Israel Hayom

המעוז האחרון של התרבות

חזרות, כאן ,11 חמישי 21:45

- ניר וולף עובר מסך

טקס פרסי אופיר ב"סוכן תרבות", כאן ,11 שישי 15:00

1פעם

היתה כאן תרבות מגוונת, אך המגיפה הקריסה את כל עולם התרבות המקומי. התיאטראות נעולים, בתי הקולנוע נטושים, ורק הטלוויזיה משגשגת. למעשה, בזכות הסגרים וההגבלות אפשרה הקורונה למדיום הפופולרי להשלים את כיבוש לב האזרחים ולהכניע את מתחריו. אם בעבר הטלוויזיה "הרגה את כוכב הרדיו", כעת היא נתנה נוקאאוט גם לסרטים ולהצגות.

הרי, איזו זכות קיום בכלל יש להצגה בלי קהל? אין כזאת. ומה תעשה הצגה שרוצה לשמר את עצמה בחיים? תלך לטלוויזיה. נועה קולר וארז דריגס לקחו את המחזה וההצגה "אחד + אחת", שיצרו לפני כעשור לתיאטרון גשר והתבסס על זוגיות עבר ביניהם, ועי בדו את תהליך העבודה המשותפת עליו כאקסים טריים לכדי סדרה קומית נפלאה ועוקצנית )"חזרות"(, שמשודרת בימי חמישי בכאן .11

קולר מושלמת כהרגלה, ובוודאי בתפקיד שכתבה לעצמה, וגם יבגניה דודינה מדהימה בדמות מנהלת התיאטרון. בתחילת הפרק השני היא תתמרמר שלעשות שייקספיר בלבנט זה כמו לזרוק פנינים מול חזירים, ושלמחזה של צ'כוב יהיה ביקוש כמו לטחורים. לפיכך היא מלהקת להצגה של קולר ודריגס שני כוכבי טלוויזיה פלצנים )בגילום אגם רודברג ואיתי תורג'מן(, מכיוון שזאת הדרך הבטוחה למשוך צופים לאולמות.

צפייה בימים אלה ב"חזרות", כשכל עולם התיאטרון בחל"ת מת משך, הופכת את הסדרה למין תיעוד נוסטלגי ומתגעגע לתקופה של 2כסף, התקהלויותב­פואייה ושיעולים שקטים בחשיכה. בקולנוע מתגעגעים לפופקורן. "בקולנוע אי אפשר להרוויח

אז מרוויחים אותו דרך מכירות פופקורן; ואת הכסף של הפופקורן - אני משקיע בסרטים ישראליים", הסביר שלשום משה אדרי, אדם שמחזיק 136 בתי קולנוע בארץ. אדרי סיפר זאת במעמד השיא של הענף - טקס פרסי האוסקר הישראלי, שנשאב בחסות הקו רונה לתוך תוכנית הטלוויזיה "סוכן תרבות". בלי שטיחים אדומים ושמלות ערב, ללא פסלונים, ועם נאומי תודה בזום.

הטלוויזיה היא כיום המקום היחיד שבו ניתן להקרין סרטים, או לקיים אירוע לבחירת הנציג הישראלי לטקס האוסקר, מתוך רשימת סרטים שאיש לא ראה וכלל לא ידוע באיזו שנה יופצו לאקרנים. במ קום טקס נוצץ קיבלנו את קובי מידן באולפן צפוף ואפור, דוחס כמה שיותר זוכים בכמה שפחות זמן, ומחפש שביבי אופטימיות בראיונות עם אנשי מפתח בתעשייה.

"שמונה חודשים לא הופק ולא צולם אף סרט בישראל. זה דבר שלא קרה אף פעם, אפילו לא במלחמות", עדכן אסף אמיר, יו"ר האקדמיה לקולנוע שאחר כך הכריז על הזוכים. אגב, אמיר הוא היוצר השלי שי )לצד קולר ודריגס( של "חזרות", הסדרה ההיא שמבשרת איזשהו ניצחון של הטלוויזיה על התיאטרון. "אנחנו מגיעים לרגע שבו הט לוויזיה תעשה הפקות מאוד מאוד גדולות, והקולנוע ילך ויצטמצם לסיפורים", ניבאה הבמאית הגר בן אשר, כשמידן ניסה לברר אם 3נטפליקס בלעה סופית את עולם הבלוקבסטרי­ם. וזה לא שהטלוויזיה פורחת בימים אלה. הפקות רבות הוקפאו או בוטלו, עובדים הוצאו לחל"ת או פוטרו, תקציבים הצטמקו למינימום, והריאליטי דוחק לשוליים השקעה בסדרות מתוסרטות.

ועדיין, כשמגיפה מתחוללת בחוץ - הטלוויזיה היא כל מה שנשאר היום לעולם התרבות. היא משדרת בלילות הופעות מוזיקה, והסרטים המדוברים ביותר הם אלו שהוקרנו השנה על המסך הקטן. הטלוויזיה תשרוד, כך או אחרת, אולם לא ברור איך ייראו ספקי התרבות האח רים ביום שנחזור לשגרת התקהלויות ופופקורן. עד אז הטלוויזיה רק תגדיל את הפער מול יריבותיה המיתולוגיו­ת לתרבות הפנאי.

 ??  ?? "חזרות". סדרה קומית עוקצנית
"חזרות". סדרה קומית עוקצנית
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel