Israel Hayom

בג"ץ ל"שומרי הבית": משכו עתירתכם נגד נובל אנרג'י

אחרי כ־02 ניסיונות בזירה המשפטית שעלו בתוהו, ניסו בארגון לתקוף את הפרסום של נובל אנרג'י, וזכו לבוז מהשופטים ● בתגובה, הארגון משך את העתירה

- אריאל ויטמן אריאל ויטמן

במשרד החקלאות יזמו מהלך להורדת מחירי התפוחים לקראת החגים. בישראל נקטפים מדי שנה כ־011 אלף טונות תפוחי עץ. קטיף תפוחי העץ בעיצומו, ואלפי טונות תפוחים נקטפים מדי שבוע. למרות זאת, במשרד החקלאות מתוסכלים מכך שהמחירים לצרכן ברשתות השיווק מאמירים.

מבדיקה שערך המשרד עולה כי החקלאים מקבלים עבור התוצרת התפוחים האיכותית שלהם מחירים שאינם גבוהים כלל ונעים בין 4 לק6 שקלים לק"ג, לפי הזנים והאיכויות.

למרות זאת, המחירים לצרק כן מופרזים ומגיעים לק21 שקק לים לק"ג ויותר. בתגובה יזם שר החקלאות אורי אריאל את המודל, בתיאום עם מועצת הצמחים ובתיאום עם החקלאים, שבא לעודד את הרק שתות למכור בתקופת חגי תשרי תשע"ט תפוחי עץ במחירים הנמוכים מק9 שקלים לק"ג. רשתות השיווק שיצטרפו למבצע ייהנו ממכסות יבוא פטורות ממכס (במסגרת מכק סות הסכמי הסחר הקיימות) החל מק1 בינואר ,2019 באופן יחסי לכמות התפוחים שיימכרו ברשת בתקופה זו. יתרת הכמות במכסות תחולק לשאר היבואנים. במשרד החקלאות מציינים שמודל זה, שבו התחייבו רשתות השיווק למחיר נמוך לצרק כן, יזכה את הרשת בעדיפות ביבוא ללא מכס, כפי שנעשה בשנים עברו והוכיח את עצמו במשרד הכלכלה. כבר אתמול הודיעה רשת רמי לוי כי היא מצטרפת למבצע ומוזילה את כל תפוחי העץ שלה. שר החקק לאות אריאל אמר: "אני קורא לרשק תות השיווק לשת"פ לקראת החגים, כך שכל הציבור ייהנה מפרי הארץ". "בהמלצתנו, משכו העותרים את עתירתם והיא נדחית", כך כותבים השופטים עמית, מינץ וגרוסקופף לעורכי דינם של ארגון "שומרי הבית" שעתר לבג"ץ נגד שידור הפרסומת של חברת נובל אנרג'י בתחנות הטלוויזיה השונות.

לאורך כל הדיון, השופטים הביעו תרעומת על עצם הגשת הבקשה. כך למשל, השופט עמית פתח את הדיון ואמר: "אין לנו התלהבות יתרה מן העתירה, גם אם יש מחלוקת עזה מן הציבור. אני יכול להצביע על מחלוקת עזה מפרסומות שאני רואה בטלוויזיה, החל מפרסומת של נקניק". כלומר, השופט חש שאין מקום לעתירה שדנה בפרסום בטלוויזיה כלל.

בשלב מאוחר יותר בדיון, הוסיף השופט עמית והמליץ לנציג הארגון בדיון: "צאו בקמפיין נגדי, איני מבין את העתירה. שמתי לב שבכל פעם שהיו הפסקות חשמל חזקות בחורף נפשם". ראינו תשדירים על עובדי חברת החשמל האמיצים המחרפים

השופט עמית הוסיף כי "לא נשב כצנזורקעל לפרסומות מסחריות. קדיק מה! נראה אתכם במאבק נגדי".

עתירה חסרת הדר

השופט גרוסקופף הוסיף אנלוגיה לתקלה שהתרחשה בחברת פלאפון, ושאל אם החברה תתחיל בפרסום נרחב לאחר התקלה: "האם גברתי רוצה שנק גיד לחברת הסלולר, 'עכשיו את לא תפרסמי'? הרי זה לא ייתכן". לסיכום, אמר השופט עמית לעורכת דינם של "שומרי הבית" כי "לאחר התייעצות קצרצרה עם חבריי, אנו ממליצים לגק ברתי לרדת מהעתירה. עתירה זו לא תואר לה ולא הדר".

מארגון "שומרי הבית" נמסר: "הקק מפיין הפרסומי של נובל אנרג'י מיועד להסיט את דעת הקהל מהמאבק של אזרחי ישראל להגנה על הבריאות והחופים שלנו. במקום לנהל דיון ציבורי ער ונוקב בחשיפה ציבורית שווה באמצעי התקשורת, קנו שותק פויות הגז את זמן השידור בכסף רב. לצערנו הרב, הבנו בדיון שסיכוי העק תירה שלנו נמוך ועלול לחייב אותנו בהוצאות, ולכן משכנו את העתירה".

 ?? צילום: נובל אנרג'י ?? נובל אנרג'י. יכולים להמשיך לפרסם בטלוויזיה
צילום: נובל אנרג'י נובל אנרג'י. יכולים להמשיך לפרסם בטלוויזיה
 ??  ?? חלק מהרשתות הפחיתו מחירים
חלק מהרשתות הפחיתו מחירים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel