Israel Hayom

על כנפי החיסון

היום: החיסונים הראשונים מגיעים לארץ ● צפי לתחילת חיסון הציבור: סוף דצמבר ● מינהל המזון והתרופות האמריקני צפוי לאשר את חיסוני "פייזר" ● פרופ' גמזו: "מוכן להתחסן ראשון"

- מיטל יסעור בית־אור, שמעון יעיש, אסף גולן, ארז לין ונטע בר

מטוס של חברת השליחויות DHL אמור לנחות היום בשעות הבוקר בנתב"ג עם כמות קטנה של חיסוני קורונה של חברת פייזר, החיסונים הראשונים שינחתו במדינת ישראל.

יצוין כי לא ברור כמה חיסונים בדיוק יהיו על המטוס, אך מדובר בכמות קטנה מאוד, וכהכנה לכמות הגדולה שצפויה להגיע בהמשך השבוע ובשבוע הבא. בהמשך השבוע צפוי לנחות בארץ מטוס בואינג 777 של יונייטד, מטוס מטען שעליו תהיה כמות גדולה באופן משמעותי של חיסונים. בישיבה של מנכ"ל משרד הבריאות עם מנכ"לי קופות החולים נמסר אתמול כי בתי החולים יתחילו לחסן את הצוותים ב־02 בדצמבר, והקופות בשבוע האחרון של החודש. עד ל־02 בדצמבר מקווה המשרד לסיים את תהליך האישור של החיסון, ורק אז תתחיל ההפצה לקופות החולים ולבתי החולים. בד בבד, החיסון של חברת פייזר עבר שלב נוסף בתהליך הבדיקה של מינהל התרופות האמריקני, כך הודיע אתמול הארגון במסיבת עיתונאים עם כלי התקשורת במדינה.

על פי הודעת הארגון, החיסון של החברה האמריקנית הראה כי הוא יעיל נגד מקרים קשים של מחלת הקורונה באנשים שגילם מעל .16 במסמכים שחשף מינהל התרופות האמריקני לא הועלו שאלות על בטיחות המוצר. הארגון קבע כי המידע שמסרה חברת פייזר עולה בקנה אחד עם ההנחיות הדרושות לקבלת אישור חירום לחיסון לנגיף הקורונה. מינהל המזון והתרופות האמריקני אמר כי הנתונים של פייזר מראים כי החיסון אפקטיבי מאוד לפחות שבעה ימים אחרי המנה השנייה שמקבלים. עם זאת, אין מספיק נתונים כדי לדעת אם מי שמקבל את החיסון גם מפסיק להדביק אחרים, וגם אין מספיק נתונים לדעת אם החיסון בטוח עבור אנשים מתחת לגיל 16 או עבור

נשים בהיריון או עם בעיות במערכת החיסונית. בסך הכל במהלך תקופת הניסוי היו שישה מתים בקרב 44 אלף הנסיינים. ב־ADF ציינו כי אחד משני המתים בקבוצה שקיבלה את החיסון סבל ממחלות רקע.

הנשיא דונלד טראמפ חתם אתמול על צו נשיאותי שעשוי למנוע מחברות תרופות אמריקניות מלייצא חיסונים למדינות העולם לפני שייענו צרכיה של ארה"ב. אתמול פורסמה גם הערכת עמיתים בכתב המדעי

‪The Lancet‬ שנתן משנה תוקף לתוצאות של הניסוי של אסטרה־זניקה ואוקספורד, מה שעשוי לעזור בהליך האישור של החיסון. בתוך כך, מנכ"ל בי"ח איכילוב פרופ' רוני גמזו הודיע שיהיה הראשון לקבל את חיסוני הקורונה, וכך גם צוות בית החולים. גמזו אף ביקש ממנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי שיאשר לו להתחיל לחסן בבית החולים. "אני משוכנע שדוגמה אישית זו תביא את כלל האזרחים לקבל את החיסון", אמר פרופ' גמזו.

הצפי הוא שהחיסון באיכילוב יינתן לא לפני יום ראשון, וההערכה היא שעד אז יהיה גם אישור של ,FDA־ה ולכן אין חשש שהחיסון יינתן ללא אישור .FDA בלאו הכי לפי נוהלי משרד הבריאות עצמו ניתן לתת אישור שימוש בתרופה בישראל אם היא רשומה ברשות מערבית מוכרת, כאשר גם בריטניה עונה לדרישה הזו. מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, התייחס אתמול לתחילת החיסונים בבריטניה ולצפי הגעתם לישראל: "גם לאחר החיסון, חלק מההגבלות יצטרכו להישאר".

 ?? GettyImage­s ?? החיסון של פייזר צילום:
GettyImage­s החיסון של פייזר צילום:
 ?? צילום: מתוך טוויטר ?? גרף ההצלחה: מתוך המסמכים שהוגשו ל־ADF
צילום: מתוך טוויטר גרף ההצלחה: מתוך המסמכים שהוגשו ל־ADF
 ?? צילום: מישל דוט קום ?? פרופ' גמזו
צילום: מישל דוט קום פרופ' גמזו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel