Israel Hayom

סערת פרס ישראל: "לא להעניק לתומך בחרם עלינו"

השופטים נתנו לשר החינוך 30 יום לבחון את פסילת פרופ' עודד גולדרייך, שחתם על קריאה להחרים את אונ' אריאל ● יוזמת חוק: תומך בחרם יהיה מנוע מלקבל פרס

- אריאל כהנא, אבי כהן, גדעון אלון ודן לביא

את פרס ישראל פרופ' עודד גולדרייך ממכון ויצמן כנ ראה כבר לא יקבל השנה. הסיבה: אתמול העניקו שופטי בג"ץ לשר החינוך וליועמ"ש 30 יום כדי לב חון את פסילתו של גולדרייך מק בלת הפרס בגלל חתימתו על עצומה לחרם של אוניברסיטת אריאל, אולם טקס הענקת הפרס עצמו יתקיים בעוד פחות משבוע.

השופטים נתנו את ההחלטה בע תירה, שהגישה ועדת הפרס, לאחר ששר החינוך יואב גלנט דחה את המ לצתה להעניק את הפרס היוקרתי לגולדרייך. פרופ' גולדרייך נבחר על ידי הוועדה בשל עבודתו בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב על פועלו בנושא סיבוכיות חישובית, אולם שר החי נוך גלנט דחה את המלצת הוועדה, משום שגולדרייך חתם על עצומה הקוראת לאיחוד האירופי להפסיק שיתופי פעולה של מוסדות או תוכניות הקשורים לאיחוד האירו פי עם אוניברסיטת אריאל.

לאחר שעיינו בעתירה ושמעו את טיעוני הצדדים, קיבלו השופטים את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ול פיה יש לאפשר לשר החינוך לבחון מידע על עצומת החרם, שהתפרסמה לפני שבועיים. פרופ' גולדרייך אמר כי חתם על העצומה בחודש ינואר, לפני ההחלטה על זכייתו בפרס. עוד הצהיר באמצעות בא כוחו כי הוא עומד מאחורי חתימתו הנ"ל, והבהיר כי אינו תומך בתנועת ה .BDS

השופטים נתנו לשר גלנט וליועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט שהות לבדוק אם יש לחוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמ צעות חרם, התשע"א, ,2011 השלכה על העניין.

מתנועת "אם תרצו", שחשפה את העצומה האחרונה, נמסר: "למרות ששופטי בג"ץ כלל לא היו אמורים להתערב בשיקול דעתו של שר החי

נוך בדבר הענקת פרס ישראל, הרי החלטתם לצדד בשר גלנט ולא לא פשר לפרופסור המכפיש את מדינת ישראל ומקדם חרמות אקדמיים עליה לזכות בפרס המיוחל, נכונה בהחלט. מדינת ישראל לא צריכה להרים על נס את עוכריה, אלא להוקיע אותם".

בתוך כך, ח"כ אופיר כץ )הליכוד( יוזם תיקון לחוק החרם על ישראל. על פי ההצעה, "אדם התומך בחרם על מדינת ישראל או חבר בארגון המוביל חרם כזה, יהיה מנוע מל קבל פרס מטעם המדינה וממשרדי הממשלה". כץ בירך על החלטת בג"ץ: "לא הגיוני שנאפשר את המצב ההזוי של פרס מטעם מדינת ישראל למי שפוגע בלגיטימיות שלה. הצעת החוק תמנע את האירוע האבסורדי הזה". גם ח"כ איילת שקד )ימינה(

תמכה בהחלטת בג"ץ: "ישראל לא צריכה להוקיר ולכבד מעודדי חרם".

מנגד, יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורו ביץ, אמר כי "ההחלטה הזו היא רדי פה פוליטית בזויה. המאמץ לשלול את פרס ישראל מפרופ' גולדרייך הוא צעד נוסף ומסוכן במטרה לחסום כל ביקורת כלפי מדיניות ישראל בשטחים".

ח"כ כץ: "לא הגיוני שנאפשר את המצב ההזוי הזה של פרס מטעם מדינת ישראל למי שפוגע בלגיטימיות שלה. נמנע מצב אבסורדי זה"

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? טקס הענקת פרס ישראל 2019
צילום: אורן בן חקון טקס הענקת פרס ישראל 2019
 ?? צילום: דנה רון/ויקפדיה ?? פרופ' גולדרייך
צילום: דנה רון/ויקפדיה פרופ' גולדרייך
 ??  ?? ח"כ אופיר כץ
ח"כ אופיר כץ
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel