Israel Hayom

רוחות מלחמה - במרחב של דילמות

- עודד גרנות

באגן המזרחי של הים התיכון מנשבות כעת רוחות מלחמה. איש אינו רוצה בה, אבל כל הצדדים נערכים לקראתה. כתב רשת אל מיאדין הפרו איראנית הצביע אתמול משולי הכביש הראשי של דמשק על "תנועה שגרתית" של מכוניות, אבל יש דיווחים אמינים על כוננות עליונה שהוכרזה בקרב הכוחות של רוסיה, איראן, צבא סוריה, המילי ציות השיעיות וחיזבאללה, כדי לקדם מהלומה קרובה.

הבטחות טראמפ לשגר "טילים חכמים" ואיומי פוטין ליירטם בדרך העצימו מאוד את רוחות המלחמה. מנגד, דאג גם אמש מקור אנונימי להרגיע שלמרות "ניפוח השרירים" ההדדי, נשמר עדיין "קו התיאום החם" שבין מטה המבצעים של ארה"ב בקטאר לבין המטה הרוסי בשדה התעופה חמיימים, שבצפון סוריה.

ההחלטה על היקף הפעולה בסוריה מציבה בפני טראמפ דילמה לא פשוטה. אם יסתפק בשיגור עשרות טילים לעבר בסיס צבאי סורי, כפי שעשה בדיוק לפני שנה אחרי שאסד השתמש בגז סארין, תיפגע קשה אמינותו של הנשיא האמריקני, בעיקר אחרי שהתברר שנשיא סוריה לא התרשם מדי מן התקיפה ההיא וחזר לסורו. מנגד, פגיעה נרחבת יותר של ארה"ב ושותפותיה ביעדים של המשטר, ואולי גם של רוסיה ואיראן בסוריה, עלולה רק להסלים את העימות. כמה מתומכיו של טראמפ הזהירו אותו אתמול שכל ניסיון "לפשוט על סו ריה" כדי להסיח את הדעת מן "הפ שיטה על כהן" )פשיטת ה FBI על משרדי עורך הדין שלו בפרשת דמי השתיקה לשחקנית הפורנו(, עלול להתברר כהימור מסוכן מדי.

גם הדילמה של הרוסים לא קלה. אחרי שתמך ללא סייג בהכחשות של אסד בפרשת ההפצצה הכימית בדו מא והבטיח להגן על המשטר הסורי, האם יוכל פוטין להבליג על מהלומה אמריקנית קשה בסוריה? ומה יקרה אם ייפגעו כוחות רוסיים? ומי יפצה על ההשפלה?

וגם האיראנים בבעיה. יועצו הבכיר של חמינאי, עלי אכבר ווילאיתי, איים אמנם לתקוף את ישראל בתגובה על התקיפה האווירית המיוחסת לה בשדה התעופה ,T-4 אבל בטהרן לא מיהרו "לשכפל" את האזהרה הבודדת הזו, אולי מן הטעם שלחמינאי אין עניין לפתוח דווקא בשעה זו בחזית רחבה מול ישראל.

ישראל נהגה נכון כאשר למרות האמור לעיל נקטה צעדי כוננות, וגם הבהירה שאם האיראנים יעזו - לא תגביל עצמה לפגיעה ביעדים שלהם, אלא תפעל בכל הכוח להפלת משטרו של אסד. עוד זה קורה, וכבר החלו רוחות המלחמה בסוריה לנשב מכיוון אחר.

אם יסתפק טראמפ בשיגור עשרות טילים לבסיס צבאי סורי, כפי שעשה לפני שנה אחרי שאסד השתמש בגז סארין, תיפגע קשה אמינות הנשיא האמריקני, בעיקר אחרי שנשיא סוריה חזר לסורו

 ??  ??
 ?? צילום: אי.פ.אי ?? אסד בדמשק, אתמול
צילום: אי.פ.אי אסד בדמשק, אתמול
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel