Israel Hayom

אז גבאי הצהיר שלא ייכנס לממשלה

- גדעון אלון

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי הכריז שלשום כי אם נשיא המדינה ראובן ריבלין יטיל אחרי הבחירות על בנימין נתניהו להקים את הממשלה הבאה, סיעת "המחנה הציוני" לא תצ טרף לקואליציה. גבאי לא הסביר אם החלטתו נובעת מחוסר אמון בהנהגת נתניהו או מושפעת מהחקירות המתנהלות נגד ראש הממשלה, ואולי משום שהוא מעדיף בכהונתו הראשונה בכנסת לשמש ראש האופוזיציה.

המראיין, עמית סגל, לא הסתיר את תמיהתו על ההכ רזה, ובצדק; משום ששותפות ונשיאה באחריות בהנהגה הלאומית הרבה יותר מאתגרת וחשובה מאשר ניהול מאבקים נגד הממשלה מעמדת האופוזיציה. שנים רבות לפני שגבאי ידע פוליטיקה, הבינו זאת היטב כמה ממנהיגיה הגדולים של מפלגת העבודה: רבין, פרס, ברק וכן הרצוג ופרץ. מפלגת העבודה השתתפה לפחות בשש ממשלות בראשות הליכוד, ונציגיה מילאו בה תפקידי מפתח; קודם בממשלת האחדות הלאומית (1988-1984) בראשות יצחק שמיר ושמעון פרס, ובשנתיים לאחר מכן )ממשלה בראשות שמיר(. גם ממשלות אריאל שרון (2006-2001) וממשלתו השנייה של בנימין נתניהו .(2013-2009)

כששאלתי בכירים במפלגת העבודה מדוע גבאי ממהר כבר עכשיו להצהיר ש"יחרים" את ממשלת נתניהו אחרי הבחירות, אמר אחד מהם: "זו טעות הנובעת מחוסר בשלות פוליטית". אֵחר אמר בחיוך: "אני בטוח שאחרי הבחירות הוא ידבר אחרת, וירצה מאוד להשפיע מבפנים על מדיניות הממשלה, בעיקר אם נציגי העבודה יקבלו תיקים משמעותיים ויהיו שותפים בקביעת קווי היסוד של הממשלה".

אסור לשכוח שבכירי המחנה הציוני "מתייבשים" לא מעט שנים על ספסלי האופוזיציה, ודי נמאס להם לעסוק רק בה גשת הצעות לסדר היום, שאילתות והצעות חוק פרטיות שסיכויי קידומן קלושים. נמאס להם לראות לנגד עיניהם ח"כים מהליכוד מַתפקדים כשרים ומקדמים מדיניות שהם מאמינים בה, ועיניהם כלות.

שאלתי בכירים ב"עבודה" מדוע גבאי ממהר עכשיו להצהיר ש"יחרים" את ממשלת נתניהו אחרי הבחירות. נעניתי: "זו טעות הנובעת מחוסר בשלות פוליטית"

במהלך כהונתו הקצרה כיו"ר המחנה הציוני )שהחלה לפני 14 חודשים בלבד(, היו לאבי גבאי לא מעט התבטאויות שה צטער עליהן, או טען שלא הובן כראוי או שכח שאמר אותן. למשל, כשהכריז שמעולם לא הצביע עבור הליכוד בבחירות, עד שח"כ לשעבר אראל מרגלית הביך אותו, כשהציג קטע מוקלט שבו אמר לעיתונאית דנה ויס שהצביע לליכוד.

גבאי גם הסתבך בעניין ירושלים המאוחדת. חודשים ספורים לאחר שהכריז שירושלים המאוחדת בעיניו אינה כוללת את הכפרים הערביים סביבה, אמר שירושלים מאוחדת עדיפה על הסדר מדיני עם הפלשתינים. בעניין ההתנחלויות אמר שאין זה הכרחי לפנות התנחלויות במסגרת הסכם שלום עתידי בין ישראל לפלשתינים, אבל כשנוכח שדבריו עוררו סערה, הבהיר שהוא מבחין בין גושי התיישבות להתנחלויות מבודדות, שיש לעצור את הבנייה בהן. בפגישה עם סטודנטים אמר: "אנחנו יהודים, חיים במדינה יהודית. אני חושב שאחת הבעיות של מפלגת העבודה, זה שהיא התרחקה מזה. השמאל שכח מה זה להיות יהודי". דבריו גררו ביקורת חריפה, ואז טען גבאי שדבריו לא צוטטו במלואם בתקשורת, וכי "השמאל הוא לא פחות יהודי מאף אחד אחר".

לאור שלל הדוגמאות הללו, יש להניח שלאחר הבחירות - בהנחה שהליכוד יזכה בהן בניצחון ונתניהו יחל במלאכת הרכבת הממשלה - לא ימהר גבאי להצהיר שהמחנה הציוני לא יצטרף בשום אופן לממשלה החדשה; הוא בוודאי ימצא דרך לחמוק מההכרזה הלא מוצלחת שלו שלשום.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel