Israel Hayom

האתגר: להגיע להישגים - בלי בעלים שדורש תוצאות

- השינוי בבנק והכיס שלכם | שאלות ותשובות

מי מחזיק בבנק הפועלים כיום? כיום, שרי אריסון מחזיקה ב 20% ממניות הבנק, והציבור מחזיק כמעט בכל שאר המניות.

אני לא מחזיק במניות הבנק, האם יש להחלטה הזו משמעות עבורי? סביר להניח שכן: קופות הפנסיה, הביטוח והקרנות – מחזיקות במניות הבנק בשיעורים לא מבוטלים, כך שמרביתנו מחזיקים במניית הבנק, לפחות באופן עקיף.

למה אריסון לא מכרה את הבנק מחוץ לבורסה, כפי שעשתה סודהסטרים לאחרונה, למשל? אריסון מנסה מזה חודשים רבים למכור את השליטה בבנק - ללא הצלחה. מנכ"ל הבנק ייחס את הקושי במציאת קונה ל"רגולציה הפרו אקטיבית", דהיינו, לעודף הרגולציה המפתיע את בעלי המניות חדשות לבקרים, ומקשה עליהם בחיזוי התוצאות. כמו כן, תלויה חקירה נגד בנק הפועלים של הרשויות בארה"ב, שאף היא העיבה על המכירה. נוסף על כך, עובדי הבנק מאוגדים בהסתדרות, דבר שמקשה לבצע רפורמות מבניות הכרחיות בבנק. כל אלה הביאו לכך שהמכירה מחוץ לבורסה לא צלחה, ואריסון עברה לאפשרות השנייה.

האם יש קשר בין החקירות נגד אריסון בעניין "שיכון ובינוי" לבין החלטתה למכור את השליטה בבנק? לדבריה של אריסון, אין קשר. כראיה, היא מציינת שניסיונות המכירה החלו עוד לפני פרסום החשדות למעורבותה בעניין. אלא שייתכן מאוד שאם לא היתה חקירה כזו, היא היתה ממשיכה לנסות למצוא קונה לשליטה בבנק, ולא היתה מקבלת החלטה כזו. למכירה באמצעות הבורסה יש מחיר מבחינתה – ללא השליטה, המחיר שהיא תקבל יהיה נמוך יותר באופן משמעותי.

מדוע חברי הדירקטוריו­ן מטעמה התפטרו כבר עכשיו, למרות שאריסון עדיין בעלת השליטה? בנק ישראל התנה את אישור היתר האחזקה, שיחליף את היתר השליטה, בין השאר בכך שהדירקטורי­ם מטעמה יתפטרו, כדי למנוע ניגוד עניינים בבנק. ברור שהאינטרס שלה כעת הוא להעלות באופן מיידי את מחיר הבנק, גם במחיר של אובדן ערך בעתיד. יתרה מכך, יש סכנה של פיתוי לרישום כוזב של הוצאות והכנסות באופן שייטיב את תוצאות הדו"ח הקרוב, ויסייע במכירה במחיר גבוה יותר.

מתי אריסון תציע את מניותיה למכירה? מנכ"ל הבנק העריך שהמכירה לא תתבצע לפני פרסום הדו"חות לרבעון השלישי של השנה, שצפויים להתפרסם בחודש הבא. כמו כן, בנק ישראל אישר את המכירה על פני ארבע שנים, עם אפשרות הארכה בשנתיים נוספות.

האם יש עוד חברות גדולות במשק שאין להן בעל שליטה? כ 12% מהחברות הציבוריות מתנהלות ללא בעל שליטה, וביניהן בנק לאומי ובנק דיסקונט. חברה כוללת מטבעה גרעין שליטה שכולל את הבעלים שהקים אותה, אך במהלך התפתחות החברה - האפשרות שהיא תימכר לציבור אינה יוצאת דופן, ולא בהכרח מצביעה על חיסרון או יתרון. האם זה טוב לציבור שכל מניות הבנק יוחזקו על ידיו, בלי בעל שליטה? כן, בתנאים מסוימים. מצד אחד, בעל השליטה הוא מעין שוטר של ההנהלה שתובע ממנה תוצאות ומדרבן אותה להישגים. מצד שני, הוא עולה כסף לחברה, והרבה. לא פעם, השיקולים של בעל השליטה לא ענייניים. רבים מהם )בלי קשר לבנק הפועלים( ממנים מקורבים, גם אם ברור שהם לא המתאימים ביותר, ודואגים להם למשכורות שמנות. השליטה הבלעדית של הציבור בחברה יכולה להיות מיטבית אם יש חוקים ברורים ויעילים של "ממשל תאגידי" – הפרדה ברורה בין הדירקטוריו­ן - כמתווה דרך ומפקח, לבין ההנהלה - כמבצעת ומדווחת.

איך ההחלטה הזו תשפיע על ערך מניית הבנק? אנחנו רואים שהמשקיעים לא נכנסו לפאניקה בעקבות ההודעה, ונרשמו ירידות של כ 3.24% בערך מניית הבנק בסוף היום. המכירה תתבצע על פני כמה שנים, ואם ביצועי הבנק יהיו טובים - יכול להיות שההשפעה תהיה מינורית.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel