Israel Hayom

<< דרום אדום: התפרצות הקורונה מטלטלת את דרום אמריקה

ברזיל במקום השני בעולם בהיקף התמותה ● בארגנטינה חוגגים מפיצי הקונספירצי­ות - וסופרים מתים ● ובמקסיקו "גילו" כי מספר המתים גבוה יותר ב 60% ● המגיפה באמריקה הלטינית שוברת שיאים

- דמיאן פצ'טר עורך חדשות החוץ

נגיף הקורונה משתולל באמריקה הלטינית: שילוב של אוכלוסיות גדולות, חוסר מש מעת תרבותית, אבל בעיקר אוזלת ידה של המדינה - הם הגורמים המרכזיים שעלולים להפוך את יבשת אמריקה לסיוט גרוע יותר מאשר באירופה.

ארגנטינה: "לא מדאיג"

ארגנטינה החלה את הטיפול במגיפת הקורונה, כמיטב המסורת שלה, באיחור. בזמן שחומרת המצב של הנגיף בעולם הפכה לדבר ידוע לכל והמידע החל לזרום מארגון הבריאות העולמי, הנגיף בדרום אמריקה טרם מוגר ורבים הטילו ספק בכך שהמגיפה תגיע בכלל. היה להם יתרון של כמה שבועות, אך הוא לא נוצל.

"אני חייב להודות כי אני מו דאג יותר מקדחת הדנגי מאשר נגיף הקורונה. יש סיכוי נמוך מאוד שה נגיף יגיע למדינה", הכריז בבטחה שר הבריאות לשעבר של ארגנטינה,

גינס גונזלס גרסיה, בינואר .2020 כיום, לאחר חודשים של סגר מהודק במיוחד, יש יותר מ 55 אלף מתים וקצב הדבקה מתגבר שעומד על כ 10,000 ליום.

בינתיים גינס גרסיה כבר איבד את תפקידו כשר, אך סיפור נפי לתו מתאר היטב את מה שהתרחש במדינה השסועה.

סנטימנט אנטי אמריקני, ששולט זה שנים רבות ביבשת, גורם לכך שחברות מהמערב סובלות מיח סי ציבור רעים במיוחד ונתפסות בעיני הציבור כמושחתות, ולעי תים אף ככאלו שמהוות גורם זר "רשע" שיש להתאחד נגדו. לרוב תופעה זו מלווה בתיאוריות קונס פירציה אנטי אמריקניות משונות, שמקודמות על ידי הממשלה לצ רכים פוליטיים.

וכך היה הדבר עם חברת התרו פות פייזר, על רקע ניסיונות להגיע להסכם לאספקת החיסונים.

כאשר המשא ומתן שהובילה ממשלתו של אלברטו פרננדס עם פייזר נכשל - ערוצים פרו ממשלתיים גויסו, עיתונאים לכ לכו, פוליטיקאים התריסו.

וכמובן, ההסכם לא אושר. "אני חושב שלא היה להם את החיסון", אמר שר הבריאות בחשדנות.

עד היום הסיבה הרשמית לכי שלון השיחות לא ידוע, אבל ישנם רמזים עבים הקשורים למאפיינים הייחודיים של התנהלות גורמי ממשל. מצד אחר, המדינה חתמה על הסכמים לאספקת החיסונים עם רוסיה עבור מנות של ספוטניק V וסינופארם הסינית.

שר הבריאות גינס גונזלס גר סיה פוטר בפברואר, לאחר שנודע כי משרדו חילק מספר רב של חי סונים למקורביו, לחבריו ולתומכי ממשל רבים, ללא קשר לגיל או לקבוצת סיכון. הדבר עורר סערה ציבורית גדולה, בזמן שהאוכלוסיי­ה המבוגרת המתינה חודשים למנה המיוחלת אך ראתה איך החיסו נים מוזרקים בכתפיהם של תומכי הממשלה בלבד.

ברזיל: "שפעת קטנה"

בה בעת, ברזיל, מדינת הענק של אמריקה הדרומית על 211 מיליון תושביה, נקטה מודל אחר לגמרי מול נגיף הקורונה: כמה שפחות הגבלות כלליות על מנת למנוע פגיעה קשה בכלכלה.

המודל נכשל ואף יצר וריאנט קורונה חדש - "המוטציה הברזי לאית", שהציבה את בתי החולים בפני סכנת קריסה. שלטונו של הנשיא ז'איר בולסונארו מתערער.

ביום שני החל תהליך שינוי נרחב בממשלה בברזיליה עם עזיבתם של שרי החוץ וההגנה, שר המשפטים, התובע הכללי וראש הסגל של הנשיא. גל העזיבות המשיך ביום שלישי עם עזיבתם של כמה גנר לים בצבא, לאחר התבטאויות של בולסונארו על אודות שימוש בצבא לצעדים בלתי שגרתיים, כגון פי קוח על סגרים.

שר החוץ ארנסטו אראוז'ו, מצי דו, עזב את הממשלה תוך טיעונים קשים נגד הסנאט הברזילאי, שאותו האשים בשיתוף פעולה עם לובי פרו סיני, שלטענתו מושך בחוטים מאחורי הקלעים כדי לאשר התקנת טכנולוגיית 5G במדינה.

לעומת זאת, מתנגדיו סבורים כי הוא לא פעל מספיק במרוץ להשגת החיסונים ואף ביקרו את אמונתו הניצית נגד סין, דבר שלטענתם פגע בסיכויים לסגור חוזה עם הע נקית האדומה מאסיה.

מקסיקו: "תתנשקו"

בתוך כך, השכנה הדרומית של ארה"ב, מקסיקו, חווה סערה לא

פשוטה וחוסר אמון כללי בממשלה. תופעה זו התעצמה בימים האחרו נים לאחר ששלטונות המדינה פר סמו דו"ח, שלפיו מספר המתים במ דינה גבוה ב 60 אחוז ממה שנודע עד כה, הנתון השני הגבוה ביותר בעולם של נפטרים מהנגיף.

בדומה לבולסונארו בברזיל, הנשיא המקסיקני, אנדרס מנואל לופס אוברדור, חלה גם הוא בקו רונה והתנגד לנקיטת מדיניות קשה מול הנגיף.

עם זאת, הוא לקח את העניין צעד אחד קדימה כאשר פנה לעמו בתחילת המגיפה והטיל ספק בה מלצות המומחים.

"יש הטוענים כי בגלל הקורונה לא צריך להתחבק. אבל כן צריך, כלום לא קורה", אמר והיום הוא אוכל את הדייסה שאותה בישל.

המדינה קיבלה ביום שלישי קרוב לחצי מיליון חיסוני פייזר, שמצטר פים ל 12 מיליון חיסונים שהתקבלו קודם לכן של אסטרהזניקה, מודר נה, ספוטניק V וסינובאק הסינית.

קמפיין החיסונים עדיין מתנהל בקצב נמוך למדי של שבעה מחו סנים במנה ראשונה על כל 100 תושבים, אך גבוה יותר ממקביליהם ביבשת אירופה.

נשיא מקסיקו אוברדור בתחילת המגיפה: "יש הטוענים כי בגלל הקורונה לא צריך להתחבק. אבל כן צריך, כלום לא קורה"

 ??  ??
 ?? צילום: רויטרס ?? נשיא ברזיל בולסונארו
צילום: רויטרס נשיא ברזיל בולסונארו
 ??  ?? מפגינות נגד קורונה רוקדות
מפגינות נגד קורונה רוקדות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel