Israel Hayom

הצפי: כאוס

- יהודה שלזינגר

עזבו את "לא נשב עם לפיד", תשכחו מ"לא נקים ממשלה עם רע"מ", תרדו מ"נקים ממשלה עם 18 שרים מלבד". הפרת ההב טחה הבוטה שחוזרת על עצמה מדי שבוע שייכת ליאיר לפיד, שאמר "לכתבים הפוליטיים יהיה משעמם". לפיד התכוון שהפוליטיקה כבר לא תהיה בכותרות, הממשלה תנהל והשקט ישרור. ביטויים כמו "משבר פוליטי" ו"חילוקי דעות בקואליציה" ייעלמו מחיינו. ובכן, לפיד טעה. ובגדול. אין יום ללא דרמה, אין שבוע ללא משבר. שניים מבכירי הקואליציה משתמשים בימים אלה במילה "כאוס". מה שצפוי היום ובשבועות הקרובים יכול לעמוד בקלות בהגדרה הזאת. חוק יו"ש יוצר גם כאוס פוליטי וגם כאוס מהותי. האם גדעון סער באמת ילך עד הסוף עם האולטימטום שלו ויפרק את הממשלה במקרה שחוק יו"ש לא עובר? האם אנשי תקווה חדשה באמת מנהלים מגעים עם הליכוד, או שזה רק ספין ולחץ על חבריהם לקואליציה? האם אנחנו בדרך לבחירות או למפץ פוליטי שיסתיים בהקמת ממשלה כבר בכנסת הנוכחית? כיצד יצביעו רע"מ - עם הקואליציה ונגד האידיאולוג­יה של טאהא וגנאים? האם ח"כ זוע בי שוב תאגף אותם? האם סילמן באמת תתנגד ותתניע את ימינה לפעול להכריז על עצמה כפורשת? כמעט כל תרחיש הוא בעל משמ עויות פוליטיות גדולות שמביאות לכאוס פוליטי.

ויש גם החוק עצמו. אם חוק האזרחות יצר מהומה, וחוק ממדים ללימודים הסעיר את המדינה - חוק יו"ש דרמטי הרבה יותר. חוק האזר חות הקשה על גורמי הביטחון, אבל הם היו מצליחים להסתדר. ממדים ללימודים היה נגמר בזה שהחיילים לא יקבלו מלגה. קשה, מבאס, לא צודק, אבל אפשר לחיות עם זה.

לחוק יו"ש יש משמעויות מרחיקות לכת על החיים ביו"ש. הוא הופך את מי שגר ביו"ש להיות כמי שחל עליו החוק הירדני, ובית משפט צבאי שופט אותו. סמכות המשטרה פוקעת, ועבריינים יכולים להפוך את יו"ש לערי מקלט. לחוק משמעויות נוספות בכל הקשור לאסירים ביטחוניים, לסוגיות של מס הכנסה ועוד ועוד. במילה אחת - כאוס.

איך זה ייגמר? יכול להיות שבדרמה פוליטית כבר היום, אבל יכול להיות שהיא תלך ותתעצם בחודש הקרוב. החוק צפוי לפקוע ב 30 ביוני, ועד אז, כיוון שמדובר בהחלטה ממשלתית, הוא יכול לעלות להצבעה וליפול בכל יום שני ורביעי. בקואליציה יבקשו התייצבות מלאה, ואם זה יקרה - יחלו חילופי ההאשמות המוכרים בין הקואליציה לאופוזיציה. באופוזיציה יטענו שקואליציה שלא מסוגלת להעביר חוקים ציוניים לאומיים חשובים אין לה זכות קיום, ויחלו בקמפיין "שיקולים פוליטיים לפני שיקולי טובת המדינה".

עוד לא ברור איך זה ייגמר, אבל דבר אחד כבר בטוח: שעמום ,OUT כאוס .IN

אין יום ללא דרמה, אין שבוע ללא משבר. בקואליציה משתמשים בימים אלה במילה "כאוס". מה שצפוי בשבועות הקרובים יכול לעמוד בקלות בהגדרה הזאת - גם כאוס פוליטי וגם כאוס מהותי

 ?? ?? נפתלי בנט ויאיר לפיד. כבר לא כל כך משעמם צילום: אורן בן חקון
נפתלי בנט ויאיר לפיד. כבר לא כל כך משעמם צילום: אורן בן חקון
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel