KHABAR VARZESHI

مرتنسسرانج­امبهلیگبرت­رميرود؟

-

«اینطبیعينی­ستکهبازیکن­يمثللوکامو­دریچ فقط یك قهرماني در اللیگا داشته باشد!» چندي پیش زینالدین زیدان این حرف را زد و نشان داد که قهرمانــي اللیگا چقدر براي کهکشــانيه­ا اهمیت دارد. فصل 2017-2018 رئالمادرید با 17 امتیاز اختالف نســبت به بارسلونا دوم شد و فصل گذشته هم تیمي که زیدان از میانههاي راه هدایتش را در دســت گرفت با 19 امتیاز کمتر نسبت به رقیب دیرینه در جایگاه سوم ایستاد. در واقع در 10 فصل اخیر 8 جام به ویترین افتخارات بارســلونا رفته و طبیعي است بازیکنان فعلي و باسابقه رئالمادرید هم تعداد قهرمانيهاي کمي در اسپانیا داشته باشند، برخالف لیگ قهرمانان اروپا که در آن ســلطنت ميکردند و در 6 فصل اخیر 4 مرتبه آن جام را باالي سر بردهاند.

كمبودافتخا­رهايالليگا­يي

چند مرتبه زیزو جمالتي همانند آنچه درباره مودریچ گفته را بیان کرده است. لوکا مودریچ یکي از هافبكهاي محبوب زیدان است که از سال 2012 در سانتیاگو برنابئو حضور دارد و با وجود ســابقه طوالني در اللیگا فقط فصل 2016-2017 تحــت هدایت همین مربي قهرمان شده.19 سال از تاریخ اللیگا ميگذرد و رئالمادریـ­ـد با 33 قهرماني پرافتخارتر­ین است اما در 19 فصل اخیر فقط و تنها فقط 6 جام به کهکشانيها رسیده. طبیعتا بسیاري از ستارههاي فعلي رئالمادرید یا تنها همان یــك جام اخیر را لمس کردهاند یا هنوز جام ندارند. فقط ســرخیو راموس و مارسلو که از ســالهاي 2005 و 2007 در ترکیــب کهکشانيها حضور داشتهاند4 مرتبه قهرمان اللیگا شــدهاند. پس از آنها رافا واران و کریم بنزما با2 قهرماني قرار ميگیرند اما ناچو، دني کارواخال، توني کروس، لوکا مودریچ، گرت بیل، خامس رودریگس، لوکاس واســکس، مارکو آسنسیو، ایســکو، کاسمیرو و ماریانو دیاس همگي فقط یك قهرماني دارند. این را مقایســه کنید با قهرمانيهاي اروپا که براي بســیاري از این بازیکنها 4 قهرماني است و اصال حســرتي براي باال بــردن آن ندارند و خاطراتشان هم کم نیست.

بارسايپراف­تخاردراللي­گا

اماداستاند­ربارسلوناف­رقميکند.فقطلیونل مسي با 4 قهرماني در لیگ قهرمانان اروپا به اندازه اکثر رئاليهاي فعلي قهرمان شــده و حتي جرارد پیکه و سرخیو بوسکتس هم 3 قهرماني دارند. بارسا در 8 فصل گذشته لیگ قهرمانــان فقط یك مرتبه قهرمان شــده و بازیکناني که سابقهشان از 8 سال کمتر است فقط همان یك جام را دیدهاند. با این حال اگر نگاهيبهقهر­مانيهايشان­دراللیگابی­ندازیم شرایطفرقمي­کند.لیونلمسيکه­بهدهمین قهرمانياش در فصل گذشــته رسید. جرارد پیکه هم که 8 جام دارد. در کنار او ســرخیو بوسکتس هم هست که8 مرتبه قهرمان شده. بازیکني مثل سرخي روبرتو هم 6 جام گرفته. جوردي آلبا 5 جام کسب کرده و مارکآندره تراشتگن، ایوان راکیتیچ و لوئیس سوارس هم هر کدام4 جام دارند. نکته طعنهآمیز این است که عثمان دمبله همیشه مصدوم هم 2 جام دارد و ســاموئل اومتیتــي هم کنــار او قرار ميگیرد. بازیکنان کمسابقهاي مثل نلسون سمدو، کلمان النگله، آرتور و آرتورو ویدال هم یك قهرماني کسب کردهاند. در مجموع کادر فني بازیکنان بارســا بــا 149 قهرماني در جامهاي مختلــف اختالف زیادي با رئاليها

دارند که 49 جام کسب کردهاند.

مربيانكماف­تخار

در حال حاضر زینالدین زیدان و کیکه ستین سرمربیان رئالمادرید و بارسلونا هستند. زیزو که در افتخار کم ندارد. او رکوردهاي زیادي را جابهجــا کرده و 3 مرتبــه متوالي هم همراه رئالمادرید­قهرمانلیگق­هرمانانارو­پاشداما تعداد قهرمانيهای­ش بهعنوان مربي در اللیگا با تعداد قهرمانيهای­ش بهعنوان بازیکن برابر است.اوفقطیكمرت­بهبهعنوانم­ربيقهرمان شــده، در حالي که انتظــار ميرفت با تیم ایدهآلش بیشتر جام ببرد. کیکه ستین هم که بسیاريهنوز­اورابرايمر­بیگريبارسا­کوچك ميداننــد هیچوقت قهرمان اللیگا نشــده. سرمربي ســابق رئالبتیس اصال هیچوقت قهرمانهیچج­اميبهعنوان­مربينشدهاس­ت! فقط یك سوپرجام اســپانیا در دوران بازي همراه اتلتیکوماد­رید برده. زیزو و کیکه جمعاً یك قهرماني در اللیگا دارند.

اروپابيشتر­ازاسپانيا

آمارپرافتخ­ارترینبازی­کنانتاریخر­ئالمادرید هم حاوي نکات جالبي اســت. فرانسیسکو خنتو، اسطوره رئاليها که در دهههاي 1950 و 1960 از بزرگترین بازیکنان این تیم بود، 23 جام کسب کرده. او در اللیگا 12 جام دارد و در اروپــا 6 مرتبه قهرمان شــده. مانوئل ســانچس با 21 جام در رده دوم است که 8 قهرمانــيا­ش در اللیگا بوده و 2 قهرماني در اروپــا اما ســرخیو راموس و مارســلو هم با افتخارات مشابه که 4 قهرماني در اللیگا و 4 قهرمانيدرا­روپارانشان­ميدهد،مجموعا12 جامکسبکرده­اند.آنهاشانسدا­رنداینفصل از ســانچیس پیش بیفتد. شــاید در لیگ قهرمانان هم جام گرفتند و به خنتو رسیدند. اســطورهاي مثل ایکر کاسیاس هم 19 جام کسب کرده، در حالي که آلفردو دياستفانو و فرناند ایرو 17 جام دارند. رائول گونسالس و کریســتیان­و رونالــدو هــم با 16 جــام از پرافتخارتر­ین رئاليها هســتند. از بازیکنان فعلي رئال هم کریم بنزمــا 18 جام دارد و هموطنش رافا واران 17 جام کســب کرده. حضور ناچــو و لوکا مودریچ بــا 16 جام در ردههاي باالیي جالب است، در حالي که فقط یك جام آنها در اللیگا به دست آمده است.

دریس مرتنس ستاره بلژیکي ناپولي همچنان قراردادش را تمدید نکرده و با وجود اینکه دیگو مارادونا هم به باشگاه توصیه کرد قرارداد جدیدي با او ببندند، در آستانه جدایي قرار گرفته است. نشریه «دیليمیل» خبر داد، باشگاه چلسي پیش از دیگر باشــگاهها­ي خواهان مرتنس براي او پیشنهاد ارائه کرد که این پیشنهاد با مبلغ 6 میلیون پوند بود. با این حال مرتنس در ایتالیا ماندگار شد و در صورتي که قرارداد جدیدي نبندد بهعنوان بازیکن آزاد سنپائولو را ترک خواهد کرد. عالوه بر چلسي، باشگاههاي آرسنال و لیورپول هم مشتري این بازیکن 32 ساله هستند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran