Israel Hayom

ההאקרים סחטו דמי כופר, המועצה שילמה בביטקוין

המועצה האזורית חוף אשקלון שילמה 18 אלף שקלים בביטקוין להאקרים שהשתלטו על מערכת המחשוב ● רק לאחר בדיקה של חבר מועצה נחשף המחדל ● המועצה: פעלנו בהתאם להמלצות היועץ המשפטי

- ניקי גוטמן

אלפי שקלים עברו במטבע הביטקוין ממועצה אזורית חוף אשקלון להאקרים לאחר שאלה תקפו את מערכת המחשוב של המועצה. את הפרשה חשף דוד סעדון, חבר מליאת המועצה, שדרש לבחון כיצד התרחש הדבר.

לפני כשבועיים וחצי פנו אל חבר המועצה תושבים שהתלוננו על כך שהמחשבים במקום מושבתים. בבדיקה שערך התברר כי הסיבה להשבתת המ חשבים היא וירוס כופר, שחדר ככל הנראה על ידי משתמש שהוריד לרשת קובץ בעייתי.

סעדון: "תושבים פנו אלי ואמרו לי כי עובדים במועצה אמרו להם להם שהם לא יכולים לעבוד מכיוון שהמחשבים תקולים. חשבתי שמדובר בתקלה טכ נית, וכשהתחלתי לחקור קיבלתי תשובה שפרצו למערכת". סעדון שאל את מנהל המחשוב במועצה אם נדרש תשלום כופר ואם שולם סכום כלשהו לפורצים. הת שובה היתה חד משמעית: "שולם סכום של כ 0.65 ביטקוין - 18,764 שקלים".

עוד נמסר לו כי קיימת סבירות קטנה שדלף מידע על התושבים, ועם זאת - "אמנם אין סבירות של מאה אחוז לכך אף פעם, אך אני יכול לומר שבסבירות גבוהה מאוד לא יצא חומר על תושבים", כתב מנהל המחשוב.

כמו כן, נמסר לחבר המועצה כי כחלק מתהליך הפקת לקחים, חלק מהמער כות עברו שדרוג. חלק אחר יעבור שד רוג וחלק לא ישתנה. כמו כן, נאמר לו כי באותו יום עודכנו על כך ראש הר שות, המנכ"לית, הגזבר והיועץ המש פטי ושהמקרה דווח למשטרה. מבדיקת "ישראל היום" עולה כי במשטרה לא מכירים תלונה שהוגשה בעניין.

סעדון זעם על התנהלות המועצה. "הנושא הוסתר לדא בוני מחברי המועצה ומחלק גדול של העובדים", אמר. הוא ציין כי מדובר במקרה חמור ביותר. "אני לא מבין למה לא התייעצו עם חברי מועצה או שאלו לדעתם. הם טענו שה גישו תלונה במשטרה. עדיין לא ראיתי תלונה במשטרה, אבל זה לא רלוונטי. מבחינתי, ברגע ששילמו כופר זה מראה שאין הגנה או גיבוי למערכת שלנו. הד ברים האלה חמורים בעיניי. זה מעשה שלא ייעשה, רק בגלל שחשפתי את הד ברים הם יצאו החוצה".

מהמועצה האזורית חוף אשקלון נמסר בתגובה: "המועצה האזורית חוף אשקלון מתמודדת באופן מקצועי וענייני בכל אתגר שמציב העידן הדיגיטלי. 'וירוס כופר' אכן הוחדר בימים האחרונים אל מערכות המחשוב של המועצה. הווירוס זוהה באופן מיידי והוא הוסר מהשרת בתוך כמה שעות. מדובר בווירוס הצ פנת קבצים ומבדיקה עולה כי אין עדות להוצאת קבצים החוצה. בשל המקרה, שילמה המועצה סך של 0.65 ביטקוין, העומד על כ 18,764 שקלים.

"משטרת אשקלון עודכנה על כך באופן מיידי והטיפול במקרה זה נעשה על פי המל צותיו של היועץ המשפטי של המועצה האזורית".

 ?? צילום: לירון מולדובן ?? מועצת חוף אשקלון. העבודה הושבתה
צילום: לירון מולדובן מועצת חוף אשקלון. העבודה הושבתה
 ?? צילום: רויטרס ??
צילום: רויטרס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel