Israel Hayom

דיכאון, חרדה וסכיזופרני­ה: האמת על הקנביס | ד"ר יששכר הרמן

אמנם כ 90 אחוזים מהמשתמשים בקנביס לא ניזוקים באופן ממשי, אבל אני רואה את הסבל הנורא של אותם עשרה אחוזים שכן נפגעים ● במקום לחוקק חוק שיאפשר שימוש בסם, צריך היה לחוקק חוק שיאפשר לתבוע פיצויים ממי שהציע שימוש בו וגרם לנזק

- ד"ר יששכר הרמן ד"ר הרמן הוא מומחה לפסיכיאטרי­ה, מנהל )לשעבר( המרכז לטיפול בנפגעי סמים ביפו

במסגרת

תפקידי אני מטפל בנפגעי קנביס כבר עשרות שנים )בלי הגזמה(. כמתמחה צעיר ראיתי חולים סכיזופרניי­ם, אבל אז, בש נות ה ,80 עדיין לא הבנתי את ההקשר. כבר כמתמחה אני זוכר צעיר שסבל ממצבים פסי כוטיים, היה מאושפז במחלקה הפסיכיאטרי­ת בשיבא, ויצא מדי פעם מהמחלקה הפתוחה כדי להתמסטל.

בימים ההם כלל לא ייחסתי לכך חשיבות. עוד לא הבנתי עד כמה הוא מזיק לעצמו. ספרי הלימוד של הפסיכיאטרי­ה באותם ימים לא ייח סו לקנביס נזקים כלשהם.

במאמר המערכת בעיתון המדעי הבריטי "לנצט" נכתב בשנת 1995 כי עישון קנביס אינו מזיק. תריסר שנים מאוחר יותר, במאמר מערכת בשנת ,2007 ה"לנצט" חזר בו, וכתב כי יש הוכחות מצטברות לכך שעישון קנביס קשור לפריצה של פסיכוזה. למרות ההתנצלות הזאת, הנזק כבר נעשה. דורות שלמים של רו פאים האמינו שקנביס אינו סם מזיק. בעקבו תיהם הלכו סטלנים רבים שנתלו במאמר הזה, והמשיכו לטעון שמדובר בהרגל בלתי מזיק.

אמנם כ 90 אחוזים מהמשתמשים בקנביס לא ניזוקים באופן ממשי, ממש כמו שמרבית הצורכים אלכוהול לא ניזוקים, אבל אני רואה יום יום את הסבל הנורא של אותם עשרה אחו זים שכן נפגעים. מדובר לא רק בנפגעים הקשים. חולי סכיזו פרניה ומניה דפרסיה אשר החלו את ה"קריירה" שלהם כנכי נפש בגלל הקנביס. אלו מקרי הקי צון. אני רואה יום יום נפגעים "קלים" יותר. כאלו שעקב שימוש בקנביס החלו לסבול מד ריאליזציה, מדיכאון, ומהפרעות חרדה שונות. כאלו שמישהו הציע להם קנביס כדי להירגע, וזה מה שפתח אצלם תיבת פנדורה. כאלו שלא ניתן לשכנע אותם כי השימוש בקנביס הוא זה שמזיק להם, כי הם נתלים בתעמולה בתקשורת למען הלגליזציה.

כל אחד כזה הוא מטופל סובל, כל אחד כזה מצריך מאבק עקשני בהתמכרות שלו לסם שד רדרה אותו לסבל נצחי. חלקם מדווחים לי, בא תרי ייעוץ שאני מנהל, אפילו על נזק בלתי הפיך עקב שימוש אחד, אבל בתקשורת אין לכך כמעט הד. מרבית הכותבים שם מהללים את הסם הזה כתרופת פלא, אפילו השטות כי מדובר בטיפול נגד סרטן מהדהדת שם.

אני רואה נפגעים "קלים", כאלו שמישהו הציע להם לצרוך קנביס כדי להירגע, וזה מה שפתח אצלם תיבת פנדורה

שוב ושוב מכעיסים אותי כל אותם הכותבים והסטלנים המשבחים את הסם המסוכן. אני, כפסיכיאטר, רואה את התוצאה, את הנפגעים שהתפתו בגללם להשתמש בסם הממכר הזה. במקום לחוקק חוק שיאפשר שימוש בקנביס, צריך היה לחוקק חוק שיאפשר לתבוע פיצויים ממי שהציע שימוש בסם הארור הזה וגרם לנזק.

 ??  ?? כל מטופל מצריך מאבק עקשני בהתמכרות צילום אילוסטרציה: יהושע יוסף
כל מטופל מצריך מאבק עקשני בהתמכרות צילום אילוסטרציה: יהושע יוסף
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel