי הדין הפכו להיות כמעט שוות ערך בחשיבותן לבחירות לכנסת.

אבל אם יעזו נציגי הרוב במדינה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים - מבטיחים לנו בחזית הסירוב מלחמת גוג ומגוג, סרבנות המונית בצה"ל ושריפת המדינה. במסגרת הבריאות הדמוקרטית הנוכחית נחקר השבוע עו"ד אבי חימי, יו"ר הלשכה היוצא וכוכב המחאה במיל', בחשד למעשה מגונה ולהפרת אמונים.

גם תפיסתה הדמוקרטית של נשיאת העליון הנוכחית, אסתר חיות, היא מעניינת. לשיטתה, "שיתוף פעולה בין הלשכה לשופטים הוא שיתוף פעולה מקצועי בבחירת המועמדים האיכותיים לתפקיד, אך לעומת זאת, שיתוף פעולה בין הלשכה לפוליטיקאי­ם טומן בחובו סכנה... לקידום אג'נדה פוליטית". כך כתבה ב ,2017 רגע אחרי שהתפרסם תחקיר "עובדה" על אפי נוה והברית שלו עם השרה לשעבר איילת שקד.

הבנתם? לנציגי לשכת עורכי הדין מותר לשתף פעולה רק עם העליונים, וחלילה לא עם הנבחרים. דמוקרטיה במיטבה.

מכיוון שזה נושא חשוב, נניח את הציניות בצד. בהינתן השיטה הנוכחית בוועדה לבחירת שופטים, חשוב שעורכי הדין ששייכים לציבור הלאומי יתגייסו לטובת השפעה על דמות הלשכה. המשמעות היא לצאת מהבית, לאתר את הקלפי ולהצביע בארבעה פתקים, לא פחות.

לראשות הלשכה מתמודדים שניים מרכזיים: עו"ד עמית בכר ועו"ד אפי נוה. נוה מוכר מהשערוריות של השנים האחרונות, מהכותרות בעיתונים ומכתבת "עובדה" שחשפה טפח מהדילים שמאחורי הקלעים בבחירת השו פטים. בכר, מצידו, הוא חייל נאמן של המחאה נגד הרפורמה ושל ההג מוניה המשפטית הנוכחית. הוא מסתחבק עם שקמה ברסלר, מפגין בקפלן וזוכה לקמפיין שמאל נרחב בקרב עורכי הדין.

אבל בשונה ממה שנהוג לחשוב, לא רק הזהות של יו"ר הלשכה חשובה, אלא גם זהותה של המועצה. שם, המשחק שונה ופתוח יותר ויש מועמדים ראויים בהחלט.

אחת מהרשימות שבכוחה להביא לאיזון בבחירת הנציגים לוועדה היא "יוזמה ציונית משפטית". זה שיש "ציונות" בשם זה כבר מרענן, וגם העומד בראש הרשימה הוא ציוני יקר ורציני העונה לשם ערן בן ארי. גילוי נאות: אנחנו מיודדים. גילוי יותר נאות: הוא איש ראוי ביותר, נטול היבריס ומאוד מאוד לאומי.

כל הניסיונות לשנות את הוועדה כך שתהיה באמת יותר דמוקרטית ויותר מייצגת, פחות אפלה ופחות הגמונית, נתקלו כרגע בקיר הסרב נות והאש שמאיים לפורר את החברה הישראלית. מי שחושב שהשאלה אם אנחנו דמוקרטיה או דיקטטורה תלויה בשאלה אם אפי נוה או עמית בכר ייבחרו - צריך שיעור דחוף באזרחות. ועדיין, במציאות של ימינו, הבחירות ללשכת עורכי הדין חשובות כי בחירת השופטים שלנו חשובה ומשפיעה משמעותית על חיינו כאזרחים.

אם אתם עורכי דין, לכו להצביע ב 20 ביוני. תצביעו בעד מי שיגוון את המערכת, ושלא ישמור את כוחה הבלתי דמוקרטי.

דמוקרטיה שלמה עוצרת נשימתה לראות מי ייבחרו בגילדה מקצועית סגורה, רק כי חבריה זוכים לשני נציגים בוועדה החשובה הזו. עורכי דין לאומיים, יש לי המלצה

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel