Israel Hayom

הסכמי אברהם: הזדמנות לשיתוף פעולה באנרגיה גרעינית אזרחית

פיתוחים בתחום הגרעין, בשיתוף ישראל, האמירויות וסעודיה, תחת מטרייה אמריקנית - עשויים לשנות את המשוואה באזור ● בכך תתבטל הטענה שישראל, ולא איראן, מאיימת על הביטחון הערבי

- יעקב נגל ומארק דובוביץ תא"ל )מיל'( יעקב נגל הוא עמית בכיר בקרן להגנה על דמוקרטיות (FDD) ופרופסור אורח בפקולטה להנדסת אווירונאוט­יקה וחלל בטכניון. קודם לכן כיהן כיועץ לביטחון לאומי בפועל של ראש הממשלה נתניהו וראש המטה לביטחון לאומי מארק דובוביץ הוא המנכ"ל ש

לארה"ב יש כעת הזדמנות נדירה לקדם את הביטחון הגרעיני ואת מדיניות אי ההפצה של נשק גרעיני ברחבי המזרח התיכון. נראה שהנשיא הנבחר ביידן ויועציו מאמינים שחזרה חפוזה לעסקת הגרעין, שחתם ממשל אובאמה עם איראן ב ,2015 היא הדרך הטובה ביותר לקידום מטרה זו, אבל הם טועים. הממשל החדש צריך למנף את "הסכמי אברהם" בין ישראל, איחוד האמירויות ובחריין, ולפתוח עידן חדש של שיתוף פעולה אזרחי בטוח ושליו באנרגיה גרעינית, באופן שיחזק את השותפויות המתפתחות של ישראל עם מדינות המפרץ, ול צרף אליהן את סעודיה.

ישראל לא נהנתה עד עתה מיותר מאשר שלום קר עם שכנותיה, אבל ההתחממות המהירה של הקשרים עם איחוד האמירויות ובחריין מצביעה על דרך חדשה. שלוש הממשלות חתמו כבר על הסכמי שיתוף פעולה במגוון תחומים, כמו שירותים פי ננסיים, השקעות משותפות, לוחמה בטרור, טכנולוגיות מעקב ביטחו ני ועוד. מיזמים משותפים מתק דמים במהירות בתחומי התיירות, הבריאות, החקלאות, המים, החלל, המדע והמסחר, ועוד.

תוכנית הגרעין הסעודית

שיתוף פעולה אזרחי בתחום האנ רגיה הגרעינית לא עלה עדיין על השולחן, ומובן שלא נדון בעבר, אבל מדובר בנושא טבעי ובשל להתקד מות, לשת"פ מועיל. אבו דאבי וריאד הפגינו עניין רב בטכנולוגיו­ת אנרגיה גרעינית אזרחית. באמירויות החלו לבנות תחנת כוח גרעינית, לאחר שחתמו על ההסכם הקרוי "סטנד רט הזהב "123 עם ארה"ב כבר בשנת ,2009 שלפיו הם מוותרים על הזכות להעשיר אורניום או להמיר פלוטו ניום, מה שדרוש למדינה החפצה בפיתוח וייצור נשק גרעיני.

סעודיה בונה כור מחקר גרעיני ויש לה תוכניות לכמה תחנות כוח גרעי ניות. הסעודים סירבו עד עתה לוותר על זכותם להעשרה והמרה עצמאיות. על פי הפרסומים, ריאד עובדת עם סין על מתקן לייצור עוגה צהובה מתחמוצות אורניום, צעד חשוב בבניית מחזור הדלק שעשוי להוביל גם להעשרה עצמאית.

ההתנהגות הסעודית וההססנות שלה להצהיר על הסכמתה למגב לות שחוסמות את דרכה לנשק גר עיני, אינן מפתיעות.

הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן ב 2015 אפשר לאיראן לש מור על העשרה עצמאית שתגדל עם הזמן, ולבנות כורים שיש בהם פוטנציאל לפלוטוניום. זאת, למרות העבר האיראני, שהיה מלא בהונאות סדרתיות של פקחי הגרעין, ובהפ רה מתמשכת של הסכמי אי ההפצה שעליהם היא חתומה. כידוע, איראן המשיכה בהתנהגותה גם אחרי הח תימה על הסכם הגרעין - ולמרות זאת האירופים, הרוסים והסינים ממשיכים לתת לה גיבוי, ומתרצים את התנהגותה ההתרסתית בפרישת ממשל טראמפ מההסכם.

הן לארה"ב והן לישראל יש סיבה מספקת להבטיח שתוכנית הגרעין הסעודית תישאר לצורכי שלום בלבד. משטרים עוינים כמו באיראן מהווים אמנם את האיום הג דול ביותר, אבל בעלי ברית היום יכולים להפוך ליריבים מחר. אחרי הכל, צריך לזכור שאיראן ירשה את תוכנית הגרעין של השאה.

שיתוף פעולה מרובע בגרעין אזר חי בין ארה"ב, ישראל, איחוד האמי רויות וסעודיה יכול לספק, כיוון שיעזור למניעת הפצה גרעינית לא רצויה במזרח התיכון. לצד זאת, חייבים לוודא שהסכם כזה לא יהיה קשור בשום צורה שהיא להסכם גרעין פוטנציאלי בין ארה"ב ואיראן - ולא ניתן לתת הקלות לאיראן הקשורות אליו. שיתוף הפעולה יכול לעסוק במגוון נושאים כמו: בטיחות וביט חון גרעיני, מוכנות לשעת חירום ותרגילים משותפים, שת"פ בניטור ואימות עם סבא"א ומוכנות משות פת להתמודדות עם טרור רדיולוגי והתפשטות חומרים מסוכנים.

העמדה הישראלית מאז ומעו לם לא התנגדה לשימושים לצורכי שלום באנרגיה גרעינית אזרחית על ידי שכנותיה, בתנאי שהם יעמדו בהתחייבויו­תיהם הבינלאומיו­ת למניעת אי הפצה. החשש של ירו שלים הוא מהתפשטות טכנולוגיות להעשרת אורניום ולהמרת פלוטו ניום, שהן חלק בלתי נפרד מפיתוח נשק גרעיני.

ליותר מ 30 מדינות יש תוכניות אנרגיה גרעינית אזרחיות לצו רכי שלום, שלא כוללות העשרה או המרה עצמאית, והן קונות את הדלק הגרעיני שלהן באמצעות הס כמי אספקה חסינים. לקומץ מדינות, כמו גרמניה ויפן, קיום יכולות של העשרה והמרה לא היווה הקדמה לכ ניסה לתוכנית פיתוח נשק גרעיני, אך הן רק היוצא מן הכלל המעיד על הכלל. חשוב לזכור שארבעה מחמשת המקרים שבהם הופרה אמנת ה NPT היו על ידי ממשלות במזרח התיכון: איראן, סוריה, לוב ועיראק )צפון קו ריאה היא החמישית(. מכאן ברורה הדאגה של ארה"ב וישראל.

כדי להבטיח מדיניות עקבית, הכו ללת את המגבלות הנדרשות לצורך הטיפול בחששות של ארה"ב ויש ראל, וושינגטון חייבת להחזיק את כל מדינות המפרץ בסטנדרט ציות גבוה וזהה. אם ממשל חדש רוצה למ נוע מבעלי בריתו הערבים לדרוש או לפתח בסודיות יכולות העשרה והמ רה עצמאיות, וושינגטון חייבת לח זור לעמדותיה המסורתיות )שנתמכו בהחלטות מועצת הביטחון( מלפני הסכם הגרעין השגוי מ ,2015 כלו מר איסור מוחלט על העשרה והמרה, כולל איסור מוחלט על ייצור חומרים בקיעים ופיתוח הטכנולוגיו­ת הנדר שות לצורך כך, בדגש על מו"פ צנט ריפוגות מתקדמות, שמאפשר העשרה באתרים חסויים.

שת"פ מול אמריקה

אם וושינגטון תוכל להביא את ריאד להסכם שיתוף פעולה בטכנולו גיות גרעין אזרחי עם ישראל ואיחוד האמירויות, תחת מטרייה אמריקנית - המזרח התיכון יוכל לצפות בת קווה לעבר עתיד שבו מדעני גרעין ערבים, ישראלים ואמריקנים יעבדו כתף אל כתף בשם השלום והביטחון. שיתוף פעולה כזה יבטל אחת ולת מיד את הטענה השקרית כי ישראל, ולא איראן, מהווה איום על הביט חון הערבי.

שיתוף פעולה זה יתמרץ, כמובן, מדינות ערביות אחרות לנרמל את יחסיהן עם ישראל, ברגע שיראו את היתרונות הביטחוניים, הטכנולו גיים והכלכליים של שיתוף פעולה עם ישראל ועם ארה"ב.

 ?? ??
 ?? ?? טראמפ ונתניהו צילום: קובי גדעון/לע"מ
טראמפ ונתניהו צילום: קובי גדעון/לע"מ
 ?? ?? בן זאיד ובן סלמאן צילום: אי.פי
בן זאיד ובן סלמאן צילום: אי.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel