Israel Hayom

שתהא שנה אלגנטית

את שלושת ימי החג הקרובים נבלה בארוחות עמוסות כל טוב - ואלכוהול אספנו עבורכם המלצות ליינות ישראליים שכדאי לצרף לשולחן החג הבשורה: פחות עומס, יותר תחכום .1 ויונייה ,2016 יקב עמק יזרעאל .2 עמק ברכה לבן ,2014 יקב גוש עציון .3 גראנש בלאן ,2017 יקב ויתקין .4 קב

- רונן פרלמוטר

הימים שקודמים לראש השנה הם ימי בציר הענבים, ובמהלכם תיקבע איכות היינות העתידיים. בימים הלוהטים הללו עסוקים הייננים בחשבון נפש, ובקבלת החלטות ובהתחבטויו­ת באשר לאיכות היין של השנה הקרובה: לבצור או לחכות עוד יום? באילו שמרים להתסיס? בחבית עץ או במכל נירוסטה? האם להמשיך בסגנון היין הקיים או לנסות דברים חדשים? ועוד שאלות הרות גורל ויין. הכל נקבע עכשיו, ממש כמו באמונה היהודית שבראש השנה נקבע לאדם כל מה שיעבור עליו במהלך השנה הבאה. לא פשוט.

ההמלצות שלנו ליין לארוחת ראש השנה מת מקדות הפעם ביינות אלגנטיים. אם פעם חיפשנו, אנחנו הישראלים, יינות עתירי אלכוהול ורחבים, מלאי רושם ועזוז בסגנון "קליפורני" - הרי כיום דווקא סגנון הייננות האלגנטי כובש את קדמת הבמה. התבגרנו והפכנו למתוחכמים יותר, רגו עים יותר. היקבים נמנעים מבומבסטיות, מבשלות וממתיקות יתר.

לקראת השנה החדשה, ובעיצומו של הבציר, נאחל שהשנה הבאה עלינו לטובה תהיה הרבה יותר אלגנטית ושקטה אבל לא פחות טובה ועסיסית. שנה טובה!

לבנים

השקה ראשונה לזן הוויונייה ביקב זה, והיינן יהודה נהר כבר מפגין מיומנות. היין התבגר במשך עשרה חודשים בחביות, והוא מפגין שילוב מרתק בין מא פייני החבית )אגוזיות וחמאה( לבין הפרי הטרי והרענן. יין אלגנטי לאוכל אלגנטי. 80 שקלים. יין ישראלי לבן בן ארבע שנים שנמצא בשיאו? הנה עוד יין שמצטרף למועדון המצומצם הזה. ממסך של רוסאן, ויונייה ושרדונה מכרמי הגוש, המדיף ארומות תפוח אדום, פריחת הדרים, קוקוס וחמאה. בטעימה הוא עשיר, שמנוני במידה ואלגנטי מאוד, עם סיומת חמצמצה ומהנה. נהדר. 85 שקלים. זן נדיר במחוזותינו. יינן היקב, אסף פז, מיטיב להשתמש בו. ליין יש אף מדהים וייחודי של פרי בהיר )פומלית, אפרסק, אגס( עם שמץ פטרוליות מרתקת. בחך הוא מרענן וחומצי, אך בד בבד מצ ליח לשמור על איזון בין הפרי, העשבוניות והגוף השופע. אכן לאספנים. 125 שקלים.

אדומים

גם לנו לקח רגע להבין שמדובר ביין שעולה פחות מ 25 שקלים ברשתות. המון דובדבנים טריים באף, עסיסי ובעל גוף טוב ושמח. מומלץ לצנן לפני ששותים, ושתהיה לנו שנה מקסימה - כמו היין! 24.90 שקלים. ממסך בורדולזי שהותקן מקברנה סוביניון, ממרלו פטי ורדו ומקברנה פרנק מגבעות השומרון. הצבע שלו שחור ומרוכז, שפע פרי בשל )דובדבן ופטל( לצד פלפל ירוק ועור. בלגימה הוא מפתיע ברע ננותו ובטעמי התבלינים - מנתה ותימין - והמ רקם שלו לעיס ובשרני. מרשים בכל קנה מידה. 99 שקלים. רק כעת, כחמש שנים לאחר בציר הענבים, שולפים אנשי היקב את היין הזה ממרתפיהם. והסבלנות בהחלט משתלמת. אף אלגנטי ומפתה של פירות יער כהים, קפה קלוי ומנתה עדינה. בחך הוא רך ואלגנטי, אבל גם מלא טעם ועוצמה. מרשים מאוד. 119 שקלים. יין בסדרת העל של יקבי ברקן, שעברו שינויים פרסונליים רבים השנה )מנכ"ל חדש, ייננים חד שים(. מקור הפרי בכרם דובב, הממוקם בגובה 720 מטרים מעל פני הים )ומכאן שמו של היין(. פרי אדום לצד שחור ואפלולי, אדמתיות טובה, נוכ חות שוקולדית וחמיצות הרמונית ומדויקת. תנו לו להתאוורר כשעה לפני השתייה. 120 שקלים. יין המבוסס על זני הגראנש והסירה מכרמי הגליל התחתון, ומזכיר באופיו ובניחוחותי­ו את יינות עמק הרון הצרפתי. פרי אדום שופע באף לצד שזיף ופ ריחת לוונדר. בפה הוא מזכיר בשר חרוך ואדמתיות רטובה. גוף בינוני. יין שונה ומרתק - אלגנטיות במיטבה. גליל תחתון? עמק הרון! 130 שקלים. צבע היין סגול בוהק ועוצמתי. הוא שכשך לא מעט זמן בחביות )שנתיים( ומפגין באף ניחוחות איק ליפטוס ודובדבן שחור לצד קפה ושוקולדיות. גוף פירותי רחב ונעים, רמת האלכוהול מתונה ואלג נטית. יופי של יין! 130 שקלים. פסגת הייננות של יקב פסגות מורכבת מענבי סירה, פטיט סירה ומורבדר - לא בלנד שגרתי, אך השילוב עובד מדהים. פרי שחור סגול )אוסנה, אוכמניות(, תימין, שוקולד מריר עשיר, ועם הכל שומר על אלגנטיות מרשימה. אוף, חתיכת יין! 160 שקלים. הענבים מגיעים מכרם יחידני במרכז רמת הגולן, ואחרי שנה וחצי של התבגרות בחביות צרפתיות ועוד שנה בבקבוק יוצא היין לשוק. קטיפתי וע שיר, שילוב נהדר של פירות יער אדומים ושחורים, אספרסו משובח ומעט קופסת סיגרים. גוף מצוין - מלחי ללחי, והטעם נשאר בפה גם הרבה אחרי שהוא מחליק במורד הגרון. אחד הטובים שנטעמו פה בזמן האחרון! 200 שקלים. יין קינוח ייחודי המיוצר מענבי מוסקט משמונה שנות בציר (2014-2006) שהתבגרו בחביות בשיטת "סולרה". הבקבוק הנמוך )והיפהפה( וצבעו הענברי של המשקה משווים לו מראה של וויסקי, ואכן יש לו מרקם סמיך כשל ליקר, טעמים עמוקים של פירות מיובשים, מעט הדרים ועלי תה שחור. יין מרגש, לשנה טובה ומתוקה. 150 שקלים.

 ??  ?? 12
12
 ??  ?? 1
1
 ??  ?? 10
10
 ??  ?? 2
2
 ??  ?? 3
3
 ??  ?? 6
6
 ??  ?? 7
7
 ??  ?? 9
9
 ??  ?? 8
8
 ??  ?? 5
5
 ??  ?? 11
11
 ??  ?? 4
4
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel